Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Magasinet Pegasus

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24/11-2006, 13:57
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Om Blodspor i Pegasus

Hver leser og hver tidsalder møter teksten med sine egne forutsetninger, og hver lesning inngår i tekstens virkningshistorie. Eller noe i den stilen. Mener vi hadde om dette på forberedende. Gadamer og greier. Ga mening for meg den gang.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 24/11-2006 kl 13:58
Svar med sitat
Gammel 24/11-2006, 21:39
tormaroe sin avatar
tormaroe tormaroe er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Om Blodspor i Pegasus

Sitat:
Opprinnelig postet av jerikstorebo Vis post
Følger de kristne Jesus da?
Nå datt jeg virkelig av.., klarer ikke dekode siste melding.
Svar med sitat
Gammel 27/11-2006, 06:22
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Beklaer at det tok litt tid før du fikk svar, jeg var offline i helga så det ble vanskelig å lese innlegget ditt før nå

Sitat:
Følger de kristne Jesus da? Og jeg bryr meg ikke om hvilket språk det nye testamente er skrevet på, for det første fordi "Jesus" hadde et jødisk navn, ikke gresk, av åpenbare grunner. Mener du ikek har påpekt noen "feil". Og hva er kildene dine?
Ja de kristne følger Jesus. Navnet kristen kommer jo av det å være Jesu etterfølger. Hvorvidt Kirken i dag egentlig kan regnes som kristen er et annet spørsmål for en annen tråd. Jeg mener fremdeles det blir rart å referere til Jesus som Joshua, og selv om Jesus hadde et jødisk navn er han kjent under den greske versjonen av navnet, og det fremstår som rart å bruke Joshua. Da virker det som om man mener at Joshua er en "sannere" eller mer autentisk merkelapp på den figuren vi kjenner til som Jesus, og man undergraver dermed en lang rekke historiske kilder. Mine kilder er fagbøker i NT som ble og fremdeles blir brukt i undervisning på laveregrad i Kristendomskunskap. Blant annet "I tidens fylde" av Karl Olav Sandnes samt eksegeseserien til Luther forlag som utlegger teksten i hele bibelen med kommentarer og analyser av originaltekstene. For ordens skyld har jeg tatt et mellomfag i kristendommskunnskap.

Sitat:
At bilder og tro kan være forskjellige er vel demonstrert i Øverlands "Kristendom den xte (husker ikke antallet) landeplage". De KAN være forskjellige, mind ou. Og når det gjelder vampyrer vil jeg si de klart er det.
Sa vel ikke at det ikke kunne være foskjeller mellom tro og fiksjon, bare at fiksjon er det beste uttrykk for tro. At fiksjon også kan uttryke andre ting enn tro er selvsagt uproblematisk for meg. (Øverlands tekst het Kristendommen, den ellevte landeplage)

Sitat:
Jeg synes du snakker om fiksjonens virkning på mennesker. Fiksjon i seg selv må være fiksjon, ellers er det artikler og dokumentarer.
Finnes virkelig en ting utelukkende for seg selv? Fiksjon blir til i møtet mellom tekst og leser mener jeg. Dermed mener jeg at det blir vanskelig å skille fiksjon fra fiksjonens virkning. Dette gelder mange sosiale feomen. De er ofte umulige å skille fra sine virkninger. Og det å diskutere en ting kan også bidra til å endre tingen som diskuteres (Her er Skjervheims syn på objektivisme interessant lesning).

Vet ikke helt om jeg er enig i ditt klare skille mellom fiksjon og artikler/dokumentarer. Selv de mest objektive artikler kan fremstå som fiksjon litt avhengig av brillene til den som leser. Her finnes det et utall bøker man kan lese dersom man er interessert i dette fenomenet, men en av de bedre er, imho, "Culture and society" av Alexander og Seidman. Dersom noen vil vite mer om mine kilder kan de sende meg en pm så skal de få en artig liten leseliste fra meg som kan vil inneholde de beste bidrag fra sosiologi og kristendommspensummet jeg har liggende.

Nå er det jobbing for meg...

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 27/11-2006, 16:53
jerikstorebo jerikstorebo er offline
Medlem

Poenget mitt er at fiksjon kan være helt annet enn tro. Noen ganger er det ikke uttrykk for tro i det hele tatt. Noen ganger gjelder det kun de bilder vi har fått. Sånn som, ja, kristne som tror at det djevelen står for er ondskap, og at gud står for det gode, og at det er en kamp mellom det onde og gode.
Svar med sitat
Gammel 27/11-2006, 17:41
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Forstår at du mener at en del forestillinger ikke er tro, men vil gjerne ha klarhet i hvordan du definerer tro, når forestillinger fra kristendommen, som mange unektelig tror inderlig på, ikke kan kalles det.
Gammel 28/11-2006, 14:53
jerikstorebo jerikstorebo er offline
Medlem

Jeg mener ÅNDELIG etterfølgelse av religionen, i motsetning til å, skal man si, la seg "pervertere" av egne ønsker om at det burde være (noe) annerledes, tolke litt annerledes, os.s.v., etter egen bekvemmelighet. I kristendommen kan vi ta eksempelet med den rike mannen som spør Jesus om hva mer han trenger å gjøre for å komme til himmelen. Han følger Loven, han tror. Det viser seg at han trenger å gi bort rikdommen til de fattige. Han går bort. Vel, i det minste tror han på det han har hørt, for han er ifølge kildene skamfull fordi han ikek gjør det. Men det finnes mange rike kristne som går rundt omkring, selv om Jesus altså spesifikt sier at de skal gi bort til de fattige. Altså er de ikke åndelige troende nok. De er religiøse, men ikke egentlig troende, for de justerer religionen. Det blir som med mye annet. Å følge loven uten å tro på den, f.eks. Til det trenger man bare f.eks. frykt for straff. Det betyr ikke enighet, eller at hjertet er med, for å uttrykke det melodramatisk.
Svar med sitat
Gammel 29/11-2006, 23:22
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Er det åndeligheten, inderligheten, selvoppofrelsen, som gjør at noe er ekte tro og har krav på ekstra respekt?
Gammel 30/11-2006, 01:06
Erling Rognli sin avatar
Erling Rognli Erling Rognli er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Om Blodspor i Pegasus

Sitat:
Opprinnelig postet av punch Vis post
Jeg mener du har en misforstått oppfatning av hva det vil innebære å ha en misforstått bruk av språk som kart over virkeligheten. Du gjør en logisk feil som kalles semantisk slippery slope. (Beklager, vet ikke den norske betegnelsen.) Se http://www.fallacyfiles.org/slipslop.html (versjon 2, Semantic Version)
Du misforsto meg nok der, jeg hadde dårlig tid og var i utålmodig humør. Jeg sier ikke at forskjellen ikke finnes, men at det skarpe definitoriske skillet ikke finnes. Mitt poeng er at det er mulig å snakke om gjenkjennbare forskjeller mellom virkelige fenomener, og om kategorier som er gyldige innenfor en kontekst, men at man surrer seg bort når man begynner å vurdere disse kategoriene som sanne og usanne. Enda verre blir det om man forsøker å trekke opp en presis og sann skillelinje mellom kategorier ved hjelp av språk, og går ut fra at en slik linje identifiserer en essensiell forskjell. Det er rett nok mulig at vi er filosofisk uenige, men noen logisk feil skal jeg ikke ha på meg at jeg har gjort.

-E
Gammel 3/12-2006, 18:38
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Om Blodspor i Pegasus

(Tråden har blitt flyttet til det splitter nye forumet for Magasinet Pegasus)
Svar med sitat
Gammel 7/12-2006, 23:14
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Om Blodspor i Pegasus

Plutselig ble jeg ekstremt busy fordi flere ting skjedde på en gang, og hadde ikke tid til å engasjere meg i denne forholdsvis tidkrevende tråden. Nå har tiden gått, og jeg tror at for både min egen og alle andres del at jeg ikke skal utøve kunstig åndedrett. Selv om det er meget fristende å svare på Erling Rognlis post. :)

It was fun while it lasted.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:08.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia