Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Norske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 28/04-2008, 10:35
frank frank er offline
Medlem

Standard Rasjonalitet og fornuft i Draug

Jeg har nylig lest litt i Draug igjen, og blir like imponert hver gang. Det er så mye her som jeg har sansen for.

Men det har slått meg at det er en slags dissonans mellom deler av boken. I kapittelet som presenterer settingen er det et avsnitt om framveksten av troen på rasjonalitet og fornuft. Dissonansen oppstår når jeg blar videre til kapitlene som omhandler det overnaturlige, for der lærer vi at det rasjonelle og fornuftige verdenssyn er feil.

Spørsmålet blir da: Burde ikke Draug også ha en mekanikk for å representere fornuftens triumftog på bekostning av gammel overtro? Jeg tenker at dette kan bygges over den samme lesten som de overnaturlige evnene som er delt opp i Viten og Kraft. Eksempler på trekk som gir viten kan være: Naturalist, Doctor, Filosof osv. Kraft bygges opp, på samme måte som i de andre overnaturlige evenen, gjennom å overholde påbud og forbud.

Spørsmålet blir da hvilke krefter fornuften skal gi. Jeg tenker ikke her ting som får det overnaturlige til å forsvinne opp i røyk, men kanskje heller begrense det. Nøkken forsvinner ikke, men hans evner til å lokke til seg mennesker blir kanskje begrenset.

Troen på framskrittet og kunnskap om naturen kan kanskje også gi bonuser på tevlinger hvor utdanning og kunnskap kan bidra. F.eks på samme måte som den Kristne Velsignelse?

Eller blir dette et annet spill enn det Draug er ment for å være? Kanskje Draug skal være et spill hvor framskritt og rasjonalitet er en illusjon...

Sist endret av frank; 28/04-2008 kl 10:37
Svar med sitat
Gammel 28/04-2008, 11:43
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Rasjonalitet og fornuft i Draug

Jeg vet ikke, men jeg liker mekanikken i det at mot Det Overnaturlige(tm) er vitenskapen bare peanøtter (så som i Call of Cthulhu, hvor rasjonelle mennesker ofte er dem som blir spist først). Samtidig så er det et interessant forslag. Draug hadde nok plutselig blitt litt annerledes da ja.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 28/04-2008, 12:07
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Kul idé å bruke Viten og Kraft også på rasjonalister! Det hadde vært utrolig moro å spille et scenarie, eller en kampanje, med et fokus på akkurat denne mekanismen.

En av Draugs store styrker og største svakhet er at det er såpass historisk korrekt. Det er to virkeligheter som står mot hverandre: Den som er basert på historiebøkene, og den som er basert på eventyrbøkene. De to henger ikke helt sammen, og møtet mellom dem er uavklart. Det er vanskelig å få dem til å møtes uten at den ene eller andre vinner fullstendig - enten har rasjonalistene rett, og overtro er bare overtro; ellers tar rasjonalistene feil, og overtro er virkelighet.

Jeg vurderte å gjøre dette til et tema for et nytt nivå i spillet. En kamp om virkeligheten, hvor begge deler er like sanne inntil en av sidene vinner. Vinner rasjonalismen kampen om virkeligheten, har folketroen alltid bare vært overtro, og vinner folketroen, har rasjonalistene alltid vært naive og feilinformerte - men så lenge kampen pågår, eksisterer de to side om side.

Men et slikt meta-nivå vil ta bort noe av følelsen jeg ønsker med spillet: Følelsen av at man beveger seg i virkeligheten - men det er ting der ute som ikke aksepterer vår virkelighet. "Du kan gjerne la være å tro på skrømt", sier de, "men vi ligger her i mørket og venter på deg uansett".
Gammel 28/04-2008, 12:34
frank frank er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
En av Draugs store styrker og største svakhet er at det er såpass historisk korrekt. Det er to virkeligheter som står mot hverandre: Den som er basert på historiebøkene, og den som er basert på eventyrbøkene. De to henger ikke helt sammen, og møtet mellom dem er uavklart. Det er vanskelig å få dem til å møtes uten at den ene eller andre vinner fullstendig - enten har rasjonalistene rett, og overtro er bare overtro; ellers tar rasjonalistene feil, og overtro er virkelighet.
Her setter du ord på akkurat det jeg forsøkte å formulere med dissonans. Og du har helt rett i at det er vanskelig å si om dette er en styrke eller svakhet.

Men jeg tror ikke at spillet behøver å lage en mekanikk hvor det ene utelukker det andre. Naturalisme, medisin og filosofi anno 1801 har rom for ganske mye vi i dag vil kalle overtro. Det hadde bare vært morsomt om staute Doctorer fra Universitetet i København hadde hatt en egen "special effect". Tror ikke man er så veldig langt unna tidsånden hvis man spiller akademikere som reiser rundt i norge for å klassifisere vetter og skrømt.

Forslag til påbud og forbud for Rasjonalitet
- Ikke ha kraft i Overtro, Djeveltro eller Åndetro (Dårlig)
- Ikke ha kraft i Kristentro over Dugelig (God)
- Ikke ha kraft i Kristentro over God (Dugelig)
- Ikke ha kraft i Kristentro over Middels (Fremragende)
- Publisere funn i vitenskapelige tidsskrift (God)
- Ha stilling ved vitenskapelig instiusjon (Dugelig)
- Være internasjonalt anerkjent (Fremragende)

Sist endret av frank; 28/04-2008 kl 12:55 Begrunnelse: rotet litt med nivåene
Svar med sitat
Gammel 28/04-2008, 15:56
frank frank er offline
Medlem

Selv om andre ikker er engasjert, er jeg det! Her er et utkast til et system for rasjonalitet i Dragu
Vedlagte filer
Filtype: pdf Opplysning og Rasjonalitet i Draug.pdf (13,6 KB, 8 visninger)
Svar med sitat
Gammel 1/05-2008, 18:26
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Thumbs up Sv: Rasjonalitet og fornuft i Draug

Vakkert.

"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 1/05-2008, 20:10
frank frank er offline
Medlem

Takker.

Etter jeg skrev denne, fikk jeg behov for å skrive litt om skolesystemet i 1801. Vi får se om engasjementet holder lenge nok til at det blir noe. Det hadde vært kult å lage en lærd rolle og et tilhørende miniessay om skolegang. Naturlig å knytte disse evnene opp til det.

Vi får se
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
bunad, draug, norske rollespill, smalahove

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:39.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia