Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Brett-, Kort- og Miniatyrspill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28/01-2005, 21:07
abh0rb sin avatar
abh0rb abh0rb er offline
Medlem

Standard Sv: Artikkel I Dagbladet.

Hehe, Holmenkollen tennisklubb møter GW.

Klask til hardere, army-erik!
Svar med sitat
Gammel 28/01-2005, 21:12
Regnbue sin avatar
Regnbue Regnbue er offline
Medlem

Og det et utmerket eksempel på den andre enden av visa...
Overpent språk, skrevet på beste vestkantsk...

Det er forskjell på barbere seg og skjære av seg hue

Artikkelen må skrives etter det publikumet det er rettet etter, eller så synes nå jeg...
Svar med sitat
Gammel 29/01-2005, 01:09
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Befinner meg litt i midten i denne "debatten", men heller over til siden som synes artikkelen var mer dum og uvitende enn artig og grei. Ikke for det, den var litt vittig, men det er mulig å være det uten å henge seg opp i klisjeer. (Og det vitner om en slags Jante-mentalitet som er utrolig gjennomgående i Norge - at alt som ikke er "normalt" er rart og artig og kan latterliggjøres og avfeies.)

Når det er sagt, så synes jeg artikkelen til Ole Peder var veldig clever, og morsom. Mange geniale ord, som piker, festlig, kløkt, bommert, humrer, fiffig (et av mine egne favoritter av teite ord i mange år), ergerlig, revansj, tæl m.m.! Hva var inspirasjonskilden, Magasin for Unge Piker anno 1955?
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 29/01-2005, 12:53
abh0rb sin avatar
abh0rb abh0rb er offline
Medlem

"Mange geniale ord, som piker, festlig, kløkt, bommert, humrer, fiffig (et av mine egne favoritter av teite ord i mange år), ergerlig, revansj, tæl m.m.!"

Sånn sett savner jeg ordet "eplekjekk". Et sterkt undervurdert ord i dagens samfunn
Svar med sitat
Gammel 29/01-2005, 19:41
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Jeg synes ikke reportasjen i Dagbladet var spesielt god, men ser ingen grunn til å hisse meg noe særlig opp over den heller. Jeg synes ikke, som Zetapus, at journalisten har misforstått spesielt mye. Tvert imot kjenner jeg meg godt igjen i beskrivelsen han gir.

Når det er sagt, synes jeg likevel journalisten griper for lett til klisjeer som "den klassiske teenage-angst-uniformen" eller "strait-outta-HV-Ungdommen". Her virker det som om han er fornøyd med å tildele folk overfladiske karakteristikker utelukkende basert på det visuelle førsteinntrykket. Noe av vitsen med å lese slike reportasjer må jo være å få vite litt mer enn det.

Sist endret av Even Tømte; 29/01-2005 kl 19:45
Svar med sitat
Gammel 29/01-2005, 20:02
Regnbue sin avatar
Medlem

Såvidt jeg vet så blir det i disse dager sendt en invitasjon til dagbladet om å stille opp på Winter War i Bergen... Så de kan få et bedre innblikk enn i hobbyen, kanskje han/ho til og med blir konvertert
Svar med sitat
Gammel 29/01-2005, 20:16
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Mht å invitere journalister: Jeg tror ikke det er noe poeng i å prøve å "konvertere" en journalist som allerede har skrevet overfladisk og/eller negativt om hobbyen. Han/hun har alt gjort seg opp en mening. Det er mye bedre å få tak i en annen journalist og mate vedkommende med positive fortellinger om hobbyen.
Gammel 30/01-2005, 01:01
Regnbue sin avatar
Medlem

Det er ikke den journalisten som er spesifikt invitert, det er sendt en invitasjon til landets aviser om noen ønsker å være med. Skal ikke forsøke å konvertere de ikketroende, det får være nok at Olav den hellige konverterte Norge for en tid tilbake
Svar med sitat
Gammel 7/02-2005, 23:43
Kim R sin avatar
Kim R Kim R er offline
Medlem

Gruff.. Artikkelen var dårlig ingen tvil om det.

Vi er ikke ute etter å være glansbilder, og vi godtar at vi har orginaler også i vårt miljø. Og det er kjempefint, folks skal få lov til å være dem de vil være uten av vi skal rynke på nesa av den grunn. Det er om ikke annet veldig positivt at vi i vårt miljø godtar folk for hva de er. Det som jeg blir dyktig irritert over er når en journalist går aktivt går inn for å farge en artikkel til hva han vil fremstille miniatyrspill som. Det blir for dumt å skulle beskrive miniatyrspillere ved å zooooome inn på en eller to som skiller seg ut, og ikke nevne de 10-12 andre helt normale A4 menneskene som var til stede i butikken.. Da begynner det å bli dumt. Desuten synes jeg journalisten var rett og slett veldig ufin mot disse som ble portretert. Det er vel kanskje noe av det som irriterer meg mest... De syntes sikkert de ville komme til å bli gøy å komme i avisen, og jeg kan se for meg hvor såra og skuffa de må ha blitt når de fikk lese om seg selv i avisen.. Og vite at mange på skolen kommer til å lese det ovs... Virkelig ufint, ingen tvil om det.

Jeg jobber med å prøve å få Aftenposten til å komme på en av våre spilldager til Omsk, og lage en artikkel som setter fokus på hva som faktisk er viktig. Det sosiale aspektet, samholdet, og muligheten til å ha en givende hobbym.m.

Ikke noe tullball om teenage angst, men et bra aktivitets tilbud til de som ønsker.

Gruff.. Nei.. Jeg ser frem i mot den dagen vi slipper å få flere artikler på linje med denne... Jeg er så lei av at ting blir satt på spissen for at det skal være mer "interresangt".

Kim R.
Svar med sitat
Gammel 8/02-2005, 11:21
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kim R
Jeg er så lei av at ting blir satt på spissen for at det skal være mer "interresangt".
Jeg tror det er lurt ikke å ha et passivt forhold til media - bare invitere dem over, og regne med at de skriver/filmer noe fint og positivt om en hobby. Det er lurt å ha ferdig noen vinklinger som man mater journalisten med, og jobben med å planlegge dette må gjøres på forhånd.

Så når journalisten kommer, forteller man ikke "vi er helt vanlige" og "spill er bare gøy" - ingen gidder å lese det, og journalisten blir nødt til på egen hånd å finne på en vinkling, plukket fra en bunke tilfeldig informasjon han/hun får i løpet av besøket. Da blir det en artikkel om Freddys navlepiercing eller hvor mange drap det blir i løpet av ett eventyr.

Ha konkrete personsaker klare når journalisten kommer.

- "Disse tre gutta i hjørnet, de har spilt sammen i 20 år. Det er samhold, det!"
(Ikke nevn at alle syns de er noen særinger).

- "Han og hun ble sammen mens de spilte Magic!"
(Ikke nevn at både han og hun var sammen med 20 andre i klubben før dette).

- "For å starte denne klubben, hadde vi møter med skolesjefen og diverse kommunale organer. Alle disse har vært på besøk siden vi startet."
(Kanskje ikke nevn at det er faren og moren til klubblederen det er snakk om).

- "Vi hjelper hverandre med alt mulig. Freddy, som er dataingeniør, har lagd en helt ny type databaseløsning for hjemmesidene til Kalles bedrift. Nina, som er utdannet snekker, var faktisk med på å legge tak på skolen her for at klubben kunne komme fortere i gang."

- "Joda, det finnes noen merkelige spill også! Dette her, for eksempel, hvor man spiller tegneseriefigurer som Tom og Jerry. Eller dette som er basert på Buffy-serien."
(Ikke nevn voldelige merkelige spill, og ikke vis fram ting med bare blod og våpen på forsiden).

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
[Artikkel] Terapi i rollespill - artikkel matthijs Rollespill generelt 22 1/07-2004 16:40
God artikkel om Rollespill og kunst HOT Rollespill generelt 0 14/05-2004 13:58

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:03.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia