Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11/11-2006, 23:31
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard Sv: Rollespillenes ordliste

Da vil jeg anbefale deg å fjerne referansen til Big Model i definisjonen din.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 11/11-2006, 23:38
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Greit nok
Jeg har forresten skrevet to definisjoner av Simulasjonisme. En BM og en Trifold. Har du lyst å skrive en spillismedefinisjon som passer med BM så kan vi legge begge inn
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 12/11-2006, 18:58
Kaia Kaia er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Rollespillenes ordliste

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Jeg tror uttrykket "å harve over et kvinnfolk" er mannfolkprat av verste merke, og ikke noe du skal prøve på dama di, Michael.

Bortsett fra det så er "harve" noe man gjør med jordet etter man har ploget, for å jevne ut før kornet blir sådd. Det gjøres med en harv. Prøv å tenke deg hvordan det er å bli overkjørt av en diger stålbørste full av tjue centimeter lange pigger og en to tonn tung stein på toppen, så skjønner du hvorfor dama di ikke ville like det, og hvorfor "å harve noen" faktisk handler om... eh... vold litt i overkant av det vanlige.

Tomas, blir ikkje dette slitsomt politisk korrekt? Det er lov å snakke i bilder.
"Ho låg der som eit frodig landskap som bare venta på å bli harva over..."
Svar med sitat
Gammel 14/01-2007, 16:49
Dargor Dargor er offline
Medlem

Jeg tror ikke vi noen gang kommer til å finne et godt norsk ord som dekker alle nyansene "suspension of disbelief" har. Etter litt ordbokholderi fant jeg imidlertid frem til begrepet tilforlatelighet, som jeg mener deler noen konnotative egenskaper med sitte engelske motstykke. Tilforlatelig henspiller jo på verbet å forlate, både i betyndingen å tilgi samt å gi avkall på - i det hele tatt et ganske artig ord. Tanker?
Svar med sitat
Gammel 25/02-2012, 01:03
Wuban Wuban er offline
Medlem

Sitat:
Jeg tror ikke vi noen gang kommer til å finne et godt norsk ord som dekker alle nyansene "suspension of disbelief" har. Etter litt ordbokholderi fant jeg imidlertid frem til begrepet tilforlatelighet, som jeg mener deler noen konnotative egenskaper med sitte engelske motstykke. Tilforlatelig henspiller jo på verbet å forlate, både i betyndingen å tilgi samt å gi avkall på - i det hele tatt et ganske artig ord. Tanker?

Jeg tar forbehold om at jeg kanskje har misforstått hensikten med ordlisten men …
Jeg tror at for å definere et godt norsk ord som erstatning for engelske ord, så bør det i utgangspunktet ikke kreve at leseren har tilgang på et rikt ordbok bibliotek eller høyere utdannelse i litteratur. Hvis dette er tilfellet kan man like greit lage nye norske ord, siden resultatet er det samme. Få vil forstå hva du snakker om, når du tar i bruk ordet, uten at du først utdanner leseren.

At det finnes et ord er uinteressant, hvis ordet ikke er allmenn kjent og målsettingen i utgangspunktet er å gjøre ting lettere å forstå for en leser. Derimot hvis målsettingen er å berike det norske språket, eller å utdanne leseren stiller det seg annerledes.

Personlig har jeg hatt store problemer med forskjellen mellom «Destiny» og «Fate» tidligere, noe som førte til at for spillgruppen som i all hovedsak brukte norsk under spilling likevel brukte disse to engelske ordene for å skille mellom dem. Er det noen her som har noen gode norske ord for å skille mellom disse to engelske begrepene?

Sist endret av Wuban; 25/02-2012 kl 01:07
Svar med sitat
Gammel 25/02-2012, 09:03
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Personlig har jeg hatt store problemer med forskjellen mellom «Destiny» og «Fate» tidligere, noe som førte til at for spillgruppen som i all hovedsak brukte norsk under spilling likevel brukte disse to engelske ordene for å skille mellom dem. Er det noen her som har noen gode norske ord for å skille mellom disse to engelske begrepene?
Fate og Destiny (fra Merriam Webster):

Definition of FATE
1
: the will or principle or determining cause by which things in general are believed to come to be as they are or events to happen as they do : destiny
2
a : an inevitable and often adverse outcome, condition, or end b : disaster; especially : death
3
a : final outcome b : the expected result of normal development <prospective fate of embryonic cells> c : the circumstances that befall someone or something <did not know the fate of her former classmates>
4
plural capitalized : the three goddesses who determine the course of human life in classical mythology

Examples of FATE

They thought they would never see each other again, but fate brought them back together.
a surprising turn of fate
One company went bankrupt, and a similar fate befell the other.
Her fate was sealed by the marriage arrangement made in her youth.
… the —fateof our species is bound up with those of countless others, with which we share a habitat that we cannot long dominate … —John Gray, Times Literary Supplement, 11 Sept. 1992

Origin of FATE
Middle English, from Middle French or Latin; Middle French, from Latin fatum, literally, what has been spoken, from neuter of fatus, past participle of fari to speak — more at ban
First Known Use: 14th century
Related to FATE
Synonyms: circumstance, destiny, doom, fortune, kismet, lot, portion
Antonyms: antecedent, causation, cause, occasion, reason
[+]more
Synonym Discussion of FATE
fate, destiny, lot, portion, doom mean a predetermined state or end. fate implies an inevitable and usually an adverse outcome <the fate of the submarine is unknown>. destiny implies something foreordained and often suggests a great or noble course or end <the country's destiny to be a model of liberty to the world>. lot and portion imply a distribution by fate or destiny, lot suggesting blind chance <it was her lot to die childless>, portion implying the apportioning of good and evil <remorse was his daily portion>. doom distinctly implies a grim or calamitous fate <if the rebellion fails, his doom is certain>.

Definition of DESTINY
1
: something to which a person or thing is destined : fortune <wants to control his own destiny>
2
: a predetermined course of events often held to be an irresistible power or agency
See destiny defined for English-language learners »
See destiny defined for kids »
Examples of DESTINY

They believed it was their destiny to be together.
motivated by a sense of destiny

Origin of DESTINY

Middle English destinee, from Anglo-French, from feminine of destiné, past participle of destiner
First Known Use: 14th century
Related to DESTINY
Synonyms: circumstance, fate, doom, fortune, kismet, lot, portion

Fra Clue-ordboka:

fate: Skjebne, lodd, fordervelse, død, undergang
destiny: lagnad, skjebne.

Så det ser vel ut til at de er noe nær synonyme, men at Destiny har mer positive konnotasjoner?

VIKTIG MELDING: Ingen media/video filer er lagret på dette forumet. Når du klikker på lenken under, godtar du å se på innhold fra et annet nettsted. Vi kan ikke holdes ansvarlige for innholdet av dette materialet. Dersom filen ikke vises, vent noen minutter eller prøv igjen senere.
Godta! (Vis / Skjul)

Sist endret av Ole Peder Giæver; 25/02-2012 kl 09:14
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:24.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia