Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10/04-2013, 18:09
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Standard Sv: ARCON for alle!

OK, hva ligger i "negativ behandling" og "trakkasering"?

Trakkasering antyder mer enn enkelttilfeller, hvor vanlig er det?

Er det kun jenter som blir "negativt behandlet" eller er det tverrkjønnlig?

Er det kun gutter som begår ugjerningene?

----------------------------------------
Jeg er klar over at det kanskje ikke er statistikk på dette, men noen vet åpenbart noe de er villig til å si noe om.

Uten at jeg var på de så-og-si jentetomme Arcon'ene, så synes jeg det vel er bedre med varierte condeltagere - også utover kun kjønn.
Svar med sitat
Gammel 10/04-2013, 21:09
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Intr. tråd. Vi snakket litt om tematikken på Imagonem-sleppfesten i går. Her er en aktuell post fra Gaming as Women:

Convention harassment is bad, this isn't rocket science
Leste den der, og fikk et sterkt inntrykk av at hun som skriver lever i et langt verre miljø enn vi gjør. Det betyr ikke at vi ikke skal ta denne saken alvorlig, men vi diskuterer den i hvertfall seriøst her, uten å henge ut ofrene. Det syns jeg er bra!

Og om vi klarer å håndtere eventuelle saker med klar og sterk autoritet når Arcon arrangeres, vil jeg bli enda mer fornøyd. Ser ingen grunn til at noen som helst i spill-miljøet skal godta dårlig oppførsel mot seg selv eller andre mennesker.
Gammel 12/04-2013, 10:47
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Jeg overhørte en mann kommentere en dames kropp, veldig høylydt, i lobbyen på Arcon i fjor. Heldigvis ble han snakket til av flere som var der. Den samme personen har jeg møtt rundt om på Arcon og han er ikke bare ufin mot kvinner, men det var det var mest eksplisitt.
Svar med sitat
Gammel 19/04-2013, 08:50
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg elsker denne tråden. Bare så det er sagt. Ikke at sånt forekommer, men at noen setter fokus på det, og at det er masse bra som blir sagt her. Fortsett!

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 19/04-2013, 14:18
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

takk "Gru", jeg er helt enig. Dette er viktig å snakke om.

Her er en kort liten histore som "Kråka" delte på Face:
http://www.themarysue.com/black-cat-cosplay-harassment/

Og en litt lengre på samme tema:
http://www.geeksaresexy.net/2013/04/...er-harassment/

Flaut å høre hvor tåpelig det er mulig å oppføre seg.

Caruso stiller et bra spørsmål: hvordan nå frem til de som trenger å lære dette.

Den planlagte ombudspersonen på Arcon er etter min mening et meget godt tiltak. Og jeg ser frem til at dette kommer på plass.

- Fred
PRish på Arcon
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.

Sist endret av sunszu; 19/04-2013 kl 14:20 Begrunnelse: fant en bra lenke til
Svar med sitat
Gammel 23/04-2013, 11:56
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficium Vis post
OK, hva ligger i "negativ behandling" og "trakkasering"?

Trakkasering antyder mer enn enkelttilfeller, hvor vanlig er det?

Er det kun jenter som blir "negativt behandlet" eller er det tverrkjønnlig?

Er det kun gutter som begår ugjerningene?
"Negativ behandling" bør vel si seg selv. "Trakassering" er helt riktig gjentatte negative handlinger mot en enkeltperson eller gruppe.

Jeg har blitt stirret på, folk har snakket til puppene mine, folk har sett dumt på meg når jeg har sett på at de spiller brettspill (typ "Hva vil du, jente? Vi spiller ikke videre før du har gått!" men uten å faktisk SI noe), og jeg har opplevd å ikke slippe til med meningene mine/avbrutt mens jeg snakker/osv. Dette har skjedd flere ganger, men ikke fra samme personer, så det er nok ikke trakassering. Men det er negativt. Og jeg har bare opplevd dette fra gutter og menn. Heldigvis er det et stort flertall som IKKE gjør dette.

Jeg har hørt om jenter som har dratt på Arcon med guttekjærestene sine og opplevd å bli regelrett siklet på eller forsøkt sjekket opp foran ham. Det er ikke trivelig verken for henne eller kjæresten. Dette skjer nok oftere "på byen" enn på Arcon, men det er vel ingen unnskyldning.

Så langt har jeg ikke selv sett eller hørt om rasetrakassering på Arcon (heldigvis!), men det trenger ikke bety at det ikke finnes. Når det gjelder kroppsfasong/utseende så er Arcongjengere såpass forskjellige - de finnes i alle fasonger og størrelser - at det heller ikke er noe som jeg har opplevd som veldig utbredt.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 24/04-2013, 11:53
Simira Simira er offline
Medlem

Standard Re: ARCON for alle!

Dersom det er slik at noen har opplevd trakassering og negativ behandling på Arcon synes jeg det forsåvidt er bra at det blir tatt opp.

Det kan være at jeg selv ikke har noe vesentlig problem med selvtilliten og at det er derfor, men jeg tror ikke jeg har opplevd noe slikt i løpet av mine snart 15 år på con. Med unntak av et par-tre som "bare er slik" og slenger med kjeften til alt og alle uten tanke for hvordan det oppleves. Det går kanskje under kategorien negativ behandling, og jeg ser at ikke alle tåler det like bra selv om det går ut over andre enn bare dem.

Nå spørs det om Arcon ryker i år for min del, men håper at de nevnte tiltakene blir bra!
Gammel 24/04-2013, 20:03
Hutchy Hutchy er offline
Medlem

Standard Re: ARCON for alle!

Hei

veldig flott at slike ting blir tatt opp! steder som Arcon skal være for alle.

Skal man gjøre noe med episoder som dette må folk være bevist på at det skjer, slik at de rundt kan si i fra når det skjer.

Det er også viktig å trene jentene (evnt andre grupper) i hvordan man takler slike episoder. Hva kan man si? (det er uvettig irriterende å komme på den kule combackèn to timer senere!) Hvor kan man be om hjelp? (arcon har her forslag- bra!)

selv har jeg vel opplevd slike ting et par ganger, og innser at det er ting jeg kan og har gjort som har ført til at vedkommende ikke sier noe. eller aldri sier noe. det er små triks som lett kan læres, og lett kan brukes. og sparer mange for mye herk.
Svar med sitat
Gammel 27/04-2013, 19:21
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Re: ARCON for alle!

"Negativt behandlet" er da forbannet upresist og sier seg ikke selv, å spørre om presisering eller innsnevring henger da på greip!?

Om jeg blir oversett i matkø/sneket foran, utelatt fra en spillturnering "fordi jeg har teite briller" eller banket opp og forlatt blødende er vel det tre eksempler på at jeg kan ha blitt "negativt behandlet".

----------------------------------------------------------

Jeg er uenig i premisset: "Arcon for alle".

Jeg vil at Arcon skal være for alle som har lyst og som vet å oppføre seg hensynsfullt (nok) overfor andre Arcondeltakere (og andre som kan tenkes å oppholde seg i nærheten av Arcon-festivalen).

Jeg tror man kan spare seg mye bryder om man tror at "alle" skal ha rett til å frekventere alt.
------------------------------------------

Takk til Kenneth og etterhvert dere andre for å komme med faktiske tilfeller, (som jeg alle er enig i er forbannet negativt behandlet og unødvendig* på Arcon). Det er mulig jeg er for sløv/trøtt/høy på spill/forbasket naiv/stokk dum (også) når jeg frekventerer Arcon til å få med meg sånne episoder eller bare låst inne på et spillrom og fanget av fiksjonen (eller spilleder).

*) uønsket - "Det der er unødvendig" = første (og siste) advarsel der jeg kommer fra

Takk til Ragnhild for et godt forslag. Jeg tror det er bedre med workshop om å lære å si ifra enn at jentene får lov til å trene "selvforsvar" i gymsalen. Jeg tror mange fler enn jenter har behov for selvhevdelseskurs og selv om jeg snart burde være voksen nok til å passe på meg selv kunne jeg gjerne gå et kurs om å passe på andre (arcondeltagere) og ikke minst å identifisere når noe sies/gjøres som er upassende.

Hvem, når og hvor er jo også faktorer på de samme handlingene/uttalelsene - og de tre faktorene i forhold til hvem igjen.

-----------------------------------------------
Jeg vil ikke at alle skal være på Arcon, men jeg vil at alle som er på Arcon skal ha det fint - og jeg vil aller helst at Arcon skal være et sted for fleste mulig forskjellige typer mennesker.

.... jeg mener at et år var det tydelig rasesegregering. En liten pappillion fikk komme (og bli båret rundt overalt), mens en dansk gårdshund ikke fikk komme. Jeg har spilt med en søt Rottweiler ved et annet tilfelle, så størrelse er ikke noe argument (dansk gårdshund er forøvrig en liten rase).
Gammel 27/04-2013, 19:28
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Verdt en egen post:

Jeg har lest noe (endel) om jenter/kvinner på Cons i U.S.A. og det er fuckings forjævlig. Å ha noen som snakker til puppene sine er søtt i forhold til hva som skjer (beviselig takket være noen politianmeldelser). *grøss*

Bedre å ta det nå.

----------------
Sidespor: Jeg tror forøvrig (fortsatt) at Arcon er en bedre Arena enn de aller fleste skoler i Norge. Bare for å sette ting i forjævlig perspektiv.

Bokmerker

Emner
arcon, rollespill, trakassering

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:08.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia