Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Norske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 3/12-2008, 00:41
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Standard Sv: Bøker til inspirasjon

Peer Gynt.
Svar med sitat
Gammel 14/12-2008, 03:35
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Først og fremst må jeg rette en stor takk til Martin Bull Gudmundsen som har skrevet en fin artikkel om Bjørn Are Davidsen i siste nummer av Pegasus.
Blandt Davidsens (kristne) boktips kan vi lese om Alfred Hauge. Det var vanskelig å finne noen anmeldelser eller lignende av Hauges bøker på nett, men her er en anmeldelse av en bok om Hauge som sier litt om hans forfatterskap.
Flere av hans bøker ser ut til å være godt plantet i Draug tid. Bl.a.
  • Utstein Kloster syklusen som er nevnt i artikkelen i Pegasus. Den består av verkene Mysterium, Legenden om Svein og Maria, Perlemorstrand, Leviathan og Serafen
  • Flere bøker, romaner og historiske bøker om Cleng Peerson som var en lederskikkelse i den norske utvandringen til amerika.
  • Septemberfrost: eit folkelivsbilete frå åra 1812-14 (1941)
  • Hans Nielsen Hauge: Guds vandringsmann (1947)
  • Kvinner på Galgebakken (1958 )

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica

Sist endret av Njordi; 14/12-2008 kl 07:23
Svar med sitat
Gammel 3/01-2009, 05:26
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Jeg så på et artig tv-program i går, det var en dansk dokumentar om den britiske bombingen av København i 1807. Et riktig artig program for oss historieintereserte.
I dette programmet ble det nevnt en bok: Defying Napoleon av Thomas Munch-Petersen.

Dette er slik programmet ble beskrevet i nrk program:
Sitat:
Opprinnelig postet av nrk's nettsider
Bombinga av København (t)
Dansk dokumentar.
I 1807 angreip England København i det som er blitt kalla historias fyrste terrorangrep.
Angrepet skjedde på grunnlag av falske rykter om at Danmark var i ferd med å ruste opp flåta si og at den skulle brukast mot engelskmennene. Ny forsking viser at det var Napoleon sjølv som planta ryktet. Engelskmennene hadde eit nytt våpen som skremde danskane frå sans og samling - rakettar.
Ellers vil jeg anbefale serien som går på nrk2, som heter 1800-tallet under lupen. Neste episode (6. av 8 ) går nå på søndag tror jeg.

Svar med sitat
Gammel 3/01-2009, 07:56
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

En bok som jeg så i bokhandelen i Bergen var Ingebrikt Hetland:Pirater og sjørøvere i norske farvann som omhandler sjørøvere fra 1300-tallet til og med kaperfarten under Napoleonskrigene. Den så litt tynn ut, men er kanskje en grei innføring i emnet?
Gammel 3/01-2009, 09:57
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
En bok som jeg så i bokhandelen i Bergen var Ingebrikt Hetland:Pirater og sjørøvere i norske farvann som omhandler sjørøvere fra 1300-tallet til og med kaperfarten under Napoleonskrigene. Den så litt tynn ut, men er kanskje en grei innføring i emnet?
Wow! Rett inn på lista med'n.

Svar med sitat
Gammel 26/02-2009, 21:54
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Peter Englund er en svensk historiker og forfatter. Han har skrevet en rekke bøker og essays hovedsaklig lagt til den svenske stormaktstiden 1620-1720. Her er det mer enn nok til å underbygge en svensk militær Draug kampanje.
Fx:
Poltava berättelsen om en armés undergång. Norsk oversettelse 1993, Universitetsforlaget.

Det hotade huset. Adliga föreställningar om samhället under stormaktstiden. Om den svenske adels selvoppfattelse (doktorsavhandling)

Förflutenhetens landskap - Historiska essäer / Fortidens landskap - om mordet på Karl XII og andre essays

Ofredsår. Om den svenska stormaktstiden och en man i dess mitt.

Jeg skal tordne Året er 1706, i den svenske hærens leir i Polen. En høydramatisk skildring av krigens dynamikk, der maktkampen mellom to unge fenriker som tar over etter kapteinenes død, utspilles parallelt med trusselen fra den angripende polske fienden. 2008, Cappelen

Han har en grei nettside.

Sist endret av Njordi; 3/05-2009 kl 00:30
Svar med sitat
Gammel 27/03-2009, 22:32
Mountainshadow Mountainshadow er offline
Medlem

Havneboka: http://www.batliv.com/wip4/boker/detail.epl?id=420226

Havneboka fra 1953: http://www.antikvariat.net/NOA18803.cgi denne er langt bedre, harn hjemme i hylla (kun med tnake på Draug)

Fyrdirik tegner og forteller: http://www.nb.no:80/utlevering/conte...7&struct=DIVP4 (harn hjemme i hylla kun med tanke på Draug).

Litt wiki info om Carl Fredrik Diriks: http://no.wikipedia.org/wiki/Carl_Fredrik_Diriks

Og denne polfarer boka, "Med Nansen mot Nordpolen", skrevet av Hjalmar Johansen i 1898: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...duktId=1445276 Hjalmar Johansen var Mann!

Sist endret av Mountainshadow; 27/03-2009 kl 22:40
Svar med sitat
Gammel 3/05-2009, 00:48
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

'Legekrim' er ikke bare House og Greys Anatomy, jeg gir dere:
Agneta Pleijel
Dronningens kirurg
Vi er i 1700 tallets Stockholm, og vi følger den banebrytende gynekologen(!) Herman Schützer. Som faktisk er en historisk person som bl.a. utførte Sveriges første keisersnitt.

Og den har tilogmed en oppfølger:
Kungens komediant
Vet ikke om den er oversatt til norsk.

Denne plukket jeg faktisk opp i Sykepleien, medlemsblad for Norsk Syepleierforbund.

Sist endret av Njordi; 3/05-2009 kl 01:24
Svar med sitat
Gammel 31/05-2009, 00:47
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Erling T. Gjelsvik har skrevet en krim med en drøm av et persongalleri, Mestertyven Gjest Baardsen, kong Carl Johan, Ole Høiland, baron Carl M. Wedel Jarlsberg og Henrik Wergeland.
Den heter Kongen må dø.

Svar med sitat
Gammel 1/06-2009, 04:18
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Ørnulf Hodne har skrevet en ny bok: Trolldom I Norge. Den tar for seg trolldom og magi her til lands fra før-norrøn tid og fram til i dag.

Anja: En bok for deg?

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Rollespill bøker og tilbehør på QXL EdgeV Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 0 10/06-2004 08:30
Intressert i å kjøpe gamle WoD bøker. Diacon Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 0 7/04-2004 00:27
Bøker til salgs. kUa Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 1 16/03-2004 00:17
Noen som vil selge bøker???? Gandalv Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 2 12/02-2004 14:02
Bytte av bøker elns? mrlee Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 3 27/12-2003 02:14

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:56.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia