Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 3/03-2013, 22:59
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Talking HolmCon-rapporter

Kommet hjem fra HolmCon nå. Trøtt som ei strømpe, og lykkelig.

Dixit på fredag: et morsomt lite kortspill. Ikke noe rollespill, men en finfin oppkjøring til helga!

Imagonem på fredag; blad nummer 40 ser veldig, veldig bra ut! Topp innsats, Anders Nygaard!

Livets høst på fredag: deilig å spille dette lille spillet igjen. Et rolig epos om død og vennskap. Vi koste oss, særlig i den lyse sluttscena.

Apocalypse World på natta fredag og lørdag: endelig fikk jeg prøvd dette spillet. Det var bra! Har virkelig lyst til å se det i aksjon som et kampanjespill.

Horror-diskusjonen på lørdag; en god innledning av Alexander Rødner (liker virkelig måten han tenker på), og en spennende diskusjon med mange sterke innspill. Veldig bra at alle sammen var med på dette (bortsett fra Øivind som sov i sofaen).

Sjelens rolige rytme på lørdag: et eksperiment som brakte fem menn nærmere hverandre. Vi derifra med gode vibber, uten helt å forstå hva vi hadde gjort. Men hva vi enn gjorde, så var det godt gjort!

Durance på lørdag: en bra spill om fanger og voktere på en fjern planet, og hva som skjer når de prøver å klare seg i et fiendtlig miljø. Jeg likte det veldig godt!

Fabula Romanse på lørdag: den tradisjonelle lille Fabula-flingen på HolmCon, med et improvisert scenario der baron Le Freu fikk "æren" av å hodle et ball for kongen av Legant. Vi moret oss masse med baronens vanvittige nedturer og desperate håp om suksess!

Kyberpunk på søndag: en kjempebra dystopi satt til 'Makrocity 5'. Vi spilte i et cityscape som lånte mange elementer fra Oslo, med mugg og skit og kybernetikk og syke mennesker i skyggene. Ken Mikkelsen sitt spill (Watch this guy!). Det skal kjøres på Arcon i sommer. Det var et dritbra spill!

Mange gode møter!
Mattijs var en veldig fin vert!
Veldig bra at Monica var med! Du kan få vaske meg ...
Ei fullstappet og herlig helg!
Tusen takk til alle sammen!

klem
Gammel 5/03-2013, 12:37
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: HolmCon-rapporter

Disse tingene skjedde!

Jeg spilte "Play With Intent: Scener fra en oppvekst". Det var intenst og veldig spennende/stressende for min del. Jeg kommer til å trenge litt tid på å legge det bak meg og si noe fornuftig. Til syvende og sist tror jeg det mest var noe jeg bare måtte gjøre, av en eller annen grunn; men om jeg lærte mye nytt av det, vet jeg ikke. Det ble et slags stillbilde av en prosess som… ja, tja, som bare er livet, lizm. Lærdom: Alle er like, og alle er forskjellige.

"Eksil" var kult! Jeg hadde forventet at det skulle være litt dveeelende og småkjipt, men det var nok å gjøre for meg, som spilte rollen "Ensomheten Selv". Veldig moro å sitte og manipulere Magnus (som spilte hovedrollen "A") til å bare bli hjemme og se på TV og være trygg. Og lærerikt å se alle de teknikkene man bruker for å late som man ikke er redd, som holder en på plass i… teite omgivelser.

To runder med "Durance" var helt nice. Det var et bra spill, aldri helt fabelaktig, men med gode scener og ting man kunne se for seg. Tror rett og slett det prøver å gjøre litt mye på kort tid - med fire spillere hadde vi åtte roller å holde rede på, med deres interne relasjoner, personlige eder osv, samt planeten og kolonien og deres trekk. Så vi måtte ofte spørre hverandre "hvem var X igjen" og "hva var eden til Y" og så videre. Men det var gøy å drepe folk og få dem til å bryte edene sine. Spilltips: Se rollene litt mer utenfra, og prøv å hjelpe dine egne roller til å bryte edene sine av og til. Ikke kjør for mye laiv og immersjon.

"Dixit" er et kult lite kort/brettspill. Tror kanskje jeg skal kjøpe det, mest for å bruke kortene til å fortelle eventyr med ungene.

Horror-diskusjonen var inspirerende og fruktbar, og det var veldig kult å høre Tomas gå gjennom gode virkemidler og teknikker. Sitter man igjen med noe? En god opplevelse av å høre og bli hørt, mest; men tipper noe lærdom henger igjen.
Gammel 5/03-2013, 17:31
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Jeg spilte:

Bilen og slangen - et interaktivt drama med sterke laivtrekk, varte kanskje litt lenge og det var litt kaldt, men skikkelig kuule medspillere gjorde et kjipt spill til en herligt spennende affære!

Apocalypse World - endelig fikk jeg spilt det for andre, tredje og fjerde gang. To sammenhengende sessions og med det "ferdige" Blue-Blind and Hatchet City-scenariet. Kjempeflinke spillere, som spilte rollene og hoppet i vanskelighetene og omfavnet dem med med begge bein!

Horror i rollespill Jeg elsker, eller har i hvertfall elsket horror - og det har vært en del av meg lenge. Jeg lærte litt, kanskje mest av den fine åpningstekstens spørsmål, men jeg likte menneskene i diskusjonen, selv om jeg hadde sett for meg en håndfull mennesker rundt et bord - og tror det hadde blitt mer fruktbart. Instrumental til å lære at man ikke kan skille spillet fra menneskene på HolmCon! i

Sjelens rolige rytme - mindre plot enn i hulespillet, men jeg opplevde noe - og det var en drøy variant av oppvarmingsøvelsene til skuespillere/Johnstone. The var en variant av: "You can't be [creative] unless you've broken the ice and been silly together."

Scener fra en barndom - eksemplifiserer for meg intent av Play With Intent. Vi var seks (litt harde?) menn som gjorde noe. Takk for at jeg fikk være med!

Dogs in the Vineyard - Wow!! En superflink spilleder, supre medspillere som støttet valget mitt når jeg var redd for at jeg hadde ødelagt for alle - og for et fantastisk spill!

-------- -----------
Jeg merket også at jeg er litt nervøs når jeg skal spillede for flinke spilledere, og i en gruppe hadde jeg 3! Det er deilig å kjenne litt på nervøsitet og så få til noe.
Gammel 6/03-2013, 09:10
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Apocalypse World - endelig fikk jeg spilt det for andre, tredje og fjerde gang. To sammenhengende sessions og med det "ferdige" Blue-Blind and Hatchet City-scenariet. Kjempeflinke spillere, som spilte rollene og hoppet i vanskelighetene og omfavnet dem med med begge bein!
Syns vårt Wall Mart-spill ble helt herlig! Skittent, kynisk, brutalt og deilig dekadent! Du er en topp spilleder, Michael!

Toppen for meg var kanskje når jeg maktet å 'shafte' Ken sin motorsykkel-gangleader inn i et sadomasochistisk forhold med sin bror hocusen (meg). Det var herlig ekkelt! Og så satte jeg veldig stor pris på Monica sin ekkelt hygieniske og monomane brainer!

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Jeg merket også at jeg er litt nervøs når jeg skal spillede for flinke spilledere, og i en gruppe hadde jeg 3! Det er deilig å kjenne litt på nervøsitet og så få til noe.
Når vi spiller med folk av dette slaget, er det ganske klart at alle har samme innstilling; vi har felles ansvar for å skape et godt spill. Det gjør at hver og en av oss kan slappe mer av, føler jeg, og gi oss hen til den herlige sausen villige medspillere skaper.
Gammel 6/03-2013, 20:43
matthijs sin avatar
Medlem

Men...

For meg var det noe som manglet. Det var nok de nye, og jentene.

Jeg liker å si velkommen til nye folk, og jeg liker at det er jenter der. Det er rett og slett fordi det er hyggelig; det kjennes mer som en levende tribe. Nå var det litt sånn... masse gamle gutter som kjente hverandre. Jeg liker alle folka, til dels kjempegodt Men vi må ha oppfriskning og et eller annet som bringer oss videre.

Jeg syns det er kult når det dukker opp en ukjent svenske som kjører Drakar. Og når Xin kommer og bare syns miniatyrer er utrolig kult, og spør hva tradisjonelt rollespill er, fordi hun aldri har prøvd det. Og når Eevi og Aapo tar turen helt fra Finland for å komme på festivalen.

Samtidig elsker jeg når Michael er der og bare er kjempegrei og kul, og når Magnus går rundt og er en flink spiller og en prompekalif, og når Tomas sitter og brøler ufinheter mens han skoggerler.

I år var balansen litt skjev, rett og slett. Neste år vil jeg ha litt flere nye tryner. Og litt flere jenter.

Og neste år

er

det

HolmCon

10D6!!!
Gammel 6/03-2013, 23:11
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Er ikke Monica jente?

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 6/03-2013, 23:18
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Er ikke Monica jente?
HVA? Shit. Det har hun ikke fortalt meg.

Joda, men hun og jeg var ikke aktive samtidig! Hun gjorde ting med ungene på dagen, mens jeg spilte. Så sovnet jeg tidlig mens hun spilte om natta. Så sto jeg opp tidlig mens hun snorket. Osv.
Gammel 7/03-2013, 00:02
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Etter et par års opphold, klarte jeg å karre meg på HolmCon igjen. Veldig artig, selv om savnet etter Maja selvfølgelig var stort...

Noen tanker om hva jeg spilte:

Dixit - Veldig artig, surrealistisk "gjett-hva-jeg-tenker-på"-spill med kortstøtte. Ser for meg dette som et flott spill i sosiale lag, gjerne med noe godt i glasset.

Fiasco - Spilte med spillsettet "Dysfunctions and dragons". Veldig artig, og god mekanikk for å få alt til å gå ad undas, med bravur. Et par herlige meta-øyeblikk, i og med at vi spilte roller som spilte rollespill....

Livets høst - Sterkt og voksent rollespill. Gode medspillere gjorde dette til en veldig god opplevelse. Syntes spillet inneholdt akkurat nok detaljer til å støtte opp om innholdet, samtidig som det ga oss spillerom. Kanskje årets høydepunkt for min del.

Fabula Romanse - Forviklingar, sa du? Å jada. Vondt gikk til verre for baron Le Freu, der han fortvilet forsøkte å berge både forholdet til kongen og sin egen økonomi. Flotte intriger i hoffmiljø.

Draco - Fryktelig ergerlig å tape mot Matthijs og Tomas, men et kjærkomment avbrekk fra en del tunge spillinger. Artig lite kubb-med-dragedeler-spill.

Dogs in the vineyard - Fikk endelig prøvd dette under Olavs kyndige ledelse. Elsket eskalerings-mekanikken, som tvang fram et fokus på hvor mye rollen faktisk var villig til å ofre. Lett å bli revet med. Synd vi ikke hadde litt bedre tid, men koste meg veldig underveis.

Har jeg glemt noe? Helt sikkert. Imagonems slippfest var akkurat så gledesfylt som den skulle være, og det ble et vakkert øyeblikk da all prat døde ut fordi alle satt med nesa ned i bladet. Hurra for Anders og co! Horror-diskusjonen sov jeg dessverre gjennom, etter å ha vært oppe alt, alt for lenge natta før, i ren og skjær frykt for å gå glipp av noe. Jeg må selvfølgelig legge til de gode samtalene som et pluss, og det gledelige gjensynet med folk jeg ikke har sett på alt for lenge.

Takk for nå, jeg koste meg igjen!

(PS! Veldig hyggelig også å endelig få møte den sagnomsuste Monica i egen høye person. )

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 7/03-2013, 00:20
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Andraax Vis post
Livets høst - Sterkt og voksent rollespill. Gode medspillere gjorde dette til en veldig god opplevelse. Syntes spillet inneholdt akkurat nok detaljer til å støtte opp om innholdet, samtidig som det ga oss spillerom. Kanskje årets høydepunkt for min del.
Ja, det var virkelig en fin gjeng som spilte. Og det ble vakkert. Et høydepunkt for meg også. Takk til deg, Øivind!

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Er ikke Monica jente?
Hun er ei moden og reflektert kvinne, og kul, og kjempestas å spille med!
Monica er altfor lite med der jeg spiller, syns jeg! Kanskje hun rett og slett spiller FOR LITE!?

Slutt å gjemme deg i skjørtene til Matthijs, Monica!
Vi vil spille mer med deg!!!

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 7/03-2013 kl 00:26
Svar med sitat
Gammel 7/03-2013, 17:33
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

LoL, "mindre plot enn i trommespillet" skulle det være, selv om vi jo satt i "hula" og trommet.

Takk for gode ord, Tomas og Matthijs. Jeg er forøvrig enig med Matthijs i:

Sitat:
For meg var det noe som manglet. Det var nok de nye, og jentene.

Jeg savner faktisk jentene - og jenter generelt, selv om kanskje høydepunktet på HolmCon 9d6 var at Monica var tilstede (på så stor del av arrangementet). Når det gjelder "de nye", så har vel hverken Øivind eller Erling vært der mer enn 3 ganger, og jeg har vel ikke vært der mer enn fire (fem?) selv?

Det er ikke sånn at det er de samme 20 folkene som kommer hvert eneste år, og jeg husker alle var sjokkert over at Erling ikke hadde vært på HolmCon en iallefall to-tre ganger før debuten sin.

Nabo SB, var ikke bare en ypperlig medspilller, men noe jeg opplever at HolmCon kan fungere til: Et sted å ha med voksne spillere (gamle, som nye) - som kanskje ville vært vanskeligere å lokke med på Arcon? Jeg tror Matthijs må feire 40årsdagen sin i sommer, så vi kan lokke med flere hyggelige naboer! (Aller helst jenter!)

Mulig vi burde ha en egen tråd for hvordan vi kan rekruttere jenter? Mindre brautende arrangement? Spleise på hotellrom/annen overnatting til jentene? (Evt. telt til noen av gutta?) Temakrav /-nekt?)

Jeg skal spørre RH nå snart, hun sa jo hun gjerne ville kommet - hadde det ikke vært for at hun jo var arrangør av JenteCon. Kanskje mer cupcakes/snop?

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:27.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia