Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 12/10-2012, 10:01
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard HolmCon 9d6: random tenketråd

Jeg vil at HolmCon 9d6 blir ennå mer annerledes.

Da mener jeg at jeg vil videreføre et par ting vi har sett skje: Litt mer ting som virkelig er på utsiden av rollespill. Love Jenga. Musikk. Morsomme minilaiver utendørs.

Random ideer:

- En liten pervasive laiv som foregår i Holmestrand sentrum. Kanskje en tur på byen om kvelden, eller på dagen.
- Kunstutstilling i ett eller flere rom, og spilling rettet mot å oppleve kunsten (i bakgrunnen eller forgrunnen).
- Musikk som del av et spill. Tomas gjorde noe slikt i fjor, moro å prøve andre lignende ting/videreføre ting.
- Visuelle spill. Store fargerike kart man henger opp og spiller på/med/rundt.
- Meditasjon, hypnose.
- Mer rollespillpoesi.

Kaaaaaaaaanskje...
...et terningforbud? (oi det tør jeg nesten ikke skrive en gang)
Gammel 12/10-2012, 10:06
matthijs sin avatar
Medlem

Standard Sv: HolmCon 9d6: random tenketråd

Datoer som ikke er aktuelle:

8-10 mars: Prolog.
27-31 mars: Fastaval, Gothcon.
18-21 april: Knutepunkt.

Noen andre uaktuelle datoer?

Sist hadde vi det 2-4 mars. Noen ønsker om å ha det tidligere eller senere?
Gammel 12/10-2012, 12:00
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Terningforbud!
- en naturlig videreføring av det eldgamle T-skjorte forbudet. Det må utvides til et generelt T-forbud. Vi siger uvergelig mot en tilstand der ingen T'er er tillatt på HolmCon; t-skjorter, terninger, tullinger, tøser ...

Seriøst:
Jeg liker ideen om mer visuelle rollespill, men kanskje i en litt annen retning enn det du tenker, Matthijs. Jeg kan godt tenke meg å tematisere hvordan man kontrollerer og former spillsituasjonen, for å bygge opp under rollespillets rituelle/magiske sider; det som legger grunnlaget for vår deltagelse og innlevelse i spillet, og som kan hjelpe oss å løfte samspillet til et nytt nivå.

Men dette er kanskje litt vanskelig å få til, i et rotete hus som ditt, Matthijs. Om du ikke inviterer noen av oss nedover på forhånd da, for å gjøre om rommene til mer egnede spillrom ...
- Biblioteket kan skjermes med grønt stoff, og fylles med planter som omslutter spillerne, samtidig som vinduet slipper inn masse lys.
- Kontoret kan males grått, utstyres med metallbord og stoler, ei skarp taklampe, og blå plast over vinduet.
- Kjelleren kan gjøres til ei lodden hule, med stoffremser og tepper, og et smalt bord malt i samme fargemønstre som stoffene.
- Spisebordet kan gis et "bur" av tynne, hvitmalte trespiler, som ikke sperrer for innsyn, men som definerer bordet som et spillområde og gir spillerne som sitter der en følelse av å være i "et rom for noe annet".

Uansett; gleder meg!
Gammel 13/10-2012, 01:27
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Ojojoj

Hvis det blir terningforbud må jeg kanskje omvurdere mine planer for hva jeg skulle presantere på Holmcon.
Har det fremdeles på planen å dukke opp den helgen (når det enn blir).

For meg ville noe mellom 12 februar og 20 mars vært best tror jeg.

Skaperen av Brent Jord

Sist endret av omega1no; 13/10-2012 kl 01:28
Svar med sitat
Gammel 15/10-2012, 17:43
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Terningforbud ville nok ført til at jeg ikke hadde kommet. Rett nok går jeg i t-skjorter også til den grad at det er en del av identiteten min, men jeg kommer ikke på HolmCon for å drive med klær. Jeg kommer derimot for å drive med spill, gjerne også mine egne spill, og jeg har bare ett terningløst rollespill som jeg har laget selv og det er ganske depressivt. Alt jeg driver med av spillskaping involverer terninger, det er en del av min rollespillidentitet - impro-biten føler jeg er litt "oppbrukt" for meg (som eget bidrag i alle fall). Hvis det kommer et forbud mot terninger, vil jeg ikke føle meg like velkommen lenger.

Av det andre som ble nevnt, høres det aller meste veldig spennende ut. Jeg kunne tenke meg å være med på visuelle spill, eller bruke musikk, bruke kroppen mer, kanskje være med på laiv. Selv om det er å ta et skritt i en retning der jeg er redd for å falle av lasset.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 16/10-2012, 11:24
matthijs sin avatar
Medlem

Det jeg tenker med å gjøre ikke-terning-ting, er dette: De aller fleste spillene vi spiller involverer terninger. Hva om vi, som en kreativ begrensning/et kyskhetsløfte/et eksperiment prøver ut bare terningløse ting en hel HolmCon?

(Det er altså ikke ment som et elitistisk spark eller noe - som de fleste bør vite, triller jeg terninger rett som det er. Og det finnes nok av snobbespill som inneholder terninger.)
Gammel 16/10-2012, 11:48
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Hva med å arrangere et HolmCon der vi ikke bruker hendene??? Se; jeg kan spille uten hender!!! (vifter med hendene mens han plukker opp terningen fra bordet med munnen)

Syns det er en fin ide jeg, men om mange syns det blir for vanskelig, er vi kanskje ikke klare for det ...
- eller kanskje det bare trengs litt modning, og noen forslag til gode spill som faktisk fungerer uten terninger?
Gammel 16/10-2012, 11:48
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg vet ikke. Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men alle mine prosjekter som jeg kunne tenkt meg å teste på HolmCon er terningbaserte. Må jeg droppe terningene blir det bare til å kline sammen en annen alternativ resolusjonsmekanikk basert på mynt/krone eller "trekk et spillkort", og det er bare ekstraarbeid.

Jeg avventer, for det kan jo hende jeg kommer på noe brilliant før det blir, men jeg er i utgangspunktet ikke enig i at et rollespillarrangement skal ha begrensninger på de tingene som direkte affekterer spillene. T-skjorteforbud, vegetarmat, tøffelpåbud, alle må snakke en annen dialekt enn sin egen? Kjør på. Rollearkforbud, terningforbud, kostymepåbud, ingen spill lengre enn 15 minutter, alle guttene må spille gobliner og alle jentene alver i ALLE spill uansett sjanger? Nei, takk.

EDIT: Jeg synes ikke det er for vanskelig. Jeg likte jo Kjærlighet i volvenes tid, f.eks., og Itras By. Men jeg lager ikke slikt selv, og da begrenser det hva jeg kan bidra med.

Sist endret av Gru; 16/10-2012 kl 11:49
Svar med sitat
Gammel 16/10-2012, 11:50
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av tomas hv mørkrid Vis post
hva med å arrangere et holmcon der vi ikke bruker hendene??? se; jeg kan spille uten hender!!! (vifter med hendene mens han plukker opp terningen fra bordet med munnen)
Lol.

Sist endret av Gru; 16/10-2012 kl 11:50
Svar med sitat
Gammel 16/10-2012, 12:07
matthijs sin avatar
Medlem

OK, et par eksempler på spill som har blitt kjørt uten terninger på HålmKån:

- Trommespillet til Tomas
- Love Jenga
- Kjærlighet i volvenes tid
- Archipelago
- En million forskjellige rollespillpoesier (minst) - jeg tror faktisk ingen av dem bruker terninger...?
- Vostok
- Ole Peders impro-greier i forskjellige varianter
- Karaoke og synging
- Hug Street
- Play With Intent
- Drømmernes Selskab
- Itras By
- En times stillhet
- (Pølsekonspirasjon? Men jeg husker ikke det helt)
- Pantheon

...bare de jeg kom på i farta.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:00.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia