Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/02-2004, 22:20
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard

Hva med å samle ordene som er i de forskjellige trådene (f.eks "Norgelsk") i en ordbok her på "rollespill.net". Hadde vært kult å ha som ressurs, når det er noe du lurer på. Alt fra ting som forskjellige rystningsbiter, til spillterminologiske uttrykk! Dette kunne hjelpe flere å bruke norsk mer konsekvent, og kan også være en ressurs for spill/eventyrskapere.
Gammel 8/02-2004, 22:35
Ackillez Ackillez er offline
Medlem

Standard

JA!

Du mener å lage en egen side til det eller noe sånt på sida, ikke sant? Eller mente du "la oss ramse opp alt vi kommer på i denne tråden her"?
Gammel 8/02-2004, 22:38
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard

Jeg tenkte mest på å legge det ut på sida, ikke poste alt sammen to ganger! :wink: Hvis dere forøvrig har uttrykk som ikke er posta noen andre steder, er kanskje dette stedet å poste dem?
Gammel 8/02-2004, 22:39
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Hvorfor ikke begge deler? Vi ramser opp så mye vi kan i denne tråden her, og så kan man lage en side med alt som er funnet på når alt er sagt og gjort?
Gammel 8/02-2004, 22:41
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard

Tenkte mest på at mods'ene("Dom kallar oss mods") sier at det er plassmangel, så behøver vi ikke å hjelpe på den, men har du noen ord kom med dem!
Gammel 8/02-2004, 22:46
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT
Tenkte mest på at mods'ene("Dom kallar oss mods") sier at det er plassmangel, så behøver vi ikke å hjelpe på den, men har du noen ord kom med dem!
Litt off topic... men hvor står det at det er plassmangel? *har ikke lagt merke til det og trodde han hadde backlest de aller fleste postene her*
Gammel 9/02-2004, 03:35
Ole Ole er offline
Medlem

Standard

God idè, men hva har dette med spillutvikling å gjøre?
Gammel 9/02-2004, 09:32
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole
God idè, men hva har dette med spillutvikling å gjøre?
Tok det her fordi dette kan bli en ressurs for spillutviklere og fordi Norgelsk-tråden er her.
Gammel 9/02-2004, 11:44
Simira Simira er offline
Medlem

Standard

Denne tråden ser ut til å ha blitt en ny diskusjon, og ikke en ordbok
Men hvis noen vil samle uttrykkene og oversettelsene i en fil, så kan vi legge det ut under artikkel-siden.
Gammel 9/02-2004, 19:40
trellian trellian er offline
Medlem

Standard

Som oversetterstudent er dette selvfølgelig et prosjekt som høres gøyalt ut! Har jo oversatt en del klasser allerede, hva med raser? Rasenavn bør jo i mange tilfelle beholdes (aasimar, bariaur, wookie osv). Den jeg alltid sliter litt med er Gnome. Gnom? Nisse?

En annen ting er om Halfling skal oversettes som Hobitt. I orginalboka sier man jo både Halfling og Hobitt, halfling da som negativt ladet ord. I D&D er det jo ingenting som heter hobitt på orginalspråket (men det er vel mest copyright stuff.. kanskje?) Ja, det får hvertfall meg til å gruble litt, men jeg foretrekker nå å kalle en D&D halfling for en hobitt (selv om de er noe ulike), og så prøver jeg å be spillerne om å si halvling når de vil være nedsettende.

Goblin: fra ordboka mi står det ondskapsfullt troll, tomtegubbe, kobold.
Kobold er jo noe annet... samme med troll.. tomtegubbe?? nei... synes goblin er fint jeg..

Hobgoblin: ondskapsfull nisse, busemann, ond ånd
Synes å huske en merkelig oversettelse i de norske Dragonlancebøkene som kom ut. Noen som husker hva de var?

Ogre: uhyre, troll, rise
Rise het det jo i norsk D&D.. foreslår at det står.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Norsk språk på forumet Espen Nytt fra Hyperion 35 2/09-2019 20:10
Dungeons and Dragons: D&D på norsk... Gandalv Utenlandske rollespill 29 18/05-2004 17:36
Språket i utvikling, norsk språkråds siste krumspring Njordi Andre diskusjoner 31 16/04-2004 17:43

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:37.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia