Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 10/12-2012, 23:01
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Standard Legolaiv!

"Mange av mine lykkeligste stunder hadde jeg med legoen min, nå gleder jeg meg til min sønn skal ta over. LEGO™ er virkelig et evig og på tross av plasten miljøvennlig." -- voksne menn, den gangen de leter frem sin gamle LEGO™ til sin sønn

[SIZE="3"]I Legolaiven spiller man "scener fra en barndom på gutterommet".[/SIZE]

Dere trenger:

3-5 spillere. Prøv dere fram, erfaringsmessig er det fint å ikke være for mange. Både jenter og gutter kan spille, faktisk er det ingen grenser for hvem som får være med, men spillet har i første inkarnasjon et "vestlig middelklassepreg".

Et rom. Gjerne ett ekte gutterom, med fotball- og rockepostere på veggene. Det kuleste er å ha et gutterom som tilhører en yngre gutt, og henge opp fotball-, rocke, puppe- og leninpostere opp med tack-it underveis som man spiller.

Masse legoklosser. Det kan være kult om man etterhvert kan ha noen ferdigbygde slott eller brannstasjoner å populere rommet med.

Et fotokamera. For dokumentasjon og bruk i etterarbeidet.

Erling eller en annen kjekk psykolog. Til å fortelle deg om minnelagring og kanskje også til evalueringen av spillet?

Spillets gang.

1. Spillet Legolaiv™ handler om en ung gutts oppvekst og vei til å bli mann sett i et post-hendelsesperspektiv. På mange måter handler det om ettertanken og tilbakeblikket, men i spillet er det essensielt at spillerne, særlig den som spiller hovedrollen, førsøker å være på plass i scenen med "innlevelse"*/immersjon.

*) jeg kan jo ikke skrive det uten anførstelstegn etter å ha henvist til Erling

2. I hver scene har man en instruktør. Den rollen byttes på. Stjel villt fra Matthis Holter og Emily Cares "Play with intent!" Varm opp! Be silly together, og lån noen oppvarmingsøvelser av f.eks. Augusto Boal eller Keith Johnstone.

3. Start med å lage en hovedrolle. Det skal være en gutt (kommende hacks kan være tilpasset jenter som hovedroller). Gi rollen navn og gi navn og fortell litt om morgen og så litt mindre om faren.

4. Ingens vei, eller hukommelse er lik; rull på denne tabellen, føl fri å finne på egne scenekjerner. La instruktøren instruere!

Tidlig barndom - første oppdagelsesreise

1D2

1. [rollen] krabber og spiser på en duplobit. Ser opp og møter blikket til mamma som sitter på stuen/kjøkkenet og drikker te med ei/noen venninne(r).

2. [rollen] ligger på gulvet og spiser på en duplobit, så blir han engstelig og ser etter mamma. På kjøkkenet/stuen er ingen, men han hører et lurveleven. Mor lager nok bare mat/rydder, og bruker litt lang tid, men rollen opplever at han er forlatt
Tidlig barndom - oppdagelsesreisen

3-4 år, veiledningsprosjekter-prosjekter

1D4:

1: [rollen] sitter og bygger sammen med [far], [far] er kjempeivrig og bygger [høyt!]

2. [far] bygger litt, men er veldig "pedagogisk" og forsøker å få [rollen] til å gjøre alt selv

3. [rollen] sitter på gulvet og bygger, far sitter ved siden av og leser avisen/smarttelefonen* og deltar.

4. [rollen] sitter på gulvet og bygger, mor og far krangler høylytt ved siden av.

* (om man vil spille retrospektivt fremtidsvisjonært)

Egenleken.

1D4

1. Mamma lager mat. [rollen] leker alene. Helt alene, foruten legoen.

2. En av foreldrene lager middag, lillesøster ødelegger stadigvekk det [rollen] bygger.

3.

4.

Skolestart

1. [rollen] har sin nye venn på besøk, begge er nye i området - foreldrene sitter i naborommet og håper at ungene blir venner

2. [mor] har invitert gutten som ødelegger lekene/tegningene og kaster snøball på [rolllen], i håp om at dere skal bli venner.

3. [rollen] sitter alene mens mor lager mat i naborommet. Telefonen ringer, er det [far] som skal avlyse samvær?

4. [rollen] har besøk av sin fetter i høstferien, de drikker kakao og bygger lego etter å ha lekt i snøen hele dagen

Barneskolen

1. Lekser på rommet. Legoborgen er halvbygd.

2. [mor] ber [rollen] rydde da de skal få besøk. [rollen] og [mor] har akkurat kranglet

Ungdomsskolen

1. Alene.

2. To kompiser. Kompisene har begge tatt på puppene til tre av jentene i klassen, den lørdagen du måtte besøke bestemor.

3. Bestefar kommer på besøk og leker med legoen på rommet.

4. Første jentebesøk

Slutten av tenårene

1. Lillebror leker med legoen til [rollen], som har kjæresten på besøk. [mor/far] har sagt at lillebror skal leke der.

2. [rollen] sitter med en kompis som forteller at han har 'debutert'

3. [rollen]

tjueårene, på full fart inn i voksenlivet?

--------

Det er ingen grunn til å ikke "spille scener fra et liv", legoen gjør jevnlig sitt inntog i en manns liv. Jeg innser også at scenene gjerne bør være fler, og bedre, men jeg må gjøre noe annet i kveld også. Spillidèen bør være klar nok, håper jeg.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
barn, holmcon, play with intent, spill

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:14.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia