|
||||
|
||||
![]()
Takker for innspill. Jeg har tenkt en del på det med å bygge ut og muliggjøre større rolleinnlevelse, og har kommet fram til følgende:
1. Spillerne kjenner ikke sin egen rolle. Dette er hele poenget med spillet, og eliminerer derfor muligheten til å gi hver spiller spesifikke føringer. 2. Forslaget fra Thomas om å gi hver spiller ett eller to trekk, er jeg redd vil slå feil vei (dersom Per spiller en "kald" person overfor Knut, vil da ikke Knut automatisk trekke slutningen at Per spiller en høystatus-rolle, og at Knuts lapp dermed vil måtte inneholde et lavt tall?). Jeg er litt redd for å "lure" spillerne. 3. Å redusere tallene til 1-5 kan nok sikkert virke, særlig hvis man ikke er flere enn maks 5 spillere. Selvfølgelig er det mulig å spille med 1-5 selv om man er 10 spillere, men da tror jeg det blir vanskeligere å komme fram til sin egen status, selv om det nok kan bli lettere å tippe (pga færre alternativer). 4. En ting jeg har vurdert, er å erstatte tallene 1-10 med beskrivelser av 10 personer (greven, bonden, prinsen etc), og at man skal prøve å komme frem til hvem av personene man er. Dette vil gjøre spillet lettere etter hvert som man får spilt det flere ganger, og blir "kjent med" rollene, men vil kanskje gjøre de 1-2 første spillingene mindre tilgjengelig...? Jeg vet ikke. Uansett tror at dette spillet setter mye større krav til skuespillerevne enn det jevne rollespillet. Det krever en del å kunne formidle til en annen person hvilken status den har i samfunnet, uten å røpe for mye. Det er ikke tilfeldig at Matthijs nevner Keith Johnstone, for spillet er sterkt inspirert av min korte fortid som teatersport-mann, hvor status er mye brukt. Jeg har ikke fått spilltestet det selv, men det hadde vært veldig artig å fått noen tilbakemeldinger fra folk som prøver det (Holmcon?), for å se om det virker slik jeg hadde tenkt... |
||||
|
|||
|
|||
![]()
Jeg tror det blir kjempe enkelt hvis man spiller med 10 spillere slik teksten legger opp til at man kan. Da er det enkel eliminering som skal til for å vite det. Tror spillet hadde hatt godt av minimum 3 tall/nivåer mer enn antall spillere.
|
||||
|
||||
![]()
Hvordan skal du klare å gjette om du er fem eller seks? tre eller fire? åtte eller ni?
|
||||
|
||||
![]()
Hvis det er nøyaktig ti spillere kan du, slik reglene nå er skrevet, rett og slett lese i panna på de andre deltakerne, og dermed vite hvilket du selv har.
Sist endret av Ole Peder Giæver; 25/01-2007 kl 17:07 |
||||
|
||||
|
||||
![]()
Sant. Men da blir jo litt av poenget med spillet borte...
|
||||
|
||||
![]()
Derav Marius' forslag.
|
||||
|
||||
|
||||
![]()
|
||||
|
||||
![]()
Shit, det var en ekstremt tydelig feil i designet, som jeg ikke engang hadde tenkt over
![]()
|
|||
|
|||
![]()
Et annet poeng er jo at det lønner seg å iakta, og ikke sirkulere så veldig mye.
|
||||
|
||||
![]()
Jeg blir seriøst bekymret over å lese kommentarene som er gitt til dette spillet. Det er en helt vanlig statuslek med en setting som allerede er gitt, noe som tar vekk det vanlige elementet med at settingen kan være hva som helst.
Om jeg leverte inn spillet "Ludo" til RISK og kalte det "Brikker i farta" og hadde et brett som var helt likt det vanlige, bortsett fra at det var ensfarget, hadde det fortsatt vært Ludo. |
||||
![]() |
Bokmerker |
Trådverktøy | |
Visningsmoduser | |
|
|