Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 1/08-2011, 17:36
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Standard Sv: Introduksjonsrollespill

Kloke ord, Kaare. Jeg er enig i at det er viktig å brenne for spillet, og ApW er kult - jeg er bare skeptisk til den 1st session-spillstilen, og at det er noen jeg ikke ser så ofte.

Nå ble det løst etter helgens besøk, Fabula ble spesifikt etterspurt, så nå trenger jeg bare å ordne et introduksjonseventyr eller en situasjon som er lett å spille ut i fra.
Svar med sitat
Gammel 2/08-2011, 01:17
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Toons har fungert veldig bra som introspill for mine venner. Risus kan også være et godt alternativ. Ellers enig at det er viktig at det er et spill man selv liker og brenner for. Slikt smitter.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 3/08-2011, 04:03
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Vet jeg kommer til å angre på dette men...

Sitat:
jeg er bare skeptisk til den 1st session-spillstilen
med tanke på trådens tema. Why?

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 3/08-2011, 10:07
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Hvorfor angre på ting, Kaare?

Har ingen erfaring med Apocalypse World, men kanskje spillet er mer verdens-bygging enn rollespill i første sesjon?
Gammel 4/08-2011, 06:43
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Første økt handler om å spille en dag (eller noe sånn) i rollenes liv. Man skal ikke ha noe stor konflikt, ikke noe verden som skal reddes, ingen ring og ringskrømt. Det er litt tilbake til den gode gamle bli kjent med rollene spillingen isteden for den intensive kick - bang -bang - bang spillingen som har ligget som en slags indie-norm.

Jeg tror det vil være en fin introduksjon til hva essensen i rollespill er.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 4/08-2011, 08:47
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Høres kanskje litt kjedelig ut ...
Gammel 4/08-2011, 19:24
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Grunnen til at jeg er skeptisk til 1st session-delen i ApW til en one-shot intro-adventure for fersking(er) er at det er veldig spillerbelastende (MC skal jo mase og lure på alt mulig). I tillegg så blir det fort litt kjedelig, selv om det ofte går helt skeis når man prøver. Sist jeg prøvde så brant de opp sitt eget hardhold og Matthijs skrev jo at sine spillere tok over ett annet.

Jeg vet også at spilleren er veldig interessert i mysterier og å nøste dem opp, siden vi spilte bittelitt Vampire for mange år siden. Det er lettere å få til med bedre forberedelse. Call of Cthulhu kunne faktisk funket, men jeg er ikke så stiv på 1930-sjargong om dagen.
Svar med sitat
Gammel 4/08-2011, 19:42
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Jeg bare lurer på hvorfor det å la ferske spillere bare boltre seg i rollene er så negativt. Det er jo mye det rollespill handler om.

Det gir en mer litterær start, isteden for en hektisk hollywood start. Og det krever mer, mye mer av deg som spilleder, men jeg ser ikke det negative i dette. Jeg ser heller ikke hvordan det kan bli kjedelig.

Kanskje om du insiterer på en 4 til 6 timers økt.

Men hele ideen er jo at man lager rollene i sammen og så begynner man å utforske dem med engang. Så når man har holdt på et par timer så gir man seg. Du har fort en tre til fire timers økt bare der, og du har mange spørsmål å stille neste gang dere spiller hvor man godt kan kjøre Kick - bang - bang strukturen.

Men takk for du svarte.

Svar med sitat
Gammel 6/08-2011, 22:11
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Introduksjonsrollespill

Jeg liker å bruke Fabula for å introdusere folk til rollespill, det har enkle regler og en setting det er lett å sette seg inn i, så jeg anbefaler det. Ellers så vil jeg også anbefale Vampire the Masquerade, dette er et spill som ofte blir svert godt motatt av jente spillere, samnt at hvis du får tak i en 1 eller 2 ed bok så har du et bra intro envetyr rett der bak i boken.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 7/08-2011, 20:00
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Introduksjonsrollespill

Det skal sies at da jeg først begynte med rollespill så var det Vampire og D&D 3.0 jeg var borti først. Disse er tunge spill, men det som var tungen på vektskålen for meg (artig uttrykk, ser for meg noen som slikker på ei vekt) var at jeg fikk lov til å lage den rollen jeg hadde lyst til å spille, og så tilpasset vi det til reglene og verdnene etterpå.

I D&D ville jeg f.eks. spille en mann med kattehode som var venn med naturen. GMen (hei, Torgrim!) lot meg lage denne som en druide som hadde blitt forhekset. Glimrende avgjørelse! Det funka skikkelig dårlig og var skikkelig teit, men det gjorde at jeg fikk lyst til å vite mer om rollespill, og gjorde meg mer gira på å spille en bedre rolle senere en gang.

Så for meg handler det mindre om spillet og mer om hva spillerne har lyst til å prøve.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
ferdigeventyr, introduksjon, moduler

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:21.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia