Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/03-2008, 12:30
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Standard [HolmCon] Rollespillslamene

På HolmCon lagde vi mange rollespillpoesier i en stor konkurranse. De må ut på Internett så alle kan se dem!

Her er min:
Vedlagte filer
Filtype: doc I monstrenes klør.doc (27,5 KB, 10 visninger)
Gammel 11/03-2008, 12:56
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: [HolmCon] Rollespillslamene

Jeg skriver min fra scratch, siden jeg ikke har mine håndskrevne notater. Men jeg husker ikke om det var et sluttspill - noen som var med, som vet det?

Satan hater deg

Intro
Du som har dette arket er Satan. Les høyt.

K hadde en flott dag i går. K var på fylla med sin beste kamerat. I dag, derimot, har K en elendig dag. K er fyllesyk og forferdelig. Og kravene som stilles til K er urimelig høye.
En av dere skal spille K i går. En skal spille K's beste kamerat. En skal spille K i dag. Og en skal spille K's sjef, overordnede, prest, kone, mann – eller en annen person med makt til å stille krav til K.
Jeg er Satan. Jeg hater K. Jeg skal hjelpe dere i gang.

Instrukser til rollene
Finn ut hvem som skal spille hva, og gi dem disse instruksene.

K i går: Du er ute for å ha det gøy og drikke deg sånn passe full.
K's kamerat: Du skal hjelpe K å ha det gøy. Det er du som pleier å ta initiativet til gøye ting. Gøyere og gøyere.
K i dag: Du har en full dag foran deg med fylleangst.
K's overordnede: Du skal stille krav til K. K har ting som skal gjøres.

Instrukser til deg, Satan
Du skal lede spillet. Spillet spilles ut i scener; annenhver scene er fra i går, og annenhver er fra i dag.

Scenene fra i går handler om at K's kamerat får K inn i mer og mer trøbbel. Du setter scenen, og kan gi K's kamerat gode råd og tips om ting han/hun kan foreslå – La oss drikke mer! Tequila! La oss prøve å kjøpe kokain! Vi klatrer opp i denne heisekrana! Har du noengang slåss med noen? Vi ringer sjefen din!

Scenene fra i dag handler om at K's overordnede stiller større og stadig mer absurde krav til K. Du setter scenen, og kan gi K's overordnede gode råd og tips om kravene han/hun stiller – På tide å sortere avfallet. Har du hentet trillingene i barnehagen? Ring Eli Hagen for et intervju om dine seksuelle preferanser. Kan du flytte skrivebordet mitt? Jeg hørte nettopp om sangen du lagde på julebordet i fjor – kan du forklare deg? Jeg trenger litt råd til en veldig personlig sak som handler om meg og din mor. Det er drosjestreik, kan du bære meg hjem?

Siste scene

Når dere har spilt i en 12-13 minutter, er det på tide med siste scene. Der skal K. i går og K. i dag bytte roller. Spill ut scenen, og avslutt med en rungende og ond latter.

Sist endret av matthijs; 11/03-2008 kl 13:22
Svar med sitat
Gammel 11/03-2008, 13:15
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Jeg spilte den beste vennen og jeg må innrømme å ha vært i samme situasjon selv. "Bare en øl til 'a". Ellers ligger "Den Evige Helten" på din maskin på C:.
Gammel 11/03-2008, 13:18
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Sitat fra matthijs håndskrevne notater:

"Til slutt: bytt rollene mellom 'K. på fylla' og 'K. dagen derpå'. Spill en siste scene."

Vil også bemerke at sjefen skal ikke bare stille større og større krav. De skal også bli mer absurde (med strek under absurde).

Tok med notatene for å punche de her. Om det er noen som ikke vil ha sine lagt ut, så får de si i fra snarest (pm går).
Svar med sitat
Gammel 11/03-2008, 13:20
matthijs sin avatar
Medlem

Den evige helt
Rollene:
Spiller 1: Aixonos - Helten, spiller også oraklet
Spiller 2: Xerxes - Tyrannen, borger
Spiller 3: Mykagea - en borgerinne, sørgende
Spiller 4: Spyro - en borger, sørgende
Spiller 5: Aiton - en borger, sørgende

Bakgrunn: En liten bystat i antikkens Hellas er under beleiring av Tyrannen Xerxes. Den aldrende Helten Aixonos har gått med på å møte Xerxes i tvekamp for å redde byen.

Scene 1: Tvekampen
Aixonos og Xerxes møtes i tvekamp og kommenterer hva som skjer, på slutten av scenen dør Aixonos

Scene 2: Hybris
Xerxes inntar byen og bruser seg for borgerne. Han møter orakelet som spår han en tidlig død.

Scene 3: De sørgende.
Borgerne sørger over helten og mimrer om hvor godt de hadde det under Aixonos. De trøstes av orakelet.

Scene 4: Gjenoppstandelsen
Xerxes skal tale til borgerne, men orakelet viser seg frem som den gjenoppstandne Aixonos som er i sin ungdoms prakt.

Scene 5: Jakten
Xerxes jages gjennom gatene og når han blir tatt igjen rives han i stykker, lem for lem.
Gammel 11/03-2008, 13:23
matthijs sin avatar
Medlem

Takker, Enrahim! Lagt til.
Gammel 11/03-2008, 13:55
Medlem

Noen som vet hvem som skrev Boing 747? Har sendt Pack-man spøkelser og Lenge leve revolusjonen til forfatterne for redigering.

Å du glitrende tre og løken utvalg skal allerede finnes i digital versjon, så da håper jeg at jeg slipper punche dem. Og da gjenstår bare fallet.
Svar med sitat
Gammel 11/03-2008, 14:00
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Jasså Rune, det var du som tok alle spillene? Lette etter dem før jeg dro og ville gjøre det samme som du gjør nå. Bra du fikser det!
Gammel 11/03-2008, 14:06
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim Vis post
Noen som vet hvem som skrev Boing 747?
Det var enten Olav eller Ken, vet jeg.
Gammel 11/03-2008, 14:16
Medlem

Fallet

En seriøs og dyster rollespillpoesi i 3 akter.

Vedlagt er et regelsammendrag. Dette skal være nok tol å spille spillet. Men denne teksten er grei å lese om noe er uklart, eller en vil ha mer bakgrunn for spillet.

Akt 1: Imperalistisk overklassehotell på 1800 tallet.
Mål for akten: Være den nest siste til å tale (som ikke er tjeneren) før tiden er ute. I tvilstilfeller avgjør tjeneren.
Velg sammen en som skal spille tjener (kast terning om nødvendig). tjeneren skal passe tiden. Resten spiller mennesker i tidlig 20-års alder med rike familier. Alle har hørt om hverandre av omtale, men ingen har møtt hverandre før. Rikfolkene prater med hverandre. Hovedtema går på å komplimentere hverandre, skryte av bedrifter de har hørt at de andre har gjort og slike ting. Man skal holde en positiv tone og prate minst mulig om seg selv.
Når det er gått 4 minutter skal tjeneren si ifra, og denne aktens vinner avgjøres.

Akt 2: Rimannens kontor, 24 år senere.
Målet for akten: Bli ansatt!
Lykken smiler til den som er frempå, men ikke for brautende. Den som vant forige runde har greit å bevare sin formue, og refereres heretter til som "rikmannen". Resten av rollene, inkludert tjeneren har blitt rammet av ulykken. Nå har rikmannnen én ledig stilling som alle desperat trenger. De er kalt inn til et felles interview. Rikmannen holder oversikt over tiden. Rollene skal fremheve seg selv, gjerne ved å baksnakke de andre. Men husk at ingen vil ansette en drittsekk.. En gang det har gått mellom 4 og 5 minutter velger rikmannen å ansette.

Akt 3: Helvete, 642 år senere.
Målet for akten: I helvete er det en måløs tilværelse.
De som ikke ble ansatt må drive med nederige handlinger for å holde seg i livet. Dermed havnet de i helvete. Men enda verre var det med rikmnnen. Et liv med bare frotsing, og ikke en dag hardt arbeid plasserer ham enda lavere på rangstigen. Den som ble ansatt levde derimot et fromt liv og havnet i himmelen. Spilleren dens spiller nå en demon.

Demonen bringer rollene sammen for å spotte rikmannen. Men dersom en blir for stille, eller virker til å begynne å trives med det, kan demonen skifte fokuset for spottingen til vedkommede.

Når kvarteret er omme sier alle unskyld i kor!

Regelsammendrag:
Akt 1:
Mål for akten: Være den nest siste til å tale (som ikke er tjeneren) før tiden er ute.
Velg en av dere som skal være tjener. Denne holder styr på tiden; 4 minutter før akten er ferdig. Resten spiller unge arve-rikfolk på hotell i 1800-talls stil. Gi komplimenter. Snakk om hverandre og hverandres bedrifter.

Akt 2: 24 år senere
Målet for akten: Bli ansatt!
Livet har gått ille for alle untatt vinneren av forige akt. Nå søker de en jobb hos denne. Rikmannen holder styr på tiden. Resten skal prøve å fremme seg selv og stille de andre i et dårlig lys for å prøve å få jobben. En gang det har gått mellom 4 og 5 minutter velger Rikmannen en å ansette.

Akt 3: 642 år senere; helvete
Den rikmannen ansatte spiller en demon. De er samlet for å spotte rikmannen som den nederigste av dem alle. Men blir man for entusiastisk, eller stille, kan demonen skifte fokus for hvem som skal spottes. Demonen holder styr på tiden.

Tiden er ute (det er gått 15 minutter totalt): Alle sier unskyld i kor!
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
holmcon, rollespillpoesi

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:46.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia