Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 5/01-2004, 13:45
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard

Tenkte jeg skulle sette opp en egen tråd om Ars Magica. Såvidt jeg vet er ikke jeg alene på forumet om å like Ars og håper også å kunne omvende folk til et spill jeg for min del er glad i. Er det fortsatt noen som ikke helt har fått med seg hva dette gromme spillet handler om eller har spesifikke spørsmål så kan jeg (og kanskje andre residerende Ars veteraner) sikkert prøve å svare på dem. Dere som allerede spiller dette, hvor foregår kampanjen, hva er de store linjene etc?
Gammel 5/01-2004, 16:23
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard

Lover å komme med mye sakelig innlegg her, en gang jeg ikke må løpe å hente 'skrulla' i barnehagen, for siden å haste avgårde til Ars Magica sPiLLinG!!!!

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 5/01-2004, 16:58
Simira Simira er offline
Medlem

Standard

Jeg har spilt Ars to ganger, på Arcon begge gangene. Jeg liker spillet, spesielt magisystemet, som den magikertilhengeren jeg er. Ja, man kan sikkert si mye både bra og dårlig om systemet, men jeg liker det ihvertfall. Det er en spennende og utfordrende måte å bruke magi på.

Dessverre har jeg ikke fått anledning til å spille noe mer i kampanjer og sånt, håper sjansen byr seg snart. For eksempel på Arcon til sommern. Men da må noen(tm) samle seg sammen og arrangere det... (host*hint*host)
Gammel 5/01-2004, 19:12
Zatharee sin avatar
Zatharee Zatharee er offline
Medlem

Standard

Jeg har aldri spilt Ars Magica, og får sannsynligvis ikke muligheten til å gjøre det, med mindre jeg griper sjansen på arcon, da. Har egentlig ikke hørt noe om dette rollespillet i det hele tatt.. So by all means, please explain!

Noe kort om konseptet bare, og hvorfor dette spillet er så bra?
"God does not play dice with the universe; He plays an ineffable game of His own devising, which might be compared, from the perspective of any of the other players [i.e. everybody], to being involved in an obscure and complex variant of poker in a pitch-dark room, with blank cards, for infinite stakes, with a Dealer who won't tell you the rules, and who smiles all the time." -Good Omens
Svar med sitat
Gammel 6/01-2004, 09:02
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

Standard

ett veldig fleksibelt magi system er det viktigste. men også det faktum at du ikke bare spiller en rolle men opptil flere...

har selv en pdf utgave liggende (fullt lovlig faktisk) men har ikke sett for mye på det. men så har jeg mage:ta liggende så...
Svar med sitat
Gammel 6/01-2004, 09:42
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT
håper også å kunne omvende folk til et spill jeg for min del er glad i. Er det fortsatt noen som ikke helt har fått med seg hva dette gromme spillet handler om eller har spesifikke spørsmål så kan jeg (og kanskje andre residerende Ars veteraner) sikkert prøve å svare på dem.
Hva er dette for noe? Aldri hørt om det, men alltid åpen for nye ting. Versågod å forklar.
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Gammel 6/01-2004, 11:28
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard

Ok litt kort om premissene. Forresten glem kort! Spillet foregår i Europa på 1200 tallet (offisielt startår er 1220). Det er et Europa som ikke er helt som vi kjenner det. Der mytene er virkelige, helgenene helbreder og magi finnes. Den fremste magiske ordenen er "the Order of Hermes"* som har greid å sette magien i system. Hermesordenen er delt opp i 12 hus med forskjellige ansvar og syn på hva som er viktig. Spillingen foregår som oftest på en såkalt pakt (covenant) som er en samling med magikere. Enten så blir man medlem av en eksisterende pakt eller man starter sin egen. Pakten blir da ofte kampanjens utgangspunkt og kjerne, f.eks som det trygge hjem som spillerne kommer hjem til etter å ha vært på eventyr eller som et machiavellisk samfunn der spillerne prøver å hevde seg blant magi som er flere hundre år eldre enn dem som to av mange muligheter.

Det finnes tre "typer" roller i Ars Magica.
1: Magiker av Hermesordenen (senere tillegg gjør det mulig å spille f.eks Kabbalist, Sufi-magiker, etc.).
2: Følgesvenn: En spesialist som enten er venn av en magiker eller en nyttig person i nærmiljøet. Eksempler er Smed, Jeger, Ridder, Trubadur osv. Mindreverdige magikere som kloke koner, spåmenn m.fl. er også dekket av denne typen.
3: Fotsoldat også kjent som grog. Dette er typisk menige soldater i en vaktstyrke el.l.

Hva er det som gjør Ars Magica så spesielt?
Magisystemet: Ars Magica har et magisystem som passer settingen perfekt og er utrolig fleksibelt. Du har mulighet til å utøve magi ved innøvde formularer eller spontant finne på (svakere) magiske effekter. Spillet har også gode retningslinjer for å finne på nye formler og effekter.
Spillestilen: Ars Magica legger opp til en spesiell spillestil hvor man kan ha flere roller og kampanjen kan ha mer enn en GM. I den kampanjen jeg spiller har både jeg og "Njordi" kjørt eventyr mens en annen er hoved-GM og trekker de store linjene.
Verdenen: Mytiske Europa er en spennede verden, hvor man har mulighet for å bringe inn både historiske fakta som korstogene og mytiske elementer slik som alver og troll (klassiske, IKKE fantasy).

*Hvis noen mener å ha sett Order of Hermes før så er det fordi Mark Rein*Hagen og Jonathan Tweet lagde de to første utgavene og det ble gitt ut på Lion Rampant som senere ble White Wolf. Det er også her Tremere dukker opp for føste gang som et hus som "flørtet" med vampyrisme. Ars Magica eies nå av Atlas Games (siden 1996) og har svært lite med WWs Dark Ages linje å gjøre.

Jeg tror jeg får slutte nå og heller være mere utfyllende på ting folk lurer på. Videre informasjon:http://www.atlas-games.com/arm5/index.php, www.redcap.org

Sist endret av HOT; 1/02-2005 kl 10:27
Svar med sitat
Gammel 6/01-2004, 13:52
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Standard

Det er ingenting galt med Ars Magica som spill, som system eller som konsept. Men jeg vil allikevel fortelle dere historien om da vår store Ars Magica - saga gikk under.

Vi var alle oppsatte på å spille fantasy, etter en lang periode moderne horror. Ars Magica hadde ligget i hylla mi lenge, og en annen spiller med masse erfaring med systemet tilbød seg å starte igang spillet før jeg skulle ta over, så skulel vi veksle litt på. Alle lagde seg karakterer, par-tre per person, pluss at spillederen lagde en haug med groger. Her oppdto den første vanskeligheten: Det er ikke til å komme fra at det tar lang tid å lage karer til ArsM. Fra eksponentsielle erfaringspoengskostnader til side etter side med virtues&flaws til magikernes endeløse regninger med hva de skal ha i magiferdighetene og hvilke spells de skal velge, og det er mange å velge mellom. Uansett tok dette noen kvelder. Så kom covenanten, magikernes hjemsted hvor de bor og virker. For å spare maksimalt på forberedelser der bestemte vi oss for å begynne spillet med at karene reiste til en forlatt covenant for å bygge opp den igjen; men allikevel var det arbeid forbundet med dette: Spillederen tok seg av det meste, men ressurser, husrom, beliggenhetsfordeler/ulemper og annet måtte allikevel forberedes for covenanten.

Spillingen mellom flere karakterer gikk godt, det var moro å se folk ta kontroll over grogene og rollespille dem ganske skjødesløst, ettersom de "bare var groger". Det var noen problemer med kamp; kampsystemet er rimelig tungt, med en haug faser og til tider kompliserte utregninger. Det "simulerer" til gjengjeld kampen veldig godt, med vekt på våpentyper og valg av angrepsmetode, og er sikkert en drøm for mer taktisk innstilte personer. Men tidkrevende, noe en kamp med fire banditter viste. I tillegg er systemet ganske dødelig, det er fort gjort å dø. (Hvilket det jo også er i virkeligheten.)

Så kom da uansett karene frem til den forlatte covenanten, drepte en heks og tok kontroll. Akkurat etter å ha installert karene der mistet vi motet: Vi begynte å tenke på å la det gå litt tid. Men vi orket rett og slett ikke; alle karakterene før xp ettersom tiden går, magikerne skal forske og mekke magiske greier, som er noe komplisert, man må vite hva av bøker som finnes i covenanten for å vite med sikkerhet hva man kan lese seg til både av magiske og mundane ferdigheter. Så kommer pengene, ArsM har en liste over hvor mye man kan tjene for en sånn og slik covenant, og hva ting koster. Det kan glattes over, men om en spiller insisterer på å kjøpe ny lab som gir masse bonuser er det plutselig kjempeviktig hva man har av monitære midler.

Dette er opp til spillerne å holde rede på, og kan fort bli et "spill i spillet", det å kjøre SimCovenant. Som sagt, er man interessert i å gjøre det realistisk, og er opptatt av å vite nøyaktig hvordan det ville vært å ha en samling magikere i middelalderen, er det et flott system som leverer. Men for min spillederstil passer det ikke, og spillerne var uinteresserte i å gjøre så mye mellom spillkveldene, og hvertfall uinteresserte i å sitte hele kvelden og krangle om hvorvidt de hadde råd til mer tørket flaggermusvinge (fordi de er av den til tider kranglevorne sorten spillere, særlig om systemet gir dem no å vinne på det).

Dersom noen av dere har spilt kampanjer hvor dere har omgått vanskelighetene jeg skisserte for min gruppe, er jeg veldig interessert i å høre om det; det er en innmari kul setting og et fungerende system som jeg egentlig kunne ønsket fungerte for oss.
Gammel 6/01-2004, 22:42
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard

Du er inne på et par av 'utfordringene' ved ArsM Erlend. Det er en allmenn oppfattelse at spillet har en smule høy inngangsterskel, og Atlas games har i forbindelse med tanker om en 5. utgave av ArsM, holdt en interesant diskusjon med fan skaren om hva som kan gjøres for å gjøre det mer tilgjengelig for folk som er nye til ArsM.

Selv hater jeg å sette meg inn i rollespill ved å lese rollespillbøker, som nybegynner i et spill foretrekker jeg å spille sammen med andre som kan det godt, og bruke lang tid på å tilegne meg spillet.

I ArsM er det en sentral del av spillopplevelsen synes jeg, å 'spille' covenantet oxo. Det er en floskel som blir brukt, at covenantet blir som en karakter i seg selv. SimCovenant, som du kalte det, var faktisk et ganske dekkende ord.

Men det er faktisk ikke nødvendig å fordype seg i alle disse forskjellige aspektene av spillet på en gang. Man er ikke nødt til å være så drit nøye med fx covenantets finanser i begynnelsen (eller i det hele tatt hvis man ikke føler for det). Og selv om det er lagt opp til at man kan spille såkalt 'troupe style' og 'character pool', (- flere gm'er, og at hver spiller kan ha flere karkakterer og endel karakterer er i felles) så er dette ting som jeg ville ha anbefalt ferske ArsM spillere å teste ut litt etter litt. Ihvertfall vil jeg anbefale deg å begynne med kun en karakter, så kan man evt. introdusere følgesvenner o.l. av magikerne ettersom lysten og anledningen byr seg.
Men en tenkt effekt (tror jeg) av denne måten å organisere en kampanje på, denne spillestilen, blir at spillerne, såvel som (alpha) gm, føler ansvar for hele historien, ikke bare karakteren sin. Kampanjen blir alle spillerne sin. Det kan faktisk være innmari kult, jeg elslker det!
Og det skal sies, jeg ble ikke hooked av ArsM første gang jeg kom borti det, og jeg brukte ganske lang tid på å tilegne meg spillet på en sånn måte at jeg kan si at jeg kjenner det godt.
Forøvrig en veldig bra framstilling av spillet av Haakon.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 7/01-2004, 10:44
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard

Hei Erlend! Skal gjerne innrømme at det å lage rolle i Ars er ikke akkurat det enkleste man gjør og selv det å lage en grog kan fort komme opp i et par timer (hvis man ikke tar noen iskalde avgjørelser).
Et par tanker og råd jeg har etter jeg så innlegget ditt i tilfelle du skulle ville kjøre det selv en gang. Det hadde kanskje vært best med pre-gen første gangen. Selvom det kan være kjedelig så er det viktigere at spillerne får føling med systemet. Jeg tror GM nok burde ha lagd ferdig pakten først med paktfolk og fullt bibliotek, eller lastet ned en ferdig pakt fra nettet (Atlas sine hjemmesider har et par fra England). Det er kult å kunne gjøre slike ting hvis man har spilt en del ganger, men som førstegangsgruppe så var nok det å ikke ha laget pakten på forhånd uklokt.
En viktig ting er å finne balansen mellom eventyr og paktaktivitet for gruppa. Noen liker såkalt micromanagement (slik som WC3 spillere) mens andre synes det er dønn kjedelig. Det er heller ikke en nødvendighet i Ars Magica, pakttid kan kjøres som hovedsaklig "downtime" og kampanjen kan ha totalt fokus på eventyr, men en del av oss "gamlekara"* synes at pakten er et såpass viktig aspekt av spillet at vi holder oss på en mellomting.
Så rådet er å la spillerne få innblikk i miljøet og systemet før man prøver seg på noe avansert, kanskje bare kjøre et par eventyr før kampanjen starter.
Kampsystemet er også litt klumpete og tidkrevende, men jeg synes det passer litt til Ars fordi det er så grundig.
Får stoppe meg selv før dette blir for langt, men hvis det er noen flere spørsmål så er det bare å si fra.
*Gamlekara og gamlekara, jeg har bare spilt Ars Magica siden 4. utgaven kom i 1996 (i perioder), Njordi har vel et par år til på baken.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Gratis Ars Magica Exar Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 14 9/02-2004 23:22
buffys søsterspill og ars magica hobgoblin Rollespill generelt 2 10/01-2004 12:38

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:59.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia