Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 21/07-2011, 17:56
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Standard Introduksjonsrollespill

Sommeren er en fin tid til uteaktiviteter, men for min del får jeg spilt like mye rollespill nå som om høsten. Riktignok blir det som regel sporadiske spillinger, men det er da kult det også. Noe som også er kult et at man får spilt med folk man ikke ser så ofte, og som kanskje ikke er rollespillere heller.

1. Hvilke rollespiller passer godt som introduksjonsspill? Jeg tenker nå særlig på voksne (jenter).

2. Har spilllene du foreslår noen gode starteventyr?

(Jeg vet om Fabula og Call of Cthulhu, men det gjør ikke noe å høre mer om dem.)
Svar med sitat
Gammel 21/07-2011, 18:13
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard Sv: Introduksjonsrollespill

Nindras by hacket mitt.

Eller Itras by, orginalen. Apocalypse World er for deg som røynd spilleder ingen utfordring. Der får man alt i hendene som spiller.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 21/07-2011, 19:54
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Nindras by hacket mitt.

Eller Itras by, orginalen. Apocalypse World er for deg som røynd spilleder ingen utfordring. Der får man alt i hendene som spiller.
Jeg har faktisk vurdert Apocalypse World, men man bør jo spille 1st session i et litt annet tempo & modus enn et klassisk eventyr/modul. Jeg ser at det går an å forberede noe slikt, men vil det ikke være mye jobb og ikke minst gjør visse Playbooks dårlig tilpasset?
Svar med sitat
Gammel 21/07-2011, 21:45
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg ble hekta inn i miljøet via Vampire, men D&D funka også for min del.

Enklere spill; Draug, Itras By (men IB har også en helt annen "pace" enn vanlige spill), Buffy the Vampire Slayer, All Flesh Must Be Eaten.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 22/07-2011, 09:27
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg har introdusert ganske mange med Call of Cthulhu, og ganske mange andre med Vampire, også har jeg introdusert mange med Drakar och Demoner.
Jeg har merket meg at de som begynte med CoC eller Vampire ble ganske annerledes spillere enn de som ble introdusert via DoD. De ble mer opptatt av rollens psykologi og var mer opptatt av å påvirke fremdriften i plottet. Det kan naturligvis ha mye med mine evner og interesser som SL å gjøre, men jeg tror det har noe med selv spillet også.
Jeg ville ihvertfall vurdert hva slags spiller jeg vil "lage", ikke bare hva som er lett. Introduserer du med Itras By blir opplevelsen noe vesentlig annerledes enn om du starter med D&D4, og spilleren blir nødvendigvis preget av sin første opplevelse.
Gammel 22/07-2011, 10:59
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Det tror jeg du har veldig rett i, Jimi; spillere blir preget av sin første opplevelse med rollespill. Om du er ute etter å gi deg selv spillere for fremtiden, er det lite vits i å dra dem inn med et spill du selv ikke er fulltent på. Og entusiasme er smittsomt, så det vil hjelpe nybegynnere å bli ledet inn i det med et spill du virkelig liker. Da er det lettere for dem å like det også.
Gammel 22/07-2011, 12:20
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg ville valgt Itras By eller Fabula. Enkelt, bra og på norsk.
Gammel 22/07-2011, 14:44
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficium Vis post
Sommeren er en fin tid til uteaktiviteter, men for min del får jeg spilt like mye rollespill nå som om høsten. Riktignok blir det som regel sporadiske spillinger, men det er da kult det også. Noe som også er kult et at man får spilt med folk man ikke ser så ofte, og som kanskje ikke er rollespillere heller.

1. Hvilke rollespiller passer godt som introduksjonsspill? Jeg tenker nå særlig på voksne (jenter).

2. Har spilllene du foreslår noen gode starteventyr?

(Jeg vet om Fabula og Call of Cthulhu, men det gjør ikke noe å høre mer om dem.)
1. Jeg er ikke helt uhildet, men slutter meg vel til anbefalingene av Itras by. Har også en fordom om at spillet kan funke bra for voksne (jenter). Eller kvinner, som de av og til kalles.

2. Her ligger det tre eventyr til gratis nedlasting. Anbefaler særlig Magnus' Nr. 13. Introduksjonseventyret i boka er dessverre ikke så godt som det burde vært.
Svar med sitat
Gammel 31/07-2011, 14:38
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Temple Vis post
Jeg ville valgt Itras By eller Fabula. Enkelt, bra og på norsk.
Og Draug! Enkelt, bra og på norsk.

Syns disse tre flaggskipene blant norske rollespill utfyller hverandre på en god måte. Man kan nesten råde folk til begynne med alle tre!

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 31/07-2011 kl 14:39
Svar med sitat
Gammel 1/08-2011, 04:54
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg ser ikke noe problem å starte med Apoc World. Jeg begynte min spill karriere med 2300AD, og fulgte på med ... wait for it ... Teenage Mutant Nijna Turtles.

Jeg tror de som blir introdusert til rollespill nå med spill som Apoc World, Itras By eller hvilke som helst av de spillene som ikke setter spilleder opp mot spillere men tvert imot setter opp til samarbeid spilleder/spillere sammen vil ha en mye mer givende start på sin rollespill fremtid enn det jeg hadde på min.

Så jeg ville gått for et spill du kjenner godt og du brenner for, men liten regel masse og rask oppstart. Sånn at du får begynte å spille så fort som mulig.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
ferdigeventyr, introduksjon, moduler

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:07.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia