Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 13/03-2013, 10:34
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Jenter

En tråd inspirert av det Ken skrev om jenter på HolmCon:
Sitat:
Opprinnelig postet av Kalender.Ken Vis post
Jeg tror at jenter kan stille med mer en cupcakes eller pannekaker jeg. Tror det sitter lesere, spillere, arrangører som bare blomstrer over med kreativ energi og skaperlyst.
Jeg ser at jentene jeg spiller med er sterkere enn gutta på å utnytte potensialet i rollespillet. Av mine tre sterkeste spillgrupper noensinne var to reine jentegrupper, mens den siste (en av vinterens grupper) er 50/50 jenter og gutter. Dette har å gjøre med modning, tror jeg; jenter modnes tidligere sosialt enn gutter.

Men det viser med all tydelighet at rollespill er for kvinner! Det er kun tradisjonen som gir en overvekt av menn i rollespill-kretser. Alt annet tilsier at kvinner kan og vil ha glede av rollespill, og at kvinner i samme grad som menn kan bidra til utviklingen av fremtida sine sterke spill.

En av de mest interessante spillskaperne jeg har møtt i løpet av mine år på kongresser i Norge, er Hilde Austlid. Hun gjorde et spill sammen med Anne Torvatn (tror jeg navnet var) på slutten av åtti- eller begynnelsen av nittitallet, som virkelig vekket meg med hensyn til mulighetene for romantiske og politiske intriger i rollespill. Husker ikke navnet på spillet nå (mulig det var et HexCon-scenario), men det er verdt å snakke med Hilde/Anne om dette (kanskje de kan si noe selv, om de leser dette?). Hilde er fremdeles aktiv, vet jeg, men tror hun driver mest med laiv.

Ingvild Tokheim er spennende som spillskaper, syns jeg. Hun har vært del av et design-lag som har laget veldig spennende politisk rollespill. Jeg vil veldig gjerne se hun og dem gå videre i den retningen. Snakket med Ingvild om spillet og hennes muligheter som spillskaper, og ble veldig imponert over holdningene hennes. Dessverre driver hun og redder mennesker i utviklings-land nå, men jeg har fremdeles håp om å se mer fra hennes hånd ...

Jeg ser at jentene jeg spiller med nå er veldig engasjerte, men det er gutta som tar opp hansken og skaper sine egne spill. Mulig at det beror mest på forskjeller i norsk kjønns-kultur, jeg vet ikke. Men jeg vil veldig gjerne gjøre noe med denne skeivheten, så jeg har en ide om å samle jenter/kvinner som kan tenke seg det, til et spillskaper-verksted der de kan få hjelp til å prøve ut sine egne ideer. Og få hjelp til tråkke over terskelen og komme igang! Og det vil jeg veldig gjerne ha hjelp til (Matthijs? Ragnhild? Hilde?).

Så, hva vil jeg med denne tråden?
- Si litt om kvinner i rollespill
- Synliggjøre de kvinnene vi har i spill-Norge
- Skape noen gode vibber og muligheter for kvinnelige spillskaper
- Lytte til kvinnestemmene
- Høre hva som skjer i miljøet rundt JenteCon?

.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 13/03-2013 kl 10:37
Svar med sitat
Gammel 13/03-2013, 13:43
Hutchy Hutchy er offline
Medlem

Standard Re: Jenter

godt diskusjonsinitiativ, Tomas!

Jeg kan bare snakke for egen del om dette, men kan finne på å generalisere noe.

Jeg skiller mellom å lage spill og lage eventyr. Med spill oppfatter jeg regler og system/ metoder for interaksjonen, med eventyr tenker jeg på .. vel.. eventyret.. storyen.

Jeg synes ikke det å lage egne metoder, terningssystem, tabeller over magieffekter, kampsystem ser noe morsomt ut. Jeg har generelt svært lite tolmodighet for å lære meg slikt, og skal jeg spillede så bruker jeg noe jeg kan, og tilpasser det til det jeg vil bruke det til. Jeg har heller ikke tid til å drive å lese tykke bøker, og også tynne bøker eller ark gir meg bruksanvisningsassosiasjoner og gjør at selv oppvask er mer spennende.

Det jeg syns er interessant er eventyrene og fortellerteknikken brukt i forbindelse med dem. Det er eventyrene som gir minnene, som bygger steming slik at man ikke våger å gå på do alene, som gir lukt og farger og følelser, samt følelsen av mestring, prestasjon og utfordring. Men jeg syns det er -skikkelig- vrient å lage eventyr.

Jeg har vært GM i 7 år (spiller i adskillig flere) og har først dette året fått til å lage egne eventyr. Jeg har prøvd ett utall ganger før, men strandet på at jeg ikke har fått til oppbyggningen. 6-7 år med kjøring av ferdigmoduler (de er også voldsomt- greie for folk som generelt har for mye å gjøre) har dog lært meg noe om oppbyggning og hvilket behov jeg har for bakgrunnsinformasjon, og om hva jeg som GM føler jeg trenger av stilas og forberedelser for å improvisere i historien. (Det skal dog også sies at jeg har slitt med at jeg ikke har klart å løsrive meg fra slik man lager plott i laiv, og slik man lager i rollespill, men det er en helt annen diskusjon)

det jeg har anbefalt folk som har spurt meg er at de burde starte ut med et spill de kan reglene på sånn ca (evnt finne et som har greie regler), gjøre det klar for spillerne at de ikke får lov til å regeldiskutere (dette er viktig for selvtilliten de første gangene!), og så teste ut rollen som spilleder i noen ferdigeventyr. Ferdigeventyrene gir et rammeverk, og det er greit å slippe å ha som tillegsbekymring at man ikke har bygget et rammeverket som fungerer. Når man er komfortabel med rollen så kan man bevege seg ut på nye utfordringer.

Jeg brukte 6 år på å komme dit at jeg laget egne eventyr, men det inkluderte pendling og mye jobb. nå som verden er noe mer rolig har jeg tid til å pusle med egenlagde eventyr. Jeg har også en spillgruppe jeg stoler på, som lar meg som gm slippe unna med å ikke kunne alle reglene, og som stoler på at jeg kan lede og improvisere i rammeverket for eventyret.

så; for å konkludere: hvordan få flere jenter til å lage spillsystem vet jeg ikke noe om, for jeg er ikke veldig interessert i det. Men for å få flere jenter til å prøve seg som GM og til å våge å lage egne eventyr trengs det at man ikke nødvendigvis krever at alt skal være så orginalt, og man må ha spillgrupper som støtter opp under GM\en. På sikt styrker det selvtilliten slik at man våger både å i sterkere grad ta kontroll når det trengs, og teste ut egne eventyr.
Svar med sitat
Gammel 13/03-2013, 13:45
Hutchy Hutchy er offline
Medlem

Forøvrig syns jeg det hadde vært veldig ok med et treff der GMer tok med spillnotatene sine, og man snakket om ulike måter å bygge eventyr.

jeg har lurt på å arrangere noe slikt på arcon, men har hatt for mye å gjøre i det siste til å rekke å sende dem en mail. men jeg skal konkretisere litt fremmover

Kunne det fungere med en totimers workshop med en innledning, 3-4 presentasjoner på ca 10 min av forskjellige måter å bygge eventyr, etterfulgt av ca 1 time med diskusjon.

hvis så, hva er ulike måter å lage eventyr? fins det "sjangere"/ ulike metoder? (det aner meg at man har alt fra ingen forberedelse fra gm, til plottlinje som i en bok... hva er i mellom? eller er det andre måter?)

Ragnhild

Sist endret av Hutchy; 13/03-2013 kl 14:40
Svar med sitat
Gammel 13/03-2013, 15:55
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Jenter

Eventyrbygge-workshop er nok heller en 4timers-affære enn en totimersaffære, ser jeg for meg, men spørs jo hvor spisset. Øivind holdt vel "eventyrbygging etter orienteringsløypa" på to timer?

Det er mange (arbeids)strukturer for eventyrbygging - allerede nå satt opp mot: Sandboksing.

Skinnekjøring, matriser (tenk I Rosens navn), orienteringsløyper, scenebasert struktur. Hvor mye som er predefinert i scener/enocounters/utfordringer er også et poeng.
Gammel 13/03-2013, 16:12
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Øivind holdt vel "eventyrbygging etter orienteringsløypa" på to timer?
(Eventyrbyggerens håndbok, som beskriver min metode for å bygge eventyr, finnes på hjemmesiden til Vandrerne under "Nedlastinger".)

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 13/03-2013, 18:15
Hutchy Hutchy er offline
Medlem

Hei

jeg tenker egentlig kansje mer paneldiskusjon, fulgt av generell debatt og erfaringsutveksling. kort inntro til ulike måter (gjort av flere forskjellige personer som jobber mye på den ene eller andre måten)

å bruke fire timer på arcon til noe annet enn spilling eller drikke øl (mens man diskuterer rollespill) ville ikke helt trekke meg...

man kunne hatt noe lengre og mer dyptgående senere, men jeg syns en kortversjon hadde vært stas å hatt det på arcon, for der er det så inmari mange forskjellige rollespillere fra hele landet.
Svar med sitat
Gammel 13/03-2013, 18:31
Hutchy Hutchy er offline
Medlem

og en ting til når det gjelder å bygge opp nye "bevegelser" (i dette tilfelle en mer aktiv jentegruppe blant rollespillere)

det er altid lurt å starte forsiktig, i det små, uten alt for mye styr. La det sakte bygge seg opp, og så sprer det seg. men det tar tid, og det må gjøres på de enkeltes premisser, tilpasses og ha akuratt passe med rom.

stående aplaus, hoiing og det som kan gi folk snev av prestasjonsangst er skikkelig skummelt!

slapp av gutter; jentene kommer. men gi oss litt tid.
Svar med sitat
Gammel 13/03-2013, 18:34
Hutchy Hutchy er offline
Medlem

ang Tomas sine yngre jenter; jeg er gjerne med på å få til noe for dem. om vi lager en jentecon med litt yngre aldersgrense, en kveldsworkshop (uten guttelus) om å være gm. Jeg treffer dem veldig gjerne og hjelper om det er noe. Jeg kan nok også jage opp noen flere jenter.
Svar med sitat
Gammel 13/03-2013, 21:57
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Høres bra ut det, Ragnhild! Veldig bra!

Vi må gjerne gå rolig i dørene, så lenge vi faktisk går i dørene! (altså; beveger oss, endrer status quo)

Lokke og lure, og se etter talenter som vi trekker med i aktiviteter som utfordrer og hjelper dem å utforske egne evner ...
Gammel 14/03-2013, 09:49
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Enn jeg da?

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:44.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia