Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 15/02-2012, 00:43
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Thumbs up Kudos til Spillederen og Scenario-byggeren!

I tråden om hvem og hva, skriver Trellian (Bjørn Ove Asprem) dette:
Sitat:
Opprinnelig postet av trellian Vis post
Jeg har ikke skapt noe eget spill, bare et hundretalls scenarier for eget bruk.
"Bare"!? Dette er jo utrolig imponerende! Kudos!

Du plasserer deg i bås med veldig mange spilledere, tror jeg, som nedvurderer sin egen innsats når det gjelder å lage scenarier som de leder for sine spillgrupper. Innsatsen deres burde oppvurderes! Kraftig! Scenario-byggingen er en enormt viktig del av rollespill-kulturen, og det er en del av den som har samlet kunnskap og redskaper gjennom flere tiår. Bjørn Ove; du står i en skapende tradisjon du har all grunn til å være stolt over!
Sitat:
Opprinnelig postet av trellian Vis post
Takk for det Tomas. Jeg har i alle fall ledet litt over 400 spillinger siden tidenes morgen (ja, jeg har holdt oversikt siden jeg begynte faktisk...), og selv om noe av det har vært publiserte scenarier, og noen strekte seg over flere spillinger, så vil jeg tro at det er snakk om 100 i alle fall
Det er slik at en spilleder, og scenario-bygger, skaper scenariene sine for spillgruppa si (altså ikke kun "for seg selv"). Spillerne dine tar veldig ofte dette med seg videre i spillmiljøet, når de snakker rollespill med andre; de snakker om ...
- det kule scenariet
- den kule spillederen
- hvordan de en gang gjorde dette
- hva de gjorde i den situasjonen
- hvor kult det var å spille slik
- osv.

Dette er noe som skaper grunnlaget for nye rollespill, og for utvikling av de spillene vi allerede spiller. Det er en viktig del av det kreative arbeidet som foregår i rollespill-miljøets felles bevissthet. Det har stor betydning for rollespillet som form.

Jeg syns vi skal bruke denne tråden til å fremheve våre gode spilledere, og de gode scenariene lederne har laget og spillt med oss. La oss gi dem litt skryt tilbake, for alt de har gjort for oss, for hobbyen, og for rollespillet som form!

Nevn dem ved navn, folkens!
Fortell om scenariene deres!
Si hva de har gitt dere av opplevelser!
Gi en velfortjent applaus!

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 15/02-2012 kl 00:44
Svar med sitat
Gammel 15/02-2012, 08:48
Medlem

Standard Sv: Kudos til Spillederen og Scenario-byggeren!

Jeg vil starte med å skryte av min første spilleder:

Tore Stuedal

- det var han som førte meg inn i rollespillets vidunderlige verden. Det var tilbake i 1986, da han inviterte meg inn i kameratgjengen, for å spille rollespill i hans verden, med hans hjemmesnekra spill. Det var en åpenbaring!

En av tingene jeg husker best, er hvordan vi kom i kontakt med en hel nasjon av dverger i et sentralt fjellmassiv på kontinentet vi spillte. Det viste seg at de hadde problemer med å brødfø hele befolkningen, noe som fikk oss til å tenke på de rike fiskefeltene ved kysten, der vi nylig hadde vært. Fiskerne der hadde problemer med å få solgt fisken sin. Løsningen var ikke enkel, for fisk tåler dårlig å bli fraktet over lange avstander, men vi fant den ...
- vi klarte å forske frem et fiske-teleportasjons-spell! Det var gull verdt! Det mest vellykka spellet i fantasirollespillets historie! Dvergene hadde nemlig nok av gull! Og når vi først hadde fått drotten deres til å spise fisk, var det gjort ...

Ett eller annet sted mellom 10 og 20 spillere har vært med i Tore sine årelange kampanjer gjennom tidene. Han startet allerede på syttitallet. Han kjørte to parallelle kampanjer den gangen jeg ble med, i samme setting, men med to grupper av spillere. Det var fantasirollespill av godt gammelt merke, med magikere og krigere, og tøffe scenarier som utfordret oss og forundret oss med sin sinnrikhet. Det var virkelig ei helt fantastisk tid, med fantastiske eventyr!

Vi snakker fremdeles om alle de fantastiske opplevelsene Tore ga oss, når vi møtes. Det er minner for livet.

Tusen takk, Tore!
Gammel 16/02-2012, 07:21
Medlem

Vil gjerne si noe om min siste spilleder også:

Kristian Grønseth

Han inviterte meg med på et scenario i Trail of Cthulhu i vinter. Vi har kjørt to spillinger, og det har vært en stor fornøyelse! Det har vært ekstra fint å få testet dette spillet, som jeg har vært nysgjerrig på ei stund.

Kristian er en god spilleder av den gamle skolen. Han kjører et stramt løp som spilleder, med kvaliteter som gjør spillingen med ham til en flott opplevelse.

Først og fremst så har han ei veldig god hånd med birollene. Han fremstiller dem på de forskjelligste måter, og gir dem en regnbue av reaksjoner som gjør hver scene med dem spennende. Og så er han flink til å vende tilbake til dem, med konsistente tolkninger av talemåte, meninger og karakter. Det er virkelig en fryd!

Og så er han en stødig leder, som er trygg nok til å ta innspill fra spillerne på hælen, og mikse dem sammen med scenario-elementene. Akkurat det er noe jeg virkelig setter veldig stor pris på hos en spilleder. Det åpner opp for friere rolletolkninger, og løser opp i scenario-strukturer som ellers kunne bli for entydige og banale. Det er deilig å spille med en slik spilleder!

Hurra for Kristian!
Gammel 16/02-2012, 18:01
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

(fin tråd)

Min første spilleder var en kulestøter ved navn Øystein. Han ga meg noen utrolige opplevelser og jeg husker det var gøy å lykkes! Han var en av de gjerrigste spillederene jeg har vært borti, og han lærte meg å sette pris på alt som skjedde med karakteren. Jeg husker det var fint når han roste meg for "godt spill" første session.

Jeg likte også hans (påtatte?) antagonistiske forhold til spillergruppen (som faktisk trengte å bli holdt litt u ørene). Mange år senere snakket jeg med ham og forsto da at han hadde lært mye av de som var litt eldre enn oss, bl.a. med å være restriktiv med skatter.

Spillederen var også svært produktiv, og skrev 2-3 moduler/eventyr i uka, til tross for at vi max fikk spilt ett. Det er mulig spill-ADD'en min ble forsterket av ham, da vi kunne bytte kampanje på sparket.

Mitt beste minne er når vi møtte den første dragen i min spilling (jeg har vel ikke møtt særlig mange, iallefall ikke i seriøs spilling). Spillederen var jo 195cm, så han han strakk seg utover DM-skjermen var det akkurat som om vi så et lite glimt av en svartdrages glis, før den trakk inn pusten. Så døde jeg (fersk karakter med mindre hitpoints) ... like senere døde de andre som var blitt med inn i Dragens Hule.

Jeg kjente spillederen fra (fri)idrettsmiljøet fra før, og det var veldig kult når spillederen virkelig ønsket å ha meg med på spilling når han så meg med Call of Cthulhu-boken jeg hadde lånt av en av spillerne i gruppen hans.
Svar med sitat
Gammel 19/02-2012, 13:52
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Tror kanskje min aller første GM var Torgrim (Ursus), og han var bættre den mest tålmodige sjel jeg har vært borti både da og siden. Rolig og behersket introduserte han gruppas tre noobs til reglene i D&D 3.0, men bare de aller mest nødvendige, og han lot oss få sette konsept fremfor konkrete regler. Prisverdig!

Yndlings-GMene mine er likevel Jørn Slemdal og Kenneth Jakobsen (delt førsteplass). Jørn ledet oss igjennom 21 levler D&D i løpet av sju fantastiske år. Kenneth kommer tett bak fordi han rett og slett er veldig dyktig på det aller meste, og fordi han har en voldsom pasjon for settinger og detaljer. Begge to har klisterhjerne på settingmateriale, som kommer godt med.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:14.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia