Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 9/11-2004, 00:26
Exar Exar er offline
Medlem

Standard Sv: Kort oppsummert vurdering

Tusen takk for god tilbakemelding, matthijs. Joda, krig og slikt ser viktig ut og skal være et fokus. Det var bare ikke ment å være hovedfokus. Ser i ettertid at reglene kanskje bygger opp til noe annet enn det som var hensikten. Følte at kampsystemet var nødvendig å få gjort brukbart, og hadde lite tid til annet. Desverre. Helt enig i at dette er en svakhet!

Å dele ut poeng og deretter gi rasebonuser var derimot gjort med fullt overlegg, med følgende mål:
1. Å balansere forskjellige potter for de forskjellige rasene opp mot frihet til å plassere poengene.
2. Å friste spillere til å velge visse personlighetstrekk for visse raser pga bonuser.
3. Å kreve visse minimumsverdier for visse trekk for visse raser.

...så ja, jeg har for så vidt gått i fella du nevner, men jeg tråkka utti med vitende vilje.
Gammel 10/11-2004, 15:45
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Diskusjon - "Rester av Yumatan" av Sigmund Marius Nilssen

Sitat:
Opprinnelig postet av Exar
Tja, det mest originale er grunnleggende rollelagingsmekanismer. De baserer seg på at man modellerer rollens personlighet. Ikke alle roller har nøyaktig de samme statter, men statter hører sammen i par slik at de lar seg sammenligne likevel. Fysiske statter er en funksjon av personlighet. Stattene varierer i spill direkte fra hvordan spillerne spiller sine roller, i steden for erfaringspoeng-ligende mekanismer.
Ok. Nå har jeg lest det. Jeg synes du har noen veldig gode tendenser. Personlighetstrekkene og Talentene er ganske originalt - det minner litt om Pendragon, men mer gjennomført. Jeg synes dessverre det drukner litt når du også inkluderer ferdigheter, magi og de deriverte fysiske egenskapene. Systemet hadde etter mitt syn tjent på om _alle_ sider av rollepersoner ble beskrevet _kun_ via personlighetstrekk og talenter.

Når det gjelder settingen så er det ikke noe spesiellt jeg synes er umiddelbart intressant. Det er det som i Forge-kretser er kjent som en _Fantasy Heartbreaker_. Det er laget innihampen mange fantasyspill. Vi trenger i grunn ikke enda ett, med mindre det er vanvittig utrolig kjempebra.

Ligger det mye tanke og arbeid bak spillet ditt: Helt sikkert.
Er det godt formidlet? Ja.
Er systemet og settingen like bra som D&D? Joda.
Er det vanvittig utrolig kjempebra? Nei, dessverre.

Når det er sagt, så ligger det imponerende hva du har fått til på en uke. Hvis du vil videreutvikle ideen, så vil jeg anbefale at du ser på personlighetstrekkene - som jeg ser på som hjertet i systemet ditt - og raffinerer dem. Utforsk hvordan personlighetstrekkene kan brukes for å skape eventyr, kampanjer, spennende bipersoner. Hvordan skal man lage en fungerende gruppe med ulike personligheter. Hvordan utvikles trekkene. Kan personligheter bli legendariske. Hvordan er en rolleperson som har oppnådd et overmenneskelig nivå av Tvil?

Kjernen i masse episk dikting er jo sånne ting som dette. Akillevs, Oddysevs, Sigurd Favnesbane, Lancelot, Samson etc. Hvis systemet ditt kan beskrive disse folkene, så kan du være på vei til å finne en nisje til og med innen den (utpulte) fantasysjangeren.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 10/11-2004, 18:02
Exar Exar er offline
Medlem

Hmm...
...hadde egentlig ikke trodd at jeg kom til å orke å gjøre mer på dette... men, Håken, du KAN ha fått meg til å skifte mening med inspirerende tilbakemelding... Fikk litt lyst til å lage et generisk system basert på personlighetstrekk nå...

Hva det med fantasy angår så er jeg personlig kjempefan av det og blir gladere for hver eneste reiterasjon av sjangeren jeg ser... men det er kanskje bare meg.
Gammel 11/11-2004, 02:08
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Tilbakemelding på "Rester av Yumatan" av Sigmund Marius Nilssen
En gloriøs vulgær-tradisjonalistisk pastisj, komplett helt ned til detaljer som dvergkvinner med skjegg, onde konger i nord og 'fikse grep' som å gjøre alvene om til amasonekvinner! Jeg falt spesielt for den subtile kritikken av vulgær-tradisjonalismens kvinnefrykt, representert blant annet ved umenneskelige arachkvinner som ser ut som store tarantellaer og voldtar sine menn før de blir spist (!), harpiene som river (presumptivt mannlige) krigere i filler mens de er trollbundet av harpiens sang og ikke minst amasonekvinnene som ikke er 'ordentlige mennesker' og legger ut på mannerov(!) i jungelen. Strålende alt sammen! Et praktfullt stykke arbeid, som ikke blir mindre imponerende i lys av at det er skrevet på under en uke.

Terningkast 5 på en t6
Gammel 11/11-2004, 17:50
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Exar
Magisystemet er nok det svakeste i hele spillet. Hadde en mye mer innfløkt ide, men hadde ikke tid.
Ikke tid? Pøh! Det kan da ikke da så mye som en uke å skrive 54(!) lusne sider!

Mer seriøst... åssen fikk du til det? Etter å ha skummet kommentarene skulle jeg ønske jeg fikk lest spillet, men fireogfemti sider begynner å gjøre utskriftskvoten min til et problem.
Gammel 11/11-2004, 18:14
Exar Exar er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen
Ikke tid? Pøh! Det kan da ikke da så mye som en uke å skrive 54(!) lusne sider!

Mer seriøst... åssen fikk du til det? Etter å ha skummet kommentarene skulle jeg ønske jeg fikk lest spillet, men fireogfemti sider begynner å gjøre utskriftskvoten min til et problem.
Utskriftskvote? Er du på blindern? I så fall kan du jo bare stikke nedom matnat en gang... jeg har nemlig ikke kvote (ah, herlig å være ansatt! ) og kan godt skrive ut litt (mye)...

Når det gjelder hvordan jeg fikk det til... brukte noen timer hver dag og bare skrev... har en egen evne til å skrive MYE og FORT når jeg har inspirasjon.
Gammel 11/11-2004, 21:50
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard

Nå har jeg lest rollespillet "Rester av Yumatan".

Det er et solid stykke arbeid! Godt jobba!

- Ideen er ikke overvettes original.
- Gjennomføringen er god. Alle elementer er med. Det er et komplett spill.
- Kampfokuset er der, som i de fleste slike spill, selv om man hører den vanlige: "Dette er ikke ment som et kampfokusert spill".
- Språket er greit. Det blir noe langtekkelig i den historiske delen, men den aktuelle "nåtids"-bakgrunnen og det systemtekniske er klart og konsist.

Jeg liker bruken av personlighetstrekk som er satt opp i par. Noen av navnsettingene er rare, men helheten er god. Sigmund trenger å kvitte seg med riktig/galt-dialogen i forbindelse med advarsler/anbefalinger. Kall det heller "stabilt/flyktig" eller noe annet litt mer nøytralt. Selv ser jeg åpenbare muligheter for å spille "galt" her, og mener det er interessant å synliggjøre endringer i rollens personlighet gjennom systemet.

Historien og miljøet er beskrevet som en bredt anlagt fantasiverden, uten at dette synes i kartet. Kartet er nyttig, selvsagt, og spillet ville vært svakere uten det, men utformingen av det gir lite ekstra til spillet.

Om Sigmund klarte å betone den dystre virkeligheten i spillet litt mer, ville spillet vokse på det. Skriv det gjerne i retning av en Mad Max-fantasi med et kraftigere innslag av skrekk, der mørket får rå miljøet på en mer fremtredende måte enn det som nå skjer. Muligens vil dette oppnås gjennom en mer konkret beskrivelse av en håndfull typiske miljøer i ødemarkene mellom byene, og en barsk "overlevelses-guide" til disse områdene. Det kan kanskje også sies noe om hvor dødelig en forvisning fra byene er, for den som ikke skikker seg...

Jeg ser på dette som et sterkt spill, et fantasi-rollespill av det tradisjonelle slaget, med noen egne vinklinger på tradisjonen (raseforbannelser, amasone-alver, vannmagiens betydning, Avgrunnen, etc.). Jeg fikk en sterk motivasjons-svikt når jeg startet å lese den store historiske utlegningen (misliker sterkt Tolkien-wanna-bees som skriver "episk" for spillet sitt), men spillet tok seg opp etterhvert.

I min bok når dette ikke helt til toppen, men det er absolutt MEGET GODT! Jeg tror mange kan ha glede av å spille dette rollespillet. Sigmund M. Nilssen har all ære av det han har levert! Gratulerer!

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 11/11-2004 kl 21:53
Svar med sitat
Gammel 19/11-2004, 03:33
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Jeg simpelthen elsker dette spillet, og får lyst til å vite mer om Yumatan. Dette bør du jobbe videre med, og drit i folks negative holdninger til fantasy. Det finnes mye dårlig fantasy der ute, men dette er i følge min bok en original vinkling, og et spill som har et stort potensial. Det virker som du har blandet Fallout pc spillet med Final fantasy + litt Robert Jordan og en dæsj AD&D Dark Sun. En ufattelig kraftig blanding som gir inspirasjon til å ville spille. Det er et langt spill, og det kan nok skremme vekk endel stemmer. Men uansett resultat i konkurransen bør du jobbe videre. Får du med deg noen dyktige illustratører og layout folk har du et produkt folk vil bruke penger på. Jeg kjøper boka jeg.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/11-2004, 15:07
Exar Exar er offline
Medlem

Standard Rester av Yumatan, Revidert Utgave i Anmarsj

Basert på tilbakemeldinger arbeider jeg med en revisjon av Rester av Yumatan. For øyeblikket gjenstår svært mye arbeid. Her er likevel noen ting som er planlagt og delvis påbegynnt:

-Ny, mørkere presentasjon av miljøet og verdenen, med mer fokus på nåtid og mindre på historie.
-Omorganisering av hele dokumentet, slik at bl.a. regler for de forskjellige rasene er samlet på et sted.
-Endring i mekanismene rundt utvikling av karaktertrekk slik at SL ikke får all makt og ansvar.
-Fjerning av karaktertrekkene Tro/Tvil, mulig omarbeiding til Optimisme/Pessimisme.
-Nytt magisystem: Et samlet isystem som bunner direkte på alle personlighetstrekk.
-Forbedret kampsystem, slik at det tar hensyn til bl.a. utstyr.

Andre, mindre prioriterte planer:
-Flere Talenter
-Mer detaljerte beskrivelser av hvordan visse karaktertrekk, og kombinasjoner av slike, kan rollespilles.
-Illustrasjoner (Frivillige?)
-Et sterkere fokus for spillet, et overordnet metaplott
-Mer "color text"
-Bedre layout
Gammel 2/10-2005, 16:37
SirGalrim sin avatar
SirGalrim SirGalrim er offline
Medlem

Kommer det en revidert utgave?

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:40.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia