Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Vis meningsmålingsresultat: Hva stemte du i Stortingsvalget 2009?
Rødt 5 9,43%
SV 16 30,19%
Arbeiderpartiet 12 22,64%
Senterpartiet 1 1,89%
Venstre 11 20,75%
KrF 1 1,89%
Høyre 3 5,66%
FrP 1 1,89%
Andre parti 3 5,66%
Velgere: 53. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19/09-2009, 19:07
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Standard Sv: Hva stemte du?

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
SV 51 plasser
Arbeiderpartiet 41 plasser
Venstre 31 plasser
Rødt 26 plasser
KrF 5 plasser
Høyre 5 plasser
...med hele 10 plasser satt av til "andre partier".
Disse tallene tror jeg ikke tar helt hensyn til hvordan mandatene fordeles i realiteten.
Først skal man fordele de 150 direktemandatene, og deretter de 19 utjevningsmandatene til de som har mer enn 4% av stemmene. I norge fordeler vi mandatene basert på et delingstall som skal favorisere det største partiet, etter en modifisert St. Lagües metode. Formålet er å gjøre det lettere å danne en stabil regjering. (Nå tar ikke min utregning hensyn til fordelingen av mandatene i fylker, fordi det ville vært umulig i denne sammenheng, men vi kan trygt anta at her som ellers ville fordelingen favorisert arbeiderpartiet.) Det vesentlige er forøvrig antall stemmer, ikke prosent av stemmegivningen.

Her forutsetter jeg forøvrig at "andre" har gått i valgforbund. (også tar jeg høyde for at jeg har regnet feil. Jeg er ikke så god i matte, men dette er ihvertfall nærmere.)

Resultatet blir da som følger:
SV 51 mandater
AP 37
Venstre 30
Rødt 17
Høyre 6
Frp 4
Sp 4
Krf 4
Andre 7

Det ene utjevningsmandatet er jeg litt usikker på, men jeg tror SV ville plukket det opp.

Tenker det Stortinget der hadde fått meg, og en hel del andre, til å vurdere å forlate landet. Men det for være så sin sak.

Edit: Eh, jeg ser nå at jeg bare har tatt med 10 av 19 utjevningsmandater. Så resultatet skal egentlig være enda skjevere. Tipper du kan gi tre mandater til hvert av de tre største partiene... Gidder ikke regne på det nå.

Sist endret av krhip; 19/09-2009 kl 19:53
Svar med sitat
Gammel 20/09-2009, 11:13
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Det hadde vært gøy om forumet holdt valg paralelt med stortingsvalget, og lot de som stemte på det største "partiet" få danne regjering som var moderatorer på dette forumet de neste fire årene
Gammel 20/09-2009, 11:18
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Sitat:
En skole der klasser deles etter nivåer trenger etter min mening ikke være det aller dummeste.
Jeg jobber på voksenopplæring, og der har de fleste elevene kun rett til et begrenset antall "gratis" timer, og noen betaler for undervisningen; skolen jeg jobber på er følgelig både offentlig og privat. For at alle skal få så mye som mulig ut av sine timer, er vi nødt til å dele klasser inn i nivå og progresjon. Vi deler elevene i 3 spor etter progresjonen deres (analfabeter = spor1, akademikere med høy progresjon = spor3 og resten er spor 2). Det fungerer ganske bra hos oss, men hos oss er folk voksne, det vil kanskje bli problemer med stempling av elever og mas fra foreldre som mener at deres lille pode er feilplassert?
Gammel 20/09-2009, 11:56
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Bjørn Are Vis post
Jeg jobber på voksenopplæring, og der har de fleste elevene kun rett til et begrenset antall "gratis" timer, og noen betaler for undervisningen; skolen jeg jobber på er følgelig både offentlig og privat. For at alle skal få så mye som mulig ut av sine timer, er vi nødt til å dele klasser inn i nivå og progresjon. Vi deler elevene i 3 spor etter progresjonen deres (analfabeter = spor1, akademikere med høy progresjon = spor3 og resten er spor 2). Det fungerer ganske bra hos oss, men hos oss er folk voksne, det vil kanskje bli problemer med stempling av elever og mas fra foreldre som mener at deres lille pode er feilplassert?
Ja, det er jo en grunn til at denne nivådelingen ikke er vanlig. Foreldre påberoper seg å vite alt om podene sine, mens faglærte eksperter på læring åpenbart ikke vet noe som helst. Jeg mener foreldre fort kan finne på å gjøre ungene sine en bjørnetjeneste der.

På enkelte barneskoler har de dog begynt med New Zealand-metoden i lese- og skriveopplæringen, og der nivådeler man klassen etter leseferdigheter. Dette har man fått få protester på så langt.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 20/09-2009, 16:12
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

På Vålerenga skole, hvor min datter går, bedrives en form for slik nivåinndeling.
I fagene norsk og matte (i første trinn) foregår undervisningen i grupper på tvers i klassene. (Fom. andre trinn også engelsk). Disse gruppene er indelt etter hvor faglig sterke elvene er. Jeg tror det er tre grupper på hvert alderstrinn.
Jeg tror elevene vurderes to ganger i året for å avgjøre hvilken gruppe de passer i.
Skolen og lærerne er veldig spake med å informere om hvilket nivå hever enkelt nivå elev er i, og sier under ingen omstendigheter dette til elvene. De er tilogemed såpass tilbakeholdne med dette ovenefor foreldre, at jeg opplever det som tildels komisk og påtagelig.
Men i det store og det hele så tror jeg nok jeg er for dette konseptet.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 20/09-2009, 16:37
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Det folk egentlig bør tenke på, er at selv om deres sønn/datter er svak i f.eks. matte, så betyr det på ingen måte at ungen er mindreverdig eller på noen måte et dårligere menneske. Å sette vedkommende i en gruppe der han/hun kan få hjelpen han/hun trenger, kan faktisk føre til at ungen klarer seg bedre enn han/hun ellers ville gjort, og får en sterkere mestrings- og motivasjonsfølelse for det han/hun er mindre flink til.

Det er ikke noe galt med å ha lærevansker eller svak progresjon, det er måten det takles på som det som oftest er noe galt med.

Men denne diskusjonen dreier seg nå om noe helt annet enn den egentlig skulle, ser jeg. Beklager. Back on topic? Eventuelt ny tråd for diskusjon om utdanning.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 20/09-2009 kl 16:38
Svar med sitat
Gammel 20/09-2009, 23:34
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

[Til moderator] vær så snill å blink ut disse skole postene i en ny tråd. Jeg har lyst til å diskutere det videre[/Til moderator]

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 21/09-2009, 22:30
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
DDE
DDE stemmer til informasjon Parti.
Svar med sitat
Gammel 25/09-2009, 11:34
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

en liten mental utlufting her:

1. jeg tror ikke jeg hadde hatt noe problem med turbokapitalisme, om den ikke gikk utover samfunnet hver gang en eller flere ga gass i en økonomisk skarp sving.

2. kan godt forstå en er forsiktig med å oppgi nivåer, siden det vil gi enda ett punkt på skolegårdens hakkeorden. En kan vel si mye rart om mennesket, men som gruppe har vi enda ikke kastet av oss apeflokkens politikk (bare observer en gruppe sjimpanser eller gorillaer).

undres på om ikke det er der "skillelinjen" i politikken går, dem som forguder apeflokkens metoder, og dem som gremmes over dem...
Svar med sitat
Gammel 25/09-2009, 15:28
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av hobgoblin Vis post
undres på om ikke det er der "skillelinjen" i politikken går, dem som forguder apeflokkens metoder, og dem som gremmes over dem...
Den var litt i drøyeste laget syns jeg.
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:11.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia