Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 2/04-2004, 12:38
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Jeg har vert veltet inn i denne debatten opp og ned og frem og tilbake i mente nå, tenkte jeg kunne inkludere dere også.

Hvordan står det til med likestillingen i Norge i dag (ikke resten av verden)? Personlig mener jeg at den er mer en god nok, burde faktisk vert tona litt ned. Men jeg har hørt mange meninger, noen av jentene i klassen min klager over at det ikke eksisterer likestilling før jenta bygger alle husa og alle mannfolka jobber på eldresenter, mes andre gutter jeg kjenner klikker hver gang likestillingen blir nevnt, og mener at mannfolk blir diskriminert i forhold til jentene.

Hva sier dere?
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Gammel 2/04-2004, 12:56
rindjata rindjata er offline
Medlem

Standard

*trekke på skuldrene* Sorry, men dere blir diskriminert, gutter. (den lovlige diskrimineringen værneplikten er)

Likestillingen er ikke kommet langt nok uansett, men der det går litt i begge retninger, mange viser ennå ikke aksept for at begge kjønn skal ha interesser og ønske å drive med det som tradisjonelt har vært det andre kjønnets virkeområder.(menn i sykepleien, kvinner som mekanikere....) Samtidig har du den typen feminister som virkelig går meg på nervene og vil at alle kvinner skal velge tradisjonelle mannsyrker, og mannen være hjemme med barn... arg... greit om det er det de vil, men om en kvinne vil være hjemme med barna, og mannen går med på det... så er det deres valg.

Ser ennå litt problemer med det lave lønnsnivået i kvinneyrker -og synes dette bør taes opp... Men ærlig talt mener jeg likestillingen er ganske bra i Norge i dag. I blant blir problemet nesten i motsatt retning: som jente ender jeg til tider opp med å lure på om jeg får beskjed om at jeg gjør det bra, vel, fordi jeg gjør det bra, eller om det er fordi jeg er jente i et miljø der flertallet er gutter... Dårlig for selvtilliten det også :wink:

Bare ikke begynn å prat om hvordan jenter er emosjonelle og følelsesbaserte mens gutter er logiske og rasjonelle. For da biter jeg...
T. Pratchett
Svar med sitat
Gammel 2/04-2004, 12:57
Simira Simira er offline
Medlem

Standard

Dette er en forferdelig nyansert og uendelig diskusjon om man vil... Det vil nok aldri være noen som har rett eller galt her, det er snakk om oppfatning.
Likestilling vil det ALDRI bli. Men det er ikke det samme som likeverd. Gutter og jenter har whatsoever ulike egenskaper som tilsier at de ikke nødvendigvis har like forutsetninger for alt. Den ene er ikke svakere enn den andre, men er kanskje genetisk mer egnet til andre ting. Sånn vil det (forhåpentligvis) alltid være.
Jeg setter pris på gutter som åpner dører, bærer bagen for meg og lager middag til meg. Det betyr ikke at jeg ikke er selvstendig, ikke greier å løfte tunge ting selv, eller fikse den tette vasken for den del.
Når skal folk slutte å se på ulikhetene mellom kjønn som noe negativt (menn med pms? *grøsse*)?
Gammel 2/04-2004, 13:14
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

Standard

vel det kan være at det har blitt fokusert for mye på den kvinnelige delen av likestillinga, men jeg er ikke sikker.

men jeg er enig i at rødstrømpene kan ta å roe seg litt, dem er jo nesten like nifse som religiøse fanatikere jo.

hmm, kom til å tenke på ett morsomt bilde som jeg fant i ett gammelt linux journal. det viste hvordan de forskjellige lagene av utvikling beveget seg i forhold til hverandre. det sosiale/kulturelle laget var rett under mote (som begetet seg i alle rettninger) og var det laget som beveget seg saktest. for å si det slik, selv om vi har kvinner i arbeid så blir fortsatt jenter gitt dukker og gutter gitt kruttlapp pistoler. noen som ser problemet? var det ikke noen som skrev at om en unge er forventet å bli dum blir han ikke dummere da?

vi rangerer fortsatt det sosiale etter steinlader metoden, uansett hva vi ønsker å påstå. gutter skal jakte, jenter skal passe familien. prøver vi på noe annet blir det definert som homser, soser og gudene veit hva. først når verden verdsetter en person utfra hva den kan (ja jeg brutke den, nærmeste ikkekjønna ordet jeg kom på i farten) heller en om det er forventet av han eller henne så er likestillinge på plass. det hjelper ikke å stå å brøle på barikadene for da forskyver du bare vekta fra den ene siden til den andre. først når en person er verdsatt i samfunnet uten at det tar forbehold om hudfarge, arv, kjønn, tro osv har vi ekte likestilling men dette kan kun oppnås via generelle læring/informering for som signaturen min prøver å si så er det fordommer som er den største klampen rundt den sosiale fot i dag...
Svar med sitat
Gammel 2/04-2004, 13:22
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Simira
(menn med pms? *grøsse*)?
Arg, ikke si sant, jeg får helt frysninger her! Narf...

Min oppfatning av likestillingen er at på papiret er den komt langt nok, men ikke helt i praktis. Dette er begge kjønn sin feil, etter min mening. Jeg kjenner en man som er hjelpepleier, så gutter er nok ikke de første til å hoppe inn der, men mye av problemet, så langt jeg ser, ligger hos jentene sin egen holdning (ikke flamber meg før dere har hørt meg ferdig!). En vennine av meg sa for en liten stund at hun ville inn i militæret, men orket ikke peset. Ikke på grunn av kravene i militæret eller fordi hun var en jente blant 200 mannfolk, men fordi jenter generelt har en tendens til å baksnakke andre jenter som holder på i "manneyrker" som mekanikker, soldat eller tømrer. Når det kommer en jente inn i militæret, eller på mekaniker linjen på videregående, sier "gutta" kult, mens de andre jentene tar avstand. Det er lett å se at jenter i sanne yrkesretninger ofte (men ikke alltid) henger mer med gutta en venninene.

En annen ting skjedde her på skolen i dag, da jeg sto ute i friminutte å tok meg en røyk. Ene veninnen min, som nylig flyttet til Bergen fra Oslo, kom bort til meg å sa: "Hva er det med jentene på denne skolen? Gjeng med bimboer hele flokken." Da jeg spurte hva som var saken, svarte hun: "Jeg ble spurt om hvorfor jeg røykte tobbak og ikke sigaretter, tobakk var jo en sann gutteting. Arg, hva er det med disse idiotene?!"

Selvfølgelig er det jo andre ting som spiller inn, men dette er en av de tingene jeg ser på som det viktigste.
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Gammel 2/04-2004, 14:00
Gorm_Ormauge sin avatar
Gorm_Ormauge Gorm_Ormauge er offline
Medlem

Standard

jeg klarer egentlig ikke å se problemet, for det burde ikke vært en sak. synd det er det..

jeg håper, og ser for meg, at i nær fremtid blir den som passer best til jobben, uansett kjønn eller alder, plukket ut. selv om bakgrunn og utdanning ofte er ganske lik, er det forskjeller blant annet i personlighet og væremåte det kan være noe å hente, som f.eks ved team-arbeid osv.

make it so!

ps: sånne duste-forslag som LOVPÅLAGT likestilling er jo helt mot sin hensikt! da har man ikke to parter som nærmer seg hverandre, mer en som tramper på den andre. lite gunstig.
Gammel 2/04-2004, 15:21
Medlem

Standard

Synes det er litt synd å kalle det duste-forslag, selv om du ikke er enig er ikke dette et improvisert, lite gjennomtenkt verktøy. Det skulle helst vært unødvendig, men samtidig sender det en beskjed om hva man vil og ikke vil tillate. For meg har det kanskje gått litt for langt -men som en startende ide -å få kvinner inn i yrker de tradisjonelt holdes utenfor- har det virket til tider ganske bra -kvinner har sett at de får muligheten, og har noen har fått bevist at de kan gjøre jobben vel så bra som menn. Det hjelper ikke stort om de aldri får den sjansen til å vise det.

Jeg gikk på en skole hvor i norge forholdet mellom søkere var noe sånt som... 4 jenter per gutt? pluss minus. I utgangspunktet ble gutter her kvotert inn -de ville ha en balanse mellom kjønnene (og jeg er veldig gla for at vi ikke endte opp med en klasse med bare jenter) Nå ble de saksøkt av en jente som ble avvist, og tvunget til å forandre reglene -norskklassen består i år av tre gutter, syv jenter. Problemet er at slikt lett blir en trend -jo færre gutter som er der, jo færre søker -det blir en jenteting rett og slett. lite kult :wink: tåpelig, men det er sånn for mange.

Litt enig med Joshy om at det er de av eget kjønn som er mest problematiske, men gjelder ikke det for gutter også? Vil tro den mannlige hjelpepleieren får mer pes fra gutta enn fra jentene...

Sitat:
Den ene er ikke svakere enn den andre, men er kanskje genetisk mer egnet til andre ting
Dette er farlig. Det utrolig viktige er å skilne mellom trend og regel. Mulig at som en trend er et kjønn mer tilbøyelig til å gå i visse retninger.
Men enkeltindivider er ikke slik. Jeg er helt for ****** lei av at jeg skal være interesert i visse ting fordi jeg er jente. Det stemmer ikke, jeg er ikke sånn. Det stemmer heller ikke at jeg som enkeltperson har visse evner i større eller mindre grad fordi jeg tilfeldigvis har to x-kromosomer. Kanskje kan man si: "som jente er det 10% mer sannsynlig at bla bla bla". Men vil du ha meg forbannet er det bare å bemerke at "som jente har jeg 10% mer av bla bla bla". Jeg er lei av det. Klar. Sliten. Både feminister og antifeminister putter oss som kvinner i bokser, og resultatet blir vanligvis at jeg ikke føler meg hjemme noensteds. Greit. Kan være sær. Supert det. Men jeg er nå alikevel den jeg er. Og ikke noe mindre kvinne for det.
T. Pratchett
Svar med sitat
Gammel 2/04-2004, 16:35
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

Standard

som jeg har krangla med en del filosofer på irc om (gikk lei til slutt):

putter du noe i boks mister det deler av meninga, derfor var det feil av dem å komme viftende med alle ismene siden det er bare i en sammenheng at dem har mening, ikke som selvstående enheter.

verden er analog, du har noen spisser her, noen daler der og for å gjøre den digital må du flate den ut. og som enhver audiofil vil si er det analog lyd som har mest "liv"/dybde/klang/whatever.

å sette ting i bokser er å digitalisere verden.

rindjata, det du sier om hva folk forventer er hva jeg også prøvde å påpeke ved å låne noe fra en annen tråd her på forumet. om du forventer at noen skal bli dum blir han da dum? eller har han så mye selvtillit og viljestyrke at han tør å bevise at han kan bli smart?

barbie i sin rosa eske blir reklamert til jenter, dukker med tilbehør det samme. greit nok at barbie skal virke selvstendig og sikker der hun har egen bil osv men så snart kent kommer inn døra skal hun bli dum bimbo som dåner for en brukken negl liker damer som kan slå i en spiker selv jeg (slipper jeg å komme meg ut av godstolen for å gjøre det )

også tar vi en titt over til den andre siden av lektetøysbutikken. velkommen til guttas verden, action man, soldater, biler, mye smell og bråk. hadde en gutt gått til kassa med ei barbie ekse i henden hadde dem bak disken lurt på om ungen var idiot eller snål...

lovverket er på plass (mer eller mindre, det trenger konstant justering) det som trengs nå er sosial omskriving og det gjøres ikke ved å brøle at du skal hit og du skal dit men heller prøve å få folk til å tenke selv, uavhengig av hva reklame, politikere, familie, venner, aetat, skole, hæren, arbeidsgiver, eller noe annet sier han eller hun skal velge. desverre har jeg mistet troen på at folk i dag er i stand til å tenke, vi har byttet ut en guds religion for en penge religion...
Svar med sitat
Gammel 2/04-2004, 17:56
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Standard

Mye interessante poenger som tas opp her. Faar vel slenge meg paa med min mening ogsaa. Ser Simira nevtne likeverd som et slags "alternativt" perspektiv her og det vil jeg egentlig si meg enig i. Det er vel egentlig viktigere aa fokusere paa, slik at baade arbeidskvinnen, arbeidsmannen, husmoren og husfaren alle foeler at de er verdsatte og viktige deler av samfunnet. Noe som de "ekstreme" i slike debatter ofte glemmer.

Saa er det ang. verneplikt. Per i dag, saa vil jeg si at det egentlig er en feilaktig og utdatert maate aa drive forsvar paa, men jeg tror ikke det blir noe riktigere av aa tvinge jenter og inn. Maaten aa "likestille" dette er nok aa gaa over til profesjonelle soldater, og dermed ikke tvang for noen kjoenn.

Kvotering mener jeg er en uting. For det foerste saa skaper det holdninger av type "jaja, vi ser jo hvor egnet kvinner er til dette naar de maa ha hjelp til aa komme inn/faa jobben etc." Med noen faa unntak legger ikke det store flertall merke til hvordan en enkeltperson gjoer jobben sin, men de legger lett merke til at det finnes slike regler. En annen ting aa tenke paa, er de som blir kvotert ut. Dette inkluderer ogsaa de som egentlig ikke blir kvotert ut, men som det kan se ut som gjorde det. I en jobbsituasjon til et "manneyrke" der en kvinne faar jobben under dagens regelverk, vil garantert noen mannlige soekere foele seg kvotert ut. Selv om kvinnen faktisk ER mest kvalifisert og ville faatt jobben uten loven. Disse vil da klage over dette til sin omgangskrets, og vi har en negativ trend. Samme gjelder studieplasser. Hvordan det er med kvinner som havner paa feil side av kvoteringen vil jeg ikke proeve aa uttale meg om, har ikke sett eller hoert noe klaging fra den kanten,

Trenden er uansett kommet saa langt at behovet for lover for aa fortelle folk at likestilling er OK er over. Det som gjenstaar maa endres paa det personlige plan. Og den prosessen tror jeg lover er til mer hinder enn hjelp for. Fordi de som gjenstaar aa overbevise fort ender opp med et halv-paranoid bilde av en kvinnemafia ute etter aa "ta" alle menn (og det ikke paa den bra maaten )
Svar med sitat
Gammel 2/04-2004, 18:34
Medlem

Standard

Har du ikke møtt på den mafian enda? :wink:

Bemerket jo tidligere at man iblant føler seg kvotert inn -og er vel ikke bra for noen av partene... Jeg tror stadig den politikken hadde sin nytteverdi -men mener kanskje at den verdiens fordeler nå oppveies av ulempene. *trekke på skuldrene* litt sånn damned if you do, damned if you don't følelse av hele greia :wink:

Jeg er vel også imot verneplikt i utgangspunktet -selv om dette jo blir en annen debatt. men ærlig talt er det jo urettferdig mot dere å måtte gå gjennom det om vi slipper (samtidig er det blodig urettferdig at vi må være gravide om vi vil ha barn mens dere slipper... hmm... *tenke* )
T. Pratchett
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:06.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia