Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 22/01-2007, 05:56
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 3 - Kåbbåi og indianere diskusjon

Diskuter spillet”Kåbbåi og indianere” av Michael Stensen Sollien her.

Jeg ber dere holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 22/01-2007, 12:22
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Kåbbåi og indianere diskusjon

Dette spillet liker jeg ideen til!

Men jeg liker ikke det kjedelige konfliktsystemet. Sitter med følelsen at det kunne vært veldig mye enklere, og likevel oppnådd den konkurransen mellom kåbbåier og indianere som er ment å drive hele spillet.

Å la en slik lagkonkurranse drive spillet syns jeg er bra! Det passer til hele settingen. Men det trenger da ikke være så komplisert å gjøre det!!!

Forenkling:

Det koster 1 å utfordre, 2 å ta imot utfordring.

Betal 1 for egne trekk. Betal 1 for andres negative trekk. La andre som er i samme sone betale 1 for å hjelpe deg, aldri mer. Du kan ikke kjøpe negative trekk i fiendens leir. I din egen leir trenger du ikke betale for negative trekk hos motstanderen.

Legg sammen trekk og rull terningen.

Taperen mister innsatsen sin, og må flykte. Blir man nedkjempet i egen leir, må man rømme hjem, og kan bare bli brakt inn i leken igjen ved at andre ofrer lekelyst, og at leiren er fri for fiender.

Litt enklere, men jeg tror det gjør det samme.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 23/01-2007 kl 10:46
Svar med sitat
Gammel 22/01-2007, 13:55
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg synes ideen til Kåbbåi og Indianer er kjempekul! Det blir som et meta-rollespill, der man spiller noen som spiller en rolle. Kjempemorsom tanke, og jeg fikk med en gang ideer om barnslige konflikter og barnehagepolitikk iført kåbbåihatter og indianerfjær. Kult.

Når det er sagt, må jeg si som Tomas at konflikt-systemet skuffet meg litt. Alle de ideene jeg fikk da jeg leste begynnelsen forsvant liksom da jeg leste systemet. Jeg skal se mer på det, og finne ut hva som var årsaken.
Gammel 22/01-2007, 18:49
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Jeg tror muligens det er et system som er litt kronglete første og andre duell, men på tredje har man skjønt greia. Ser meg litt uenig i at det er et vanskelig system.

Jeg ville legge inn muligheter for forskjellige strategier ved å gjøre kostnadene forskjellig for hver sone. Jeg kunne tenke meg å prøve Tomas sitt forslag til forenkling. Det virker vettugt.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 22/01-2007, 20:36
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Kjempefint spill! Gir meg lyst til å ha vært en litt tøffere gutt enn jeg var. Jaja. Kanskje jeg kan bli.

Eksempel på hvor mye en illustrasjon kan ha å si for et spill. Fotografiet du har valgt (deg sjøl, ikke sant?) bidrar klart til å sette stemning for spillet og formidle hvor vi skal hen.

Reglene virker enkle, selv på en regeldyslektiker som undertegnede, og viktigst av alt, de er bundet opp mot settingen og jobber sammen med den, istedenfor parallellt med den.

Ga en fin stemning som lesespill, og er noe jeg har lyst til å teste.
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 10:48
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Enig med Ole Peder: forsidebildet er tøft og viktig!

Jeg har fremdeles lyst til å teste spillet. Det virker umiddelbart tiltalende! Fus til å teste!

Forresten: la til litt på forslaget til enklere konfliktsystem.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 23/01-2007 kl 10:48
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 12:40
Magnus Jakobsson sin avatar
Magnus Jakobsson Magnus Jakobsson er offline
Medlem

Kul og nyskapende setting/spillkonsept er spillets viktigste fortrinn. Spillet er også velskrevet, lettfattelig og ikke unødvendig langt. I min bok er dette viktig. Forsidebildet er en bra introduksjon helt på egen hånd. Jeg ser frem til å prøve meg som kåbbåi!

En par ting spillet kunne tjene på er:
  • En mekanikk som hjelper spillerne å improvisere fremdrift og sammenheng i fortellingen. En ettermiddagslek kan også ha et plott: "Onkel Osvald har gitt Pelle ekte cowboyhatt, som Pelle briefer med. Pelles venn Per er misunnelig. De er cowboyer begge to, men når muligheten byr seg river Per hatten av Pelle og tråkker på den. Pelle går gråtende sin vei, mens alle sier at Per er slem. Pelle får trøst av en indianerpike, og velger å bli med på indianerlaget. Han og Per er nå kjempeuvenner, og ender kvelden med å slås så fælt at mødrene tar dem med seg inn." Den slags fortellinger er mulige å spille ut her, men du får ingen hjelp - systemet oppfordrer til en serie enkeltepisoder.
  • Et insitament til å angripe andres gårder, og til forflytning. Sånn det er nå kan du ikke stormangripe selv, du åpner deg bare for andres angrep når du flytter deg. (Mulighet: I tillegg til vanlig gevinst, stjel to Lekelyst fra motstanderens lagpott til egen lagpott dersom du vinner en duell i motstanderens gård.)
(Forøvrig er jeg er litt usikker på hvordan Innlevelse justeres. Man får mindre om man får lite Lekelyst, men går man tilbake til 6 om man gjenvinner den tapte lekelysten? Jeg tror det funker sånn?)

Sist endret av Magnus Jakobsson; 23/01-2007 kl 12:48
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 18:37
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Takk takk, det var varme ord. Jeg har fått en del nye ideer av dere, og de skal jeg jommen meg ta til etteretning.

Sitat:
En mekanikk som hjelper spillerne å improvisere fremdrift og sammenheng i fortellingen. En ettermiddagslek kan også ha et plott
Ja, det er noe av det jeg har fundert på idag faktisk. Ha noen plot-scener/dueller i løpet av spillet. Kanskje dette kan løses med plot-kort av typen: I løpet av spillet skal du...
Sitat:
Et insitament til å angripe andres gårder, og til forflytning. Sånn det er nå kan du ikke stormangripe selv, du åpner deg bare for andres angrep når du flytter deg. (Mulighet: I tillegg til vanlig gevinst, stjel to Lekelyst fra motstanderens lagpott til egen lagpott dersom du vinner en duell i motstanderens gård.)
Godt poeng. Det burde jeg gjort noe med.

Jeg ville også lagt til en regel som forteller hvordan man tar gisler.

Jeg skulle også latt hvert lag skape 3 trekk for bygården sin, som de bare kan bruke. F.eks: "bra gjemmested i buskene" +2

Sitat:
(Forøvrig er jeg er litt usikker på hvordan Innlevelse justeres. Man får mindre om man får lite Lekelyst, men går man tilbake til 6 om man gjenvinner den tapte lekelysten? Jeg tror det funker sånn?)
Jeg hadde tenkt at innlevelsen kommer tilbake.

Sitat:
Taperen mister innsatsen sin, og må flykte. Blir man nedkjempet i egen leir, må man rømme hjem, og kan bare bli brakt inn i leken igjen ved at andre ofrer lekelyst, og at leiren er fri for fiender.
Good shit. Men er usikker på hvor spillbart det blir. Må nok teste den regelen først.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 21:01
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Utrolig kult konsept, hands down det mest sjarmerende og "vil-spille" i denne RISK-omgangen.

Men såvidt jeg kan se er det et par hull i reglene, eventuelt i presentasjonen av dem. Disse spørsmålene snublet jeg over da jeg prøvde å forstå hvordan det skulle spilles:

- Flytter man mellom gårder? Når?
- Kan man angripe utenfor den gården man står i?
- Hva er vitsen, rent taktisk, med å flytte seg ut av sin egen gård? Er det en slags "vente-til-motstanderen-blir-frustrert"-greie, hvor man bare sier "du må flytte først!" - "nei, du!"?
- Hvilken reell effekt har det at noen trekk er +1, mens andre er +2? Vil man ikke bare ende opp med å bruke +2-trekkene i hver konflikt?
- Det er alltid dyrere å kjøpe motstanderens negative trekk, i forhold til å kjøpe sine egne positive, selv om det har samme effekt på duellkastet. Er det meningen man bare skal kjøpe de negative trekkene når man har kjøpt alle sine egne positive?
- I duellkastet, skal man legge til innlevelsen før eller etter at man har satset/betalt for trekkene?
- Kan man bytte side når som helst, eller bare på sin egen runde?

Spillet har UTROLIG kule eksempler - for eksempel Pelle som maser seg til å bli gift med Ingvild, så hun blir lei hele opplegget. Forsidebildet er bare til å smelte helt av - neste røverkalender bør være en samling barndomsbilder av RSN-folk

Michael har, både som forfatter og rollespiller, en utrolig evne til å bringe varme og virkelighet inn i rollene sine. Kudos. Det spørs om ikke du burde skrive litt fiksjon, mann.
Gammel 23/01-2007, 22:01
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Sitat:
- Flytter man mellom gårder? Når?
Jeg nevner at man istedet for å duellere i på sin tur kan flytte seg til en annen sone. Dette burde kanskje kommet klarere fram i sin egen seksjon.

Sitat:
- Kan man angripe utenfor den gården man står i?
Nei. Det burde ha stått.

- Hva er vitsen, rent taktisk, med å flytte seg ut av sin egen gård? Er det en slags "vente-til-motstanderen-blir-frustrert"-greie, hvor man bare sier "du må flytte først!" - "nei, du!"?
Sitat:
Ja, du sier noe. Noen må jo begynne. Jeg tror ingen er interessert i å stå stille et helt spill. Hvis man har forhåndsavtalt hvor mange runder man skal spille, vil jeg tippe folk rører på seg. Det blir også mer balansert dersom det ene laget taper mye, trekker seg tilbake og får mindre kostnader for å kjøpe trekk.
- Hvilken reell effekt har det at noen trekk er +1, mens andre er +2? Vil man ikke bare ende opp med å bruke +2-trekkene i hver konflikt?
Sitat:
Jeg burde nevnt at +2 trekket er ditt mest definerende trekk, f.eks: "frekkeste ungen i gata". Er du da en frekk unge, er du frekk så og si hele tiden.
Sitat:
- Det er alltid dyrere å kjøpe motstanderens negative trekk, i forhold til å kjøpe sine egne positive, selv om det har samme effekt på duellkastet. Er det meningen man bare skal kjøpe de negative trekkene når man har kjøpt alle sine egne positive?
Det er vel en føring på hva slags spill jeg vil det skal være. Å kjøpe negative trekk kan føre til litt slemmere monologer.

Eks: "Pelle driter i buksa", "Pelle får epilepsi anfall"

Sitat:
- I duellkastet, skal man legge til innlevelsen før eller etter at man har satset/betalt for trekkene?
Det må bli etter. Takk, det hadde jeg neimen ikke tenkt på, og det er veldig viktig.

Sitat:
- Kan man bytte side når som helst, eller bare på sin egen runde?
Jeg hadde med en regel om forhandling, men droppet den i siste liten fordi jeg ikke så no bruk for den. Det var da meningen at gjennom en forhandlingsduell kunne man bytte side. Men strengt tatt burde man kunne skifte side ved å forflytte seg til motstanderens gård.

Sitat:
Michael har, både som forfatter og rollespiller, en utrolig evne til å bringe varme og virkelighet inn i rollene sine. Kudos. Det spørs om ikke du burde skrive litt fiksjon, mann.
Takk takkelakketakke. Det varmet. Jeg har tenkt på det ja. Til og med fått noen ideer. Vi får se, kanskje kommer det en roman fra meg etterhvert.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:39.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia