Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 7/11-2011, 23:46
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Standard Sv: Introduksjonsrollespill

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficium Vis post
1. Hvilke rollespiller passer godt som introduksjonsspill? Jeg tenker nå særlig på voksne (jenter).
Sitat:
Opprinnelig postet av havard Vis post
Norsk D&D funker utmerket som introdkusjonsspill, også idag

-Håvard

Seriøst? Hvorfor?
Svar med sitat
Gammel 8/11-2011, 03:44
Magnar Müller sin avatar
Magnar Müller Magnar Müller er offline
A new hope!

Standard Re: Introduksjonsrollespill

Det kommer vel veldig an på hvem som plukker opp boka? Jeg leste rød- og blåboka inn og ut og inn og ut som 10-åring, kunne de nesten på rams, tegnet kart over huler i alle ledige minutter på skolen, tenkte masse på eventyr.

Bøkene satte virkelig fantasien min igang og hjalp meg veldig med å tegne levende bilder av hva eventyr var for noe. Jeg tror det er kjempeviktig, og tenker masse på det nå som jeg er i startfasen for å skrive rollespillbok selv. Rødboka og blåboka var spennende å lese. Jeg ville ikke nølt et sekund med å gi de bøkene til unge fantasiinteresserte. Hvis det funket så bra for meg, hvorfor skulle det ikke funke for dem?

Jeg ville ikke startet der med jevngamle, men for yngre spillere, ikke noe problem. Selv om jeg sikkert heller vil anbefale Fabula 2 når Tomas gir det ut!

EDIT: Jeg så ikke dette før jeg skrev innlegget mitt:
Sitat:
Jeg tenker nå særlig på voksne (jenter).
Sist redigert av Magnar Müller; 1/04-2008 at 19:07.

Sist endret av Magnar Müller; 8/11-2011 kl 03:47
Svar med sitat
Gammel 8/11-2011, 11:55
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Introduksjonsrollespill

Det nye Fabula blir ganske anderledes i tonen, så det vil passe bedre for voksne enn for tiåringene.

Tror kanskje D&D er litt avlegs som startrollespill i dag. Ungene lever i ei ny tid, så la oss gi dem noe nytt.

The One Ring høres spennende ut, men jeg ville ikke brukt det med unger; de trenger rollespill på norsk!

Men det kan kanskje være et godt alternativ for voksne kvinner, om de ikke har noe imot fantasy da ...
Gammel 8/11-2011, 15:34
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Introduksjonsrollespill

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Tror kanskje D&D er litt avlegs som startrollespill i dag. Ungene lever i ei ny tid, så la oss gi dem noe nytt.
D&D 4e er jo, til tross for at jeg avskyr det, godt egnet da, siden det gjenspeiler dataspillene som ungene gjerne allerede kjenner til.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 8/11-2011, 15:47
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg er av de ydmyke mening at jo enklere spillene er og jo fortere de får spillerene igang med spillet jo bedre er de som introduksjons rollespill.
Samt jo mindre matte og odds beregninger, jo mindre "mas" mellom dem og "teh awsome" jo lettere er det å få dem til å begynne.

Mouseguard. Brilliant.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2011, 18:25
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Jeg er av de ydmyke mening at jo enklere spillene er og jo fortere de får spillerene igang med spillet jo bedre er de som introduksjons rollespill.
Samt jo mindre matte og odds beregninger, jo mindre "mas" mellom dem og "teh awsome" jo lettere er det å få dem til å begynne.

Mouseguard. Brilliant.
Ja, men nei. Jeg opplever at mange spillere knytter seg raskere til roller de lager selv - Mouse Guard gjør jo et poeng av å sette rollemekkingen sist. På den annen side mener jeg jo at nye spillere har best av å prøve med noen "erfarne" og da kan man vel raskt leies igjennom Musekaraktermekkingen?
Svar med sitat
Gammel 8/11-2011, 19:09
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg liker Mouse Guard, men husker at vi hadde noen forklaringsproblemer da vi spilte det på Arcon for noen år siden med noen som ikke hadde spilt det før. Jeg syntes også det var litt tungt å ta i begynnelsen. Og jeg er mekanikk-veteran! Kanskje det er enklere å lære dersom man aldri har satt sine bein i rollespillmekanikk før?

Svar med sitat
Gammel 9/11-2011, 04:36
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Drit i Mouseguard. Det var et eksempel. Skal heller lage en ny tråd når jge får tid, som forklarer hvor jeg vil hen med dette.

I steden for å avspore denne.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 9/11-2011, 09:22
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Ja, ikke skjønner jeg hva du roter med, Kaare, men-men ...

Mouse Guard har en nydelig stemning! Sterk og episk! Metoden har sterke sider, men konflikt-systemet er lite morsomt, syns jeg. Det gjør spillet for trangt, liksom, og for mye terningfokusert. Skulle gjerne hatt tid til å bygge om hele greia, slik at stemningen ble beholdt, i en metode med et sterkere konflikt-system. Har navnet på spillet også, om jeg noensinne skulle finne på å gjøre det; Lemenligaen.

Hmm ... kanskje jeg skal putte Lemenligaen inn i barnebøkene jeg har planlagt å skrive? Kunne faktisk passe ...

Men uansett; tror kanskje Mouse Guard kan passe som nybegynnerspill uansett. Det har bare ei lita hake; det er på engelsk. Jeg har oversatt rollearket, og tegnet kart med norske navn, basert på Østmarka, men det er ikke nok og ikke allment tilgjengelig. Sukk!
Gammel 9/11-2011, 09:41
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Det er kult at rollespill er på norsk, men hvorfor må det absolutt være det? Noen av fordelene jeg har hatt av (engelskspråklige) rollespill er at de har forbedret engelskkunnskapene mine.

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
ferdigeventyr, introduksjon, moduler

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:27.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia