Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 18/02-2010, 00:58
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 6 - Sjelefanger

Her kan vi prate om Sjelefanger av kandidat 18.

Spillet kan du lese her.

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS!

Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 02:05
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Sjelefanger

Jeg likte dette spillet. Nå kan det ha med at jeg generelt liker rollespill med overnaturlige temaer. Men jeg synes spillet var bra skrevet og forklarte spill og setting effektivt og forstålig. Jeg kunne tenke meg å spille dette spillet.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 02:48
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 6 - Sjelefanger

Tre kjappe kommentarer:

Spillteksten er morsomt skrevet. Humoren passer til stoffet. Jeg liker å lese den.

Jeg liker også kraftpoengene. At man i prinsippet kan gjøre hva som helst, det er ikke sine egne begrensninger, men trusselen om konsekvensene, man må ta hensyn til. (Men det burde kanskje stått en bisetning om hvordan dette funker allerede første gangen kraftpoengene ble nevnt - selv ble jeg først sittende å lure på hvor mange kraftpoeng man hadde, og om det var noe jeg hadde oversett.)

Selve det sentrale i spillet, forhandlingen om sjeler, burde nok vært mer inngående behandlet. Og ofrene burde kanskje, i tillegg til å ha en svakhet, også ha en eller annen mulighet til å yte motstand?

Ved det første øyekastet jeg nå har lest det med, synes jeg dette var et spennende spill.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 18/02-2010 kl 02:50
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 10:13
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg tenker:

- Innfløkt. Var litt vanskelig å sette seg fort inn i (som Martin også nevner).
- Det "menneskelige" med helvetesynglet liker jeg. Noe vi kan relatere til siden vi er mennesker.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 13:59
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Etter første gjennomlesning*.

Jeg liker det. Jeg kunne faktisk tenke meg å spille det, selv om jeg ikke internaliserte reglene med en gang. Spillet er fiffig og litt humoristisk, og det var veldig stilig med 24-timersvinduet, selv om jeg vekslet litt med hva jeg syntes om det. Djevelske plot og sjelesalg skal liksom ta tid, men jeg kom frem til at jeg til niende og sist (haha)* likte det korte vinduet.

Spillteksten veksler fint mellom en instruerende og en impisk tone, eller klarer vel å holde dem samtidig. Jeg liker eksemplene og mulighetene. Jeg liker trekkene til djevlene og demonene.

Laksmus: Jeg vil gjerne spille det en gang, (eller to).

*) Jeg tar ikke fullt ansvar i dag, heller...

Sist endret av Maleficum; 18/02-2010 kl 14:00
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 20:54
Exar Exar er offline
Medlem

Min vurdering av "SJELEFANGER"

Førsteinntrykk: Langt og dønn mye tekst, Originalt!

Etter gjennomlesning:
Spillet er godt og artig skrevet, om enn med en litt slitsom skrifttype og layout. Jeg fikk lyst til å teste ut dette spillet en gang.

Lite trekk for at det er litt leit å sette seg inn i.

Subjektivt D6-kast: 5
Objektivt D6-kast: 4
Gammel 18/02-2010, 22:59
Imp Imp er offline
Medlem

Hei og hopp, kandidat 18 her.

Takker først av alt for alle tilbakemeldinger på spillet.

Et par kjappe kommentarer i respons på tilbakemeldinger :

1. Layout er skrekkelig, helt enig. Dessverre oppdaget jeg da jeg var i ferd med å levere onsdag at det var en liten regel om at det kun skulle være egenprodusert grafikk involvert. (Lærepenge til neste gang! At noen står nederst i reglene betyr ikke at det er nederst i viktighet). Noe som betød en særs rask snuoperasjon med mye klipping og liming sånn ca. 5 på klokken Sove. Som ikke ble helt vellykket, kan man si. Beklager det.

2. Jeg er også enig i at mere tid skulle vært brukt på kontraktskrivingen. Jeg er derimot ganske uenig i at ofrene skal ha en form for særlig motstandskvalitet ovenfor djevelyngelet, da denne allerede ligger i spillets natur. Tross alt - dette med å selge sin sjel til evig lidelse for et par millioner kroner vil være en fryktelig dårlig timelønn når det kommer til stykket. Alle eller nær sagt alle ofre vil ha en menneskelig rasjonalitet de kan bruke til å finne disse hullene i avtalen. Spillerne skal forsøke å selge en allerede dårlig deal. De trenger ikke å få mere på kjøpet.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2010, 23:38
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 6 - Sjelefanger

Jeg liker spillet ditt jeg Imp, det er favoritten min i år. Jeg synes at layouten er litt uoversiktig, men tross alt det visuelle er ikke i nærheten så viktig som innhold, og innholdet er veldig bra. Jeg håper du vinner.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 19/02-2010, 00:41
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Jeg liker premisset i spillet, og kunne godt tenke meg å prøve det. Systemet er enkelt, og det er bra. Spillet varer ikke så lenge så det er fint at man har noen få trekk å forholde seg til og at konflikter avgjøres raskt. Kraftpoengene fungerer nok også som de skal.

Spillets kjerne er forhandlingene med mennesker, og dette er nok noe som kunne hatt tydeligere støtte i reglene. Spillet sier, så vidt jeg kan se, ikke noe entydig om hvordan dette skal foregå. Kan man bare kaste noen terninger og hvis man vinner kastet så er mennesket overbevist? Eller er det helt og holdent opp til spilleders forgodtbefinnende hvorvidt de infernalske kreftene vinner? Dette burde vært spisset mer, jeg tror spillet ville ha godt av mer fokus på ofrene og tydeligere rammer rundt forhandlingene om sjeler. Det ville gjort det enklere for spillerne å lage et godt spill.
Gammel 23/02-2010, 14:16
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Et fint lite spill! Ganske så komplett regelsett og konsept på liten plass, godt skrevet (både morsomt og godt strukturert), med et konsept man sikkert kan få mye moro med.

Reglene er enkle, men vil likevel affektere spillet en del. Spesielt likte jeg trusselen om at englene kan dukke opp hvis man bruker mye kraft.

(Liten mulig bug: Når man får felles-pott med kraft ved starten, skal man ha like mange poeng som det er roller - men de kan fordeles ved at djevler får dobbelt så mye som demoner. Dette går slett ikke alltid opp.)

Bra at det er spilleder-tips på slutten - men dette spillet formelig skriker etter et eksempeloppsett: En god helvetesport (med omgivelser som kan være fristende å bevege seg ut i, slik at rollene tvinges til å bruke kraft), et par potensielle sjeleselgere, noen engler med forskjellige personligheter. Og litt fokus på hvordan man kan utnytte rollenes svakheter hadde vært kult.

Solide greier, men veldig mye avhenger nok av startoppsettet.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:09.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia