Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 5/02-2007, 13:52
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: [HolmCon] Hva spilte dere?

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Kunne godt tenke meg å teste igjen med de ordentlige reglene en gang i framtida.
Moi aussi. Ring når du er tilbake fra lalaland
Gammel 5/02-2007, 13:55
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Sitat:
Dette er fuckings slurv
kritisk i dag.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 5/02-2007, 13:57
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
kritisk i dag.
Alltid. Men du er enig?
Gammel 5/02-2007, 14:11
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av torkjetil Vis post
Galaktus bygger maskinen sin på Grønland torg, Hitler besøker Holmestrand (...) Fungerte ikke så bra: spille hverandre (blir bundet i stedet for fri) og Hitler i Holmestrand (roller uten motivasjon funker sjelden)
Langt på vei enig i oppsummeringen din. Ved andre spill droppet jeg "spille andre", men beholdt Hitler som han var. Synes det første skapte døv verfremdung, mens det andre skapte kul sådann. Hadde heller ikke lyst på en mer aktiv Hitler. Det kunne lett blitt parodisk.* Så fikk heller Hitler-spilleren tåle å være absurd staffasje de korte periodene vedkommende var i spill. Jeg syntes det fungerte bra. Og likte å se Hitler bli invitert med på en runde Draug, og insistere på en mannlig rolle...

* Jada, jada, jeg leser hva jeg selv skriver. ;)

Sist endret av Ole Peder Giæver; 5/02-2007 kl 14:12
Svar med sitat
Gammel 5/02-2007, 14:52
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Holmcon var veldig koselig i år også, selv om jeg ikke fikk prøvd så mange nye ting.

Bullet in the Chest
Interessant rollespillpoesikonsept med åtte spillere. Litt vanskelig å bedømme, i starten var jeg svært lite inne i spillet, og følte at det var vanskelig å fordele fokus og innflytelse på så mange roller, det ble litt ropekonkurranse. Etter å ha observert kanskje halve tiden hoppet jeg inn og involverte meg direkte. Spilte ut fysisk min presterolle og ga syndsforlatelse til de døende rollen. Spillet minnet litt om en teatersport-skjetsj/scene

Et par konkrete forslag til endring:
  • kutte ned antall roller
  • ha navnelapper
  • bestemme tydelig om det skal være laiv eller verbalrollespill og i såfall hvordan og av hvem ytre handling skal skildres.

Daily Bugle
Morgenmøte i redaksjonen. Kult konsept og roller, men med forbedringspotensiale. Jeg følte at noen av rollene hadde for lite tydelig motivasjon. Det var mange ideer og framlegg, men utydelig beslutningsstruktur, så møtet fløt veldig ut.

Tror spillet kunne funke med metoden fra Inntil vi synker, der man trakk lapper for dagens nyhetsbilde, spilte ut flere påfølgende morgenmøter og lagde forsideskisser til en hel ukes Bugle.

En annen måte å få struktur inn er å gi sjefredaktøren en saksliste og ordstyreransvar, sånn at man får progresjon og avrunding av møtet. (spør Erlend og Inge om forslag til forretningorden)

Hvalfisken
Spilte Hvalfisken tre ganger. Første spilling funket bra, vi var fire spillere - Fernando ble en luftpirat, Inkvisitoren var vaklende i troen, men hadde likevel paveambisjoner og von Pellendorff var en forhekset prinsesse, og hidalgoen var hans/hennes onde onkel. I begynnelsen gikk fortellerskifene så fort at vi ikke nådde å knytte sammen trådene før spillet var over, klimakset måtte derfor skje i epilogen.

Andre runde funket ikke så bra. Med seks spillere ble det for mye ventetid og vanskelig å huske alle løse tråder. Dessuten kom vi skeivt ut med en del veldig dølle motivasjoner (vi kunne ikke trekke to og velge ut det ene, siden det kun er ti motivasjonskort)

Siste runde funket derimot svært bra. Vi var fem spillere og la mye mer vekt på å rollespille og kommentere hverandres fortellinger. Selv om vi spilte lenge og hver og en snakket lenge, var intrigene såpass pussige og sammenvevde med hverandre at det ikke ble daudtid.

Et par forslag til forbedringer:
  • Øke antall roller, motivasjoner og handlingskort for å gjøre spillet mer gjenspillbart.
  • Fleske ut rollene litt mer. Von Pellendorff blir alltid valgt fordi han har en mer spisset og interessant rolle. Det trengs kanskje bare ett ekstra rolletrekk for å krydre rollene, for eksmpel glemsk, nærsynt, slangemenneske, stolt, løsaktig, kort lunte etc.
  • Motivasjonskortene er en veldig god ide (stjålet fra Krutrøyk, selvsagt) men noen motivasjoner blir ofte kjedelige og kan lett utvikle seg til "skal hjelpe en annen rolle med hans/hennes motivasjon" helt i starten.

Krutrøyk
Jeg har ikke spilt Krutrøyk på et års tid, men fikk prøvd det et par ganger igjen på årets Holmcon. Det ble to vellykkede spillinger og jeg ble motivert til å jobbe videre med det, lage en utvidet rolletabell og forsøke å forenkle budsystemet noe. Budsystemet fungerer forsåvidt greit, men tar for lang tid å forklare når selve spillingen kan være over i løpet av et kvarter.

Thanks for the memory
Lasses RISK-bidrag var en morsom opplevelse. Grunnkonseptet med roller som får ser livet i revy før de dør var i grunn så og så fraværende, men scenene vi spilte ut funket ypperlig som små rollespillpoesier/sketsjer. Vi fant på helt nye roller og situasjoner for hver scene, og av en eller annen grunn utviklet rollene seg til å bli mer og mer ufyselige og ufordragelig komiske for hver scene (kanskje var vi litt trette).

Spillet er forsåvidt komplett og fungerte fint, men jeg synes at "livet i revy"-vinklingen rett og slett kan droppes. Dessuten kan det lages flere rolle- og scenekort.
You have been pwned by a grue.

Sist endret av Håken; 5/02-2007 kl 14:53
Svar med sitat
Gammel 5/02-2007, 14:59
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Litt mer om Daily Bugle: Jeg synes at dette spillet hadde et ganske stort uforløst potensiale. Et slik situasjon har kjempemuligheter for statusskifte (kjernen i en hver god impro-scene i følge Keith Johnstone), og er også en veldig u-munchkin-aktig tilnærming til superheltsjangeren. En annen ide som kunne være kul (dog noe barokk) er å la spillerne sette sammen en kollasj-avisforside ved hjelp av handouts, saks og papir ("Spiderman dreper fem i mutantsexrus").
Svar med sitat
Gammel 5/02-2007, 15:03
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken Vis post
Litt mer om Daily Bugle: Jeg synes at dette spillet hadde et ganske stort uforløst potensiale. Et slik situasjon har kjempemuligheter for statusskifte (kjernen i en hver god impro-scene i følge Keith Johnstone), og er også en veldig u-munchkin-aktig tilnærming til superheltsjangeren. En annen ide som kunne være kul (dog noe barokk) er å la spillerne sette sammen en kollasj-avisforside ved hjelp av handouts, saks og papir ("Spiderman dreper fem i mutantsexrus").
Jeg tror mye ville vært gjort med tydeligere instruks til rollene om at det er Jameson som driver møtet. Og kanskje en saksliste / flere avdelinger representert. Hva driver dere med/ hva gjør du / hva gjør du? Kjaptkjapt, men også med anledning til å gå grundigere inn i enkeltsakene.. Plottet /ene var forsøksvis skrevet sånn at det liksom skulle kunne "oppdages" gjennom spill, og jeg hadde sett for meg hardere konfrontasjon av Betty (det var bygd inn i et par av rollene at hun hadde lovet en kjempesak uten å levere). Hadde håpet at dette skulle vært mulig å få til uten alt for mye mer "system" enn rollene og improvisasjonen, men det ser ut til at jeg kan ha forregnet meg.
Svar med sitat
Gammel 5/02-2007, 15:06
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Parker og JJ er åpenbare motstykker og tydelige, men de andre rollene får en vedig ullen og vag plass, i alle fall sjefredaktøren som jeg spilte. Skal de kun være biroller?
Svar med sitat
Gammel 5/02-2007, 15:11
Medlem

Sitat:
Parker og JJ er åpenbare motstykker og tydelige, men de andre rollene får en vedig ullen og vag plass, i alle fall sjefredaktøren som jeg spilte. Skal de kun være biroller?
Alle rollene er ment som hovedpersoner. Parker kanskje i minst grad, siden han kun er frilanser på deltid (som endog leverer ganske dårlige bilder). At Jameson får en sentral rolle er naturlig, siden han er eier-med-temperament-som-agerer-sjefsredaktør. Ben Urich og Betty er etter min mening rollene med mest spennende plotinfo og konflikter, Jameson den med mest spennende innflytelse over fortellingen. Miriam er kul fordi hun med sitt sladderfokus er en kontrast til de andre. Parker er gøy å spille inni hodet, og på metanivå fordi alle vet han er spiderman. Robbie er dessverre den dølleste rollen, fordi han lett vil kunne komme i skyggen av Jameson.
Svar med sitat
Gammel 5/02-2007, 15:17
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Hos oss så skiftet JJ og sjefredaktøren på å styre møtet, men det var hele tiden sjefsredaktøren som "bestemte" ved at journalistene ville ta ordrene fra ham. JJ irriterte seg visstnok over sjefredaktørens store fokus på etterettelighet og stjernereporter Urich var en møtedeltager med Pondus. Peter Parker kom, som i tegneseriene, ikke særlig til og fikk sjeft av JJ, men ros av sjefredaktøren.

Jeg fikk lyst til å spille en (avisredaksjons-)kampanje i Marveluniverset, selv om møteinnholdet våres ble veldig tynt. (Manglende kjennskap til Marveluniverset var en av grunnene til det, det andre var bråk fra rollene uten identitet og en forbasket sol som umuliggjorde øyekontakt.)

Bokmerker

Emner
holmcon, rollespillpoesi

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:19.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia