Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 6/05-2013, 21:24
Kaisa Kaisa er offline
Medlem

Standard Sv: Jenter

Jeg tror kanskje laiv-miljøet er mer likestilt enn rollespill-miljøet. Hva kan det komme av?

Som en av JenteCon-arrangørene er det litt interessant å se på forskjellige aldersgrupper og hva som trigger hvem. På siste JenteCon var det ganske mange småbarns-mammaer som ville være med, i tillegg til twentysomething studenter. Jeg tror det som funker er formatet, vi kjørte spill i ca 6 timer + en liten rundebordsdiskusjon om det å lage spill og det store "hvordan skiller kvinnelige og mannlige spillere seg fra hverandre?"-spørsmålet.

I forbindelse med den første JenteCon-runden var vi litt inne på det å kjøre spilling med unge jenter. Sagene bydelshus virket veldig interessert i å dra i gang noe. Men vi arrangørene var ego nok til å lage en Con for vårt eget segment. Fantasiforbundet lurte på om vi kanskje ville dra i gang noe for minoritets-jenter, som også hadde vært interessant. Så jeg tror man har nok av vinklinger for å dra inn nye jenter i vår felles-magiske verden.
Gammel 15/08-2013, 12:29
Kaisa Kaisa er offline
Medlem

Hutchy og jeg har begynt å planlegge JenteCon #3. Hvis noen jenter har lyst til å være med på å arrangere, er det bare å gi et ping. Mulig vi klarer å få til reisestipend denne gangen... *ser på Maja*
Gammel 31/10-2013, 07:12
Peter Collett Peter Collett er offline
Medlem

Dette kommer kanskje på solid etterskudd, men jeg har ved hver bidige gang JenteCon har blitt arrangert skullet ønske at jeg ikke var kjønnsmessig forhindret fra å delta. Flott initiativ!

Rollespill er ikke gutteklubb. Spredning i alder og kjønn er etter min oppfatning en forutsetning for å ha et levende og åpent miljø. Slik jeg ser det vil skjevheter på den fronten kunne være direkte skadelig for vårt omdømme (bare se på fritidsinteresser som golf eller sjakk, der XX-kromosomene er underlig underrepresentert).

Bordrollespill har dessverre det problem at selve aktiviteten nærmest per definisjon foregår i lukkede sosiale kretser. Da oppstår det lett en overdreven homogenisering av spillernes kjønn, alder og bakgrunn. Laivmiljøet har den store fordel at selve arrangementene er større og mer åpne. Dette tror jeg kan gjøre det lettere for forskjellige typer mennesker å delta, på tvers av sosiodemografiske skiller.

For min del spiller jeg mest rollespill med mine mannlige, jevnaldrende kamerater. Vi har hatt en del jenter innom fra tid til annen, og vi har noen som vi spiller med rimelig ofte. Likevel sitter jeg med en slags uggen følelse av at vi bærer preg av å ha blitt en eksklusiv gjeng. De fleste av oss har spilt sammen lenge, og vi er kamerater ellers også. Dette gjør det kanskje vanskeligere å få sosialt innpass i vår "indre krets" enn det som ideelt sett ville vært ønskelig, spesielt hvis du ikke er som oss på andre måter (les: mann og i tyveårene).

Jeg hadde en lengre samtale med en nær venn av meg om mine bekymringer for at denne insulære inngrupperingen er til hinder for nyrekretturing og sunn utvikling av et levende miljø (med dertilhørende spredning i alder og kjønn). Svaret var veldig interessant: ja da, vi sitter kanskje på hver vår tue, men de fleste av oss er vel og burde være ganske fornøyd med det. Bridge-klubber o.l. er jo også ganske inngrodde miljøer, der små grupper treffes mer eller mindre regelmessig uten hensyn til eller ønske om å være del av noe større "miljø". Da blir det bare naturlig at en individuell spillgruppe er av homogen sammensetning (stereotypisk alder hva gjelder bridge, kanskje kjønn hva gjelder rollespill).

Jeg vet ikke hva jeg synes om den holdningen, men det er interessant å merke seg at selve aktivitetens natur i prinsippet kan være bidragsytende til å fostre en demografisk og kulturelt homogeniserende utvikling. Dette står igjen i kontrast til laivmiljøet, som jo som tidligere nevnt har en mer uensartet kjønnssammensetning. Noen andre som har tenkt i disse baner?
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:45.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia