Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Utenlandske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 17/04-2009, 21:34
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard A Song of Ice and Fire RPG - Førsteintrykk

Lot meg friste og kjøpte Green Ronins adapsjon av George R.R. Martins fantasyserie. For de som ikke kjenner til serien er den satt til et middelaldermiljø, løst basert på Rosekrigene med lite magi og med lange somre og endeløse vintre. Samfunnet er sterkt føydalistisk og har ingen romantisering av føydalismen som vi ellers er vant med i fantasy.

Så hvordan ivaretar spillet Martins verden og samfunn?
Setting: Trist å si det så forutsetter A Song of Ice and Fire Roleplaying(SIFRP) at du har lest bøkene. Innledningen gir en kort innføring i verdenen og adelshusene, ellers er det smått med settingmateriale bortsett fra litt i GMkapittelet og litt henvisninger til bøkene her og der. Men det er dessverre lite man får plass til på 220+ sider.

Illustrasjonene er i olje og går fra det relativt gode til det ganske dårlige. En av tegnerne har omtrent samme kroppsfasong på både kvinner og menn. Nå er det jo ålreit med fantasyillustrasjoner hvor ikke alle kvinner er slanke sylfider i ettersittende kjoler, men hos noen av tegnerne virker det mer som en ikke kompetent illustratør enn et bevisst valg. Det er forøvrig en del av det førstnevnte også.

Systemet er utrolig nok Over the Edge! Riktignok veldig utbygd og med elementer fra Warhammer 2nd ed (som Green Ronin har vært med å utvikle), D&D 3.5 (som Green Ronin jo har lang erfaring med). Grunnsystem er D6 terningdam der man legger terningene sammen og med Bonus og Penalty Dice kjent fra Over the Edge. Resten av systemet minner veldig mye om Warhammer 2nd ed. Man har et system med 18 grunnferdigheter (og flere underferdigheter) som man fordeler terninger på, Qualities (som minner om Warhammers Talents eller D&D's Feats), Destiny Points (WHFRP's Fate Points om enn noe utvidet). Det virker som om Green Ronin har hørt litt om Burning Wheel for man snakker litt om at man skal sette intent og at vinneren bestemmer utfallet av konfliktene.
Det som kanskje gjør det litt mer interessant er at man skal lage sitt eget adelshus og alle rollene er innenfor dette huset. Husreglene minner meg litt om covenantlagingsreglene til Ars Magica, men en del av disse er tilfeldige. I tillegg har man et intrigesystem som er et slags politisk/sosialt kampsystem. Man har et slags slagsystem som vel kanskje minner om REIGNs Company regler.
Dette spillet koster det samme som Mouse Guard, men det sistnevnte er kanskje det som gir mest for pengene. Intrigue virker lovende men hadde vært bedre med Duel of Wits. Hvis jeg skulle kjørt dette, ville jeg stjålet hardt fra Burning Wheel, spesielt Beliefs og Instincts. Allikevel virker systemet vel skrudd sammen.
Gammel 15/11-2009, 21:03
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Sv: A Song of Ice and Fire RPG - Førsteintrykk

Jeg elsker bokserien, men liker ikke helt rpg reglene, de er greie - har tenkt til å vurdere GURPS 4 på dette.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 16/11-2009, 08:12
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Finnes det ikke en (uoffisiell?) kildebok til GURPS 4 på denne settinga?

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 16/11-2009, 16:31
omega1no sin avatar
Medlem

Hm, kanskje - vet det var et offisielt D20 verk...

Men nå har gruppen pekra på meg at de vil ha orginale regelverket så den ble bestilt gjennom Capris. Så da blir det Gurps bare på andre ting

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 17/11-2009, 00:09
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg eier d20-utgaven, og den er BEDRE enn "vanlig" d20 (DR i stedet for AC på rustning, f.eks.), men ikke BRA. Den nye utgaven ser enda bedre ut, men GURPS er kanskje det beste systemet for et såpass dørty/skummelt/farlig spill.

Svar med sitat
Gammel 17/11-2009, 18:00
Ursus sin avatar
Ursus Ursus er offline
Medlem

Jeg har også myst på den nye utgaven, og den ser fin ut. Men ikke aktuell på kjøpelista med det første.

I alternative system-diskusjonen er det en kandidat som stikker seg ut, nettopp fordi å bruke det til en setting med såpass sentrale avvikende tendenser fra spillets egen setting vil ha noe for seg. En annen fan av serien og jeg funderte på å prøve det en gang. Jeg mistenker at enkelte vil ha en knerykkreaksjon til dette, og å gjenoppta en rimelig unyttig diskusjon om spillets kvalitet har jeg ikke noen interesse av med mindre folk vil ta det til en annerledes arena. Derimot vil jeg oppfordre fans av serien til å vurdere følgende konsept:

Setting: Westeros.
System: Pendragon.
Gammel 19/11-2009, 09:57
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ursus Vis post
Setting: Westeros.
System: Pendragon.
Ja, det kan jo forsåvidt funke. Avhengig av om man også beholder Pendragons nokså traurige generasjons-system som noe mer enn en mulighet til å hoppe frem i tid. (Skal ikke ta noen videre diskusjon av hvorfor jeg mener den delen av originalsystemet er traurig - i alle fall ikke her.)

Alt i alt er ikke dette et dårlig forslag. Jeg mener likevel at Gurps (også) kan gjøre jobben. Problemet med det igjen er at det oppfordrer til min-maxing og utnyttelse av ads og disads med mindre GM er streng med pekefingeren.

Svar med sitat
Gammel 19/11-2009, 19:43
Ursus sin avatar
Ursus Ursus er offline
Medlem

Det finnes flere måter å generere og utvikle karakterer i Pendragon på, og det er fullt mulig å endre det enda mer. Ja, i forhold til GURPS og andre byggesettsystemer, er ikke Pendragon systemet et utpreget min/max-system. Det handler også om lojaliteter, verdier, æresbegrep, hat og kjærlighet, individers personlighet og rykter og allianser og alt mulig slikt som jeg mener kunne funke i Song of Ice and Fire, deriblant system for turneringer, slag, sykdom og død, trening, barnefødsler og et magisystem som med litt tweaking sikkert kan dekke det lille av magi som finnes i krokene i Westeros. Systemet har jo allerede stats på drager...
Gammel 14/03-2010, 23:20
omega1no sin avatar
Medlem

Har nå lest godt gjennom regelverket, og må si de er ganske solide! Men det er masse småfeil, så Green Ronin sin Forum errate er et must (Fy Green Ronin, dette er tåpelige feil).

Og kampanjeboken er ute (vel som ebok nå og snart fysisk) - og den er knall, selv anbefalt for bare de som leser Romanene også.

Men må si at jeg har total snudd på reglene, jeg liker de, veldig godt - skal se om jeg kan utdype meg en del mer på de en annen gang .

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 17/03-2010, 18:46
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: A Song of Ice and Fire RPG - Førsteintrykk

Har du prøvd å spille spillet ennå Kjetil? Og hvis så hva synes du?
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
a song of ice and fire, fantasy, george rr martin, green ronin, trad

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:33.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia