Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Norske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 18/02-2013, 23:49
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Smile Støtte av ny utgave

Har lyst til å ta opp igjen noen tanker fra ei tid tilbake ...

Disse tre ideene er alle gratis-opplegg. Ser for meg at de tilsammen kan gi god støtte til alle Fabula-ledere, når den nye utgaven kommer.

Fabula-turneringer
I mange år har jeg brukt festivaler som Arcon og Hexcon, som verksteder for å utvikle spillet videre. Den praksisen tar jeg nå opp igjen; med tøffe scenarier på festivaler over hele landet. Trenger frivillige spilleder til det, både her i Oslo, i Bergen og i Trondheim. Håper også å kunne sette opp slike turneringer i andre byer; Kristiansand, Molde, Stavanger, Hamar, Tromsø ...
- og håper det skal la seg gjøre i litt større skala; med meg selv og 1-2 andre ledere som tilbyr gratis turneringer for interesserte spillere.

Samtidig håper jeg folk vil sette opp egne turneringer. Jeg håper spillet i seg selv vil lokke til det.

Fabula-festivalen
Ser for meg at 20-50 spillere og ledere møtes et sted i Oslo, eller på forskjellige steder i landet hver gang. Folk kommer med egne scenarier. Det spilles. Det diskuteres. Det arrangeres leder-kurs. Ideen er å samle folk for å spille, dele scenarier og ideer, utforske spillet i praktisk samspill.

Ser for meg at et ideellt tidspunkt for denne festivalen er i mai en gang; ei helg der det er noen ekstra dager å ta av.

Fabula-verkstedet
Jeg vil gjerne samle 6-20 ledere til praktisk jobbing med og diskusjon av Fabula. Og spilling, selvsagt! Dette vil jeg gjerne gjøre på regelmessig basis, åpent for alle Fabula-ledere som vil gjøre noe ekstra med spillet. Ser for meg halvårlige verksteder som en god støtte for meg og alle andre som deltar, i vår bruk av spillet.

August og romjula ser jeg for meg som ideelle tidspunkter; da kan man bruke verkstedet til å forberede scenarier og kampanjer for en ny sesong.

Hva syns du? Høres det bra ut? Noen innspill?

Andre ideer til måter å samle folk og utforske mulighetene på?

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 18/02-2013 kl 23:52
Svar med sitat
Gammel 18/02-2013, 23:55
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Sv: Støtte av ny utgave

Høres ut som en god ide faktisk.

Men føler selv at jeg blir litt svett av tanken på å påta meg noe mer her og nå. Men, skal stille meg åpen på muligheten til å kunne være et ledd for dette i Bergens området.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 19/02-2013, 10:26
Medlem

Så flott! Om du stiller opp på den måten vil jeg gjøre mitt beste for å gi deg det meste rett i hendene, så det blir minst mulig stress. Kjempehyggelig å høre at du gjerne stiller opp, Kjetil! Tusen takk!
Gammel 19/02-2013, 19:24
omega1no sin avatar
Medlem

Jeg skal se litt på ting, men ha meg med som en positiv kanskje

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 20/02-2013, 00:56
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Jeg er ganske så sikker på at oppfølging er det spill trenger! Itras by, Harde menn, I hvalfiskens buk, Intil vi synker, Rats!, etc.

Jeg husker hine hårde dager, med AD&D-NM, og det var sinnsykt kule spillsesjoner og morsomt å ha noe felles. Å prøve nye spille var også sinnykt kult, og mange av oss meldte oss så snart det var et norsk spill på trappene.

At andre enn forfatteren/forfatterens nærmeste krets også "lykkes" med et spill (og deler det med andre) er nok enormt viktig. Jeg ser det på Burning Wheels forum, f.eks. eller Apocalypse World, hvor Jonathan "Carpenter" Harker er den som best forklarer subtile moves-forskjeller.

Turneringer, (tilgjenglige) spillrapporter - og muligheten til å lage spillrapporter annerkjente/kuule/flinke folk kan annerkjenne tror jeg er like viktig.
Svar med sitat
Gammel 21/02-2013, 13:35
Medlem

Jeg tror også oppfølging er viktig. Tross alt skal rollespill brukes av ivrige amatører, og da er det gøy å få nye elementer å leke med. Det er tross alt begrensa hvor lenge man kan leke med det som finnes i ei spillbok, og litt tyngre å lage nye elementer selv.

God oppfølging er muligens mest avgjørende for klassiske rollespill som Fabula og Draug og Itras by. Ledere av klassiske rollespill lager uansett nye elementer selv, men jeg tror det er inspirerende og hjelpsomt å få dem fra andre også (spillskaperen, og andre ledere som deler sine greier). Min ide er at en åpen plan, med gode arenaer for deling, skal inspirere flest mulige ledere av Fabula til å bidra til hverandres spill.

Moderne rollespill, som Inntil vi synker og Harde menn, har andre metodiske strukturer og vanligvis et smalere tematisk fokus, og det gjør at moderne rollespill har mindre behov for den type oppfølging klassiske rollespill trenger.

Reint generelt er det ingenting annet enn gode ting å si om å følge opp en spillutgivelse; både med markedsføring, samtaler om spillet, og organiserte spillinger. Jeg liker arbeidet med nye elementer, jeg føler meg forplikta til å gjøre det beste for de spillene jeg gir ut, og jeg elsker å samle folk til nye spill, kampanjer og turneringer!
- så det er kun et tidsspørsmål for min del.
Gammel 10/03-2013, 02:21
omega1no sin avatar
Medlem

Da har jeg tenkt litt mer på dette - så se på meg som Fabula Spillleder avd. Bergen

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 10/03-2013, 20:42
Medlem

Så bra! Tusen takk! Du får et gratis sett av de tre bøkene, selvsagt!
(skynde seg å skrive ferdig ...)

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 10/03-2013 kl 20:42
Svar med sitat
Gammel 10/03-2013, 21:37
omega1no sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Så bra! Tusen takk! Du får et gratis sett av de tre bøkene, selvsagt!
(skynde seg å skrive ferdig ...)
Bukker og bukker

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 12/03-2013, 09:50
Medlem

Kan godt tenke meg å finne en kontaktperson for Fabula i hver av de store byene; Kristiansand, Stavanger, Bergen, Molde, Trondheim, Harstad, Tromsø, Alta ...
- eller steder i nærheten av disse befolknings-sentrene.

Jeg håper folk vil stille opp som kontakter, for å hjelpe til med å arrangere det som er beskrevet i første posten her:
- Fabula-turneringer
- Fabula-verksteder
- Fabula-festivalen

Du som stiller opp får mi fulle støtte, selvsagt (og jeg er litt ukonvensjonell, så den støtta kan ta mange former ...), og så får du et gratis sett av spillet;
- Lederboka
- Spillerboka
- Røverstatene (det første atlaset)

Jeg tror det vil bli morsomt å jobbe med dette, for oss alle. Har sterk tro på at det jeg har gjort med Fabula de siste årene har hevet spillet. Det er et robust og bredt anlagt spill, med god setting og sterk metode. Tror det er et perfekt spill å rekruttere nye spillere med, og vet at det kan tenne gløden i gamle spillere også.

Men spillet til side; hoved-ideen er å spre budskapet om alt det nyttige rollespill kan gjøre for unge og voksne, og hvor gøy det er å gjøre det!

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:38.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia