Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 15/04-2010, 17:39
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Standard Hvorfor jeg trakk meg fra forbundsstyret

Jeg valgte 8. mars i år å trekke meg fra Forbundsstyret i Hyperion. Grunnen er at det ikke var forsvarlig for meg å bruke tid på et organ som etter min mening behandles så dårlig, og jeg orker ikke forsøke å fikse et system som etter min mening er så gjennomgående ikke-fungerende.

Grunnen til at jeg poster dette nå er fordi jeg føler det er behov for en klargjøring og en utdyping, da jeg er usikker på hva Forbundsstyret og organisasjonen ellers har fått høre. Erfaringer jeg har hatt tidligere tyder på at det lønner seg å komme med en egen versjon.

At jeg har trukket meg dreier seg særlig om måten saker legges frem på for Forbundsstyret. Jeg opplevde det som at sakspapirer ikke var noen vits å lese i det hele tatt, da det alltid kommer frem ting på møtet som gjør dem overflødige. Dette til tross for at informasjonen er kjent for arbeidsutvalget når sakspapirene skrives.

Saken angående ny avtale med Unicornis på det andre FS-møtet er et eksempel. Her ble det sendt ut nye sakspapirer rett før møtet etter at jeg klaget på innholdet i de første. Til tross for nye sakspapirer (med begrenset nytt innhold) la AU frem et nytt alternativ på selve møtet, selv om dette alternativet var kjent da de første sakspapirene ble sendt ut.

Jeg synes ledelsen konsekvent nedvurderer og ignorerer forbundsstyret og landstinget, og viser mangel på respekt. Dette gjelder særlig friheter AU tar seg og måten møtene og alt rundt dem foregår på.

Jeg mener det er alvorlig når AU bruker 12000 kroner på en bok uten at det er diskutert i FS, samtidig som de ber FS kutte store summer på ting som faktisk er konkret vedtatt av Landstinget.

Jeg mener det er mangel på respekt overfor Landstinget når det i saken til forrige FS-møte står at «Arbeidsutvalget ønsker innspill fra forbundsstyret på lavterskel arrangementer som ikke koster for mye penger og som gjerne kan avholdes i distriktene. Dette trenger heller ikke å være et kultur arrangement slik som det står i punktet over, det kan være lavterskelarrangementer som kan hjelpe på rekruttering av nye tillitsvalgte til organisasjonen.»

Dette hadde i utgangspunktet ikke vært noe problem, hadde det ikke vært for at Landstinget eksplisitt vedtok at et kulturarrangement bør prioriteres i 2010. Når AU da direkte avviser at det trenger å være et kulturarrangement synes jeg det vitner om lite respekt for demokratiet.

Det er lite motiverende å jobbe i en organisasjon hvor du opplever å bli rakket ned på eller utsatt for usannheter. Et konkret eksempel på dette er at generalsekretær påsto rett før forrige forbundsstyremøte at han hadde gitt beskjed om at pengebruken til Pegasus da jeg var redaktør måtte begrenses uten at det skjedde. Dette er alt annet enn sant.

Undertegnede sendte et varsel om mulig underskudd til AU 13.06.2009, etter at annonsesalget sviktet i forbindelse med forespeilede inntekter på TG-utgaven. Dette varselet fikk jeg ingen respons på.

Budsjettet ble gått gjennom etter dette, og Pegasus endte opp med å bruke svært mye mindre penger enn budsjettert. Den eneste tilbakemeldingen jeg kan huske å ha fått på økonomi utenom utbetaling til skribenter er at det ble drukket for mye øl på en dugnadskveld for å slette abonnenter fra Pegasus som kom i retur. Denne kvelden sparte forbundet for tusenvis av kroner.

Dette tok 2 år å få til, da dette måtte gjøres i den daværende versjonen av medlemssystemet Hypersys, og følgelig måtta AU/IT-drift sørge for nødvendig tilgang. At det ikke var mulig å få dette var svært frustrerende for redaksjonen, da det var penger som forsvant fra vårt budsjett og rett ut vinduet.

Helt siden 2007 vet jeg at daværende redaktør Martin Andresen forsøkte å få lov til å spare forbundet for disse pengene, slik at de heller kunne brukes på noe annet. Da jeg overtok tok jeg også jevnlig kontakt for å finne ut om det snart var mulig å få tilgang til nødvendige abonnentlister, uten å bli fortalt noe annet enn at «dette er snart på plass». Til tross for mye purring tok det altså to år å få lov til å gjøre noe så enkelt som å slette noen abonnementer fra en liste.

Eksemplene ovenfor er ikke enkeltstående. Store deler av tiden opplevdes det som at enten ingen brydde seg i det hele tatt, eller var ute etter å motarbeide. Jeg forsøkte å gi Hyperion en siste sjanse etter landstinget, men har opplevd demokratiet i organisasjonen som stein dødt. Jeg ønsker de som fortsatt er igjen lykke til.

Jeg vil også be om at jeg ikke lenger står oppført som forbundsstyremedlem på forumet, noe jeg fortsatt gjør.
Svar med sitat
Gammel 21/04-2010, 22:35
masae sin avatar
masae masae er offline
Deploy the fleet. (Generalsekretær)

Standard Sv: Hvorfor jeg trakk meg fra forbundsstyret

Hei,

Vi i Arbeidsutvalget beklager dersom du føler at det du skriver er sant, men i denne saken som med de andre vi har hatt i det siste, er det viktig å forstå at denne saken har mer enn en side, og at vi i AU åpenbart er dypt uenige i de påstandene du fremsetter i innlegget ditt.
Vi vil gå så langt som å hevde at det i disse sakene er to grunnleggende forskjellige oppfatninger av virkeligheten.

AU og Hyperion ankerkjenner at alle kan ha forskjellige meninger (og det er bra!), men vi ser at det er svært vanskelig å diskutere dette med deg og dere når man har en så grunnleggende forskjellig oppfatning av hva demokrati er, hvordan det skal/bør fungere og hva som er realiteten i saken.
Det er ingenting vi kan skrive her som kan overbevise deg om at vi har rett, men vi vil alikevel svare på noen av de påstandene du kommer med, siden de er relativt grove og fordi vi antar at det er en del lesere på dette forumet som lurer på hva det er som skjer.

- Hvis du føler at sakspapirene til FS-møtene er dårlige er det veldig dumt, men faktumet er at du er den eneste som har sagt noe negativt om papirene. Vi har fått flere positive tilbakemeldinger på sakspapirene til de to siste FS-møtene.

- Når det gjelder det med den boken vi i AU valgte å støtte med 12.000 kroner, så ble det som du sikkert husker sagt fra Desisjonskomiteen at dette var innenfor AUs fullmakter og Forbundets arbeidsprogram

- Vi er helt enige i at det er lite motiverende å jobbe i en organisasjon der du blir rakkket ned på og beskyldt for å lyve, men det må gjelde begge veier. Vi beklager at du ikke skjønte at vi mente at vi ville at du skulle spare penger da vi ba deg om å lage mat på kjøkkenet i stedet for å spise på restaurant under redaksjonsstyremøtene

- AU mottok ditt varsel om mulig underskudd, men å fortsette å bruke penger som om ingenting hadde skjedd etter dette er kritikkverdig. I følge mandatet du og redaksjonsstyret hadde i fjor skulle budsjettet deres forelegges og godkjennes av AU før dere kunne begynne arbeidet med Pegasus. Dette skjedde aldri.

- Etter abonnementslisteryddingen deres, hvor de som var til stede drakk 7,9 øl i gjennomsnitt per person mottok Hyperion kun et fåtall mindre returer av Pegasus enn normalt. Til sammenligning har den nye redaksjonen også gått gjennom listene, og de slettet massevis av feiloppføringer i listene uten å drikke noe øl i det hele tatt

På tross av de mange uenighetene vi har hatt i nyere tid, så vil vi i Arbeidsutvalget takke deg for den fantastiske innsatsen du har gjort i Hyperion gjennom mange år. Vi ønsker deg lykke til videre med styrearbeidet i Fantasiforbundet.
Gammel 21/04-2010, 22:54
Julie-Andersen sin avatar
Julie-Andersen Julie-Andersen er offline
Medlem

Jeg som medlem av FS, vil også si at jeg er uenig i BTs uttalelser om sakspapirene, og jeg syns AU har gjort en bra jobb med å rette opp i misforståelser da de oppsto etter utsendelse av disse papirene.
Jeg synes det er trist at en kul kar som BT går ut av forbundet, men jeg ser at han mistrivdes her, og ønsker han lykke til videre!

Sist endret av Julie-Andersen; 21/04-2010 kl 22:59
Svar med sitat
Gammel 22/04-2010, 10:10
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av masae Vis post
Vi i Arbeidsutvalget beklager dersom du føler at det du skriver er sant
Jeg føler at det jeg skriver er sant.

Sitat:
vi ser at det er svært vanskelig å diskutere dette med deg og dere når man har en så grunnleggende forskjellig oppfatning av hva demokrati er, hvordan det skal/bør fungere og hva som er realiteten i saken.
Hvem er "dere"? Jeg representerer ikke noen andre enn meg selv i denne posten.

Min oppfatning av demokrati er forøvrig at det er rettferdig, flott og fint, og innebærer medbestemmelse og folkemakt. Det handler for meg også om åpenhet, at det er mulig å diskutere og få svar.
Sitat:
Hvis du føler at sakspapirene til FS-møtene er dårlige er det veldig dumt, men faktumet er at du er den eneste som har sagt noe negativt om papirene. Vi har fått flere positive tilbakemeldinger på sakspapirene til de to siste FS-møtene.
Forrige møte skulle dreie seg om blant annet husleiesaken, som har vært årsak til mye strid og intern uenighet, og som også var en av årsakene til at forrige leder og generalsekretær trakk seg.

Hvis du helt seriøst mener at det å sende ut nye sakspapirer dagen før møtet er en god ting, uten å ta med det alternativet AU har bestemt seg for å gå inn for i den tyngste saken er jeg virkelig glad for at jeg har forlatt Hyperion.

Sitat:
Når det gjelder det med den boken vi i AU valgte å støtte med 12.000 kroner, så ble det som du sikkert husker sagt fra Desisjonskomiteen at dette var innenfor AUs fullmakter og Forbundets arbeidsprogram
Jeg har ikke påstått noe annet heller, men mener at det er en merkelig prioritering, når en samtidig ber FS om å kutte ned på konkrete vedtatte prosjekter.

Sitat:
Vi er helt enige i at det er lite motiverende å jobbe i en organisasjon der du blir rakkket ned på og beskyldt for å lyve, men det må gjelde begge veier. Vi beklager at du ikke skjønte at vi mente at vi ville at du skulle spare penger da vi ba deg om å lage mat på kjøkkenet i stedet for å spise på restaurant under redaksjonsstyremøtene
Nå synes jeg du er frekk og usaklig, noe du burde holde deg for god til i denne diskusjonen. 16. november mottok jeg en mail fra deg hvor det stod ”Vi har også et fullt brukbart kjøkken på kontoret som man kan lage mat på.” – Hvis du ville at redaksjonsstyret, som for øvrig gjorde en fantastisk jobb i fjor, skulle spare inn på maten i tillegg til alt annet, hadde det vært fint å fått denne oppfordringen før året var slutt.

Jeg vil presisere at det kun er i redaksjonsstyrets intensivhelger, hvor en jobber 50 timer i strekk at det blir spist ute. Maten er den eneste belønningen redaksjonsstyret har fått for jobben. Redaksjonsstyret og redaktøren bestemte uansett over sitt eget budsjett.

Sitat:
AU mottok ditt varsel om mulig underskudd, men å fortsette å bruke penger som om ingenting hadde skjedd etter dette er kritikkverdig.
Nå lyver du. Vi strammet inn på bruken, og gjorde flere grep som resulterte i at vi endte opp med å bruke langt mindre penger enn budsjettert.

Sitat:
I følge mandatet du og redaksjonsstyret hadde i fjor skulle budsjettet deres forelegges og godkjennes av AU før dere kunne begynne arbeidet med Pegasus. Dette skjedde aldri.
Dette er også løgn. 13. mars 2009 mottok AU og desisjonskomiteen budsjettet på mail. At dere aldri gadd å åpne det får dere stå inne for selv.

Sitat:
Etter abonnementslisteryddingen deres, hvor de som var til stede drakk 7,9 øl i gjennomsnitt per person mottok Hyperion kun et fåtall mindre returer av Pegasus enn normalt. Til sammenligning har den nye redaksjonen også gått gjennom listene, og de slettet massevis av feiloppføringer i listene uten å drikke noe øl i det hele tatt
Jeg er enig i at det ble kjøpt inn i overkant mye øl til denne dugnaden. Dessverre er det sånn i organisasjonslivet at det innimellom ikke kommer like mange personer på arrangementer som man hadde håpet på og regnet med. Alt ble heller ikke drukket opp, da det var flere som egentlig skulle delta. Ellers sparte dugnaden inn vesentlig mer penger enn hva ølen kostet, men jeg kan gjerne ta kritikk på at det var et optimistisk anslag.

Det jeg vil motsi er at det ble gjort en slett jobb. Det tok mange timer å renske listene, og du var selv tilstede på kontoret og ble spurt om det var flere utgaver som var kommet i retur. Du kritiserte heller ikke dugnaden da.

Sitat:
På tross av de mange uenighetene vi har hatt i nyere tid, så vil vi i Arbeidsutvalget takke deg for den fantastiske innsatsen du har gjort i Hyperion gjennom mange år.
Selv om det kanskje ikke virker sånn, er jeg glad for den tiden jeg har hatt i Hyperion helt frem til slutten av 2009. Jeg har hatt flere gode opplevelser, og synes det er leit at organisasjonen nå bare fremstår for meg som en halvdød pengemaskin uten et reelt demokrati.

Sist endret av BT; 22/04-2010 kl 10:13
Svar med sitat
Gammel 22/04-2010, 14:19
Nichlas Dalstein sin avatar
Nichlas Dalstein Nichlas Dalstein er offline
You may fire when ready. (Leder)

Jeg kan starte med å si at jeg oppriktig syntes at det er trist når noen velger å trekke seg fra forbundsstyret, uansett hvor uenige vi måtte være om Hyperions politikk.

Arbeidsutvalget og ledelsen i Hyperion er fullt klar over at det var veldig kaotisk og uoversiktlig i 2009. Veldig mange ble kastet inn i nye roller i hele forbundet og det var usikkert om hvordan det kom til å gå med Hyperion.

Jeg er også veldig klar over nå i etterkant at det var mange prosseser som skulle være bedre i organisasjonen, da særlig i 2009 og det er mange ting jeg og sikkert mange andre også ville gjordt anderledes om vi kunne reist tilbake i tid.

Jeg mener at det har blitt tatt tak i mange ting nå i 2010, arbeidsutvlget har statset på skolering av forbundsstyret, vi skal blant annet ha et kurs i debatteknikk for forbundsstyret for å sørge for at så mange som mulig tegner seg til debatt og at det blir en bred diskusjon i forbundsstyret.

Arbeidsutvalget føler at det er en mye bedre kommunikasjon med pegasus redaksjonen nå i år enn det har vært tidligere. Det er nok fordi både redaksjonen og arbeidsutvalget er mer klar over hvilke feller man kan gå i og kan unngå dette lettere.

Forbundsstyret, arbeidsutvalget og desisjonskomiteen har også tatt tak i saken om ansvarsfritak for arbeidsutvalget 2008, som skal opp på forbundsstyretmøte 1.mai. Det blir spennende å se hvordan det går med den saken.

Så kort sagt, vi har jobbet med og jobber fortsatt med å rydde opp i alle uklare forhold og med å styrke våre tillitsvalgte og rekrutteringen til forbundet.

Jeg tror og håper at Hyperion vil komme sterkere ut av denne prosessen og være godt rustet for årene som kommer.

" Det er ikke døden du skal frykte, men det at du aldri har levd."
- Marcus Aurelius -

Sist endret av Nichlas Dalstein; 22/04-2010 kl 14:20
Svar med sitat
Gammel 16/01-2017, 13:58
Kevinlot Kevinlot er offline
Medlem

Standard Hvorfor jeg trakk meg fra forbundsstyret

Hei dinaflisa
Hyggelig å høre fra deg igjen.
Du forklarer deg så bra.
jeg har ikke Pots og ingen mageproblemer overhode og da ble liksom Lillestrøm og beh i utlandet litt søkt for meg.
Men det skal jo sies at da avføring og urinprøve ble sendt til danmarkfra 4m-klinikken så var det ikke så bra der nede alikevel..

Jeg ønsker deg en god sommer,
og håper at vi en dag skal bli såpass bra at vi kan jobbe i helsevesenet igjen.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:44.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia