Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Science fiction / Fantasy / Horror

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 27/05-2004, 01:22
Silvanus sin avatar
Silvanus Silvanus er offline
Medlem

Standard Fantasy-bøker, hvilke(n) eier mest!?

Selv er jeg stor fan av Terry Pratchet's Discworld. Logisk på en genial irrasjonell måte og morsom fra ende til annen. Noen av bøkene er nok ikke fullt så bra som andre, men når det er kommet ca 30 bøker i en serie, hva nnet kan man forvente.

Robert Jordan's Weel of Time var stort en stund, men jeg er sløv, så jeg kom meg aldri igjennom den dårlige perioden

Og jeg er en av de få gothere/geeks som ikke liker Ringenes Herre-boken noe nevneverdig. Bra story, men kjeeeedeeeeliiig skrevet (Denne får sikkert responser, hihi!)

amare et sapere vix deo conceditur
Svar med sitat
Gammel 2/06-2004, 12:33
Magnus Magnus er offline
Medlem

Standard Sv: Fantasy-bøker, hvilke(n) eier mest!?

Har to forfattere å anbefale til deg...

George R.R Martin - A song of Ice and Fire
Det er kommet 3 bøker i denne serien så langt, 4. bok kommer vel til høsten. Forfatteren skriver utrolig bra, og klarer å dra deg med inn i intriger og politikk i en meget voldelig middelalder-verden. Jeg har aldri vært borti en forfatter som dreper så mange hovedpersoner, noe som gjør serien ekstra spenstig. Et enormt persongalleri og en spennende verden. Anbefales

Steven Erikson - A tale of the Malazan book of the fallen
En serie som har nådd 5 bøker. Hver bok følger skjer på forskjellige steder i hans verden, og man følger forskjellige personer i hendelser som til å begynne med virker helt adskilt. Etterhvert skal det hele veves sammen til en større helhet, så vi får se hvor dette ender
Anbefales. Et annet positivt trekk er at Steven Erikson skriver rimelig raskt, om man sammenligner med Robert Jordan og George RR Martin. Første bok kom i 2000, og bok nr 5 kom ut for et par mnd siden.

Jeg kan garantere at disse bøkene eier mye
Gammel 2/06-2004, 17:15
Silvanus sin avatar
Silvanus Silvanus er offline
Medlem

Så bra! Har jo sett alle disse forfatterne, men har liksom aldri helt visst hva som er bra i dette virvaret av bra, og skal vi si mindre bra, fantasyforfattere. Så disse skal sjekkes ut!

Det at forfattere skriver sent passer meg ypperlig, for jeg verken har tid, eller har mulighet til å ta meg så mye tid til å lese akkurat for tiden, og verre blir det...

Men da har man jo masse bøker man kan lese fremover, det er jo ikke akkurat som om de kommer til å forsvinne heller.

amare et sapere vix deo conceditur
Svar med sitat
Gammel 1/07-2004, 15:03
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnus
Har to forfattere å anbefale til deg...
[snip,snip,snip]
George R.R Martin - A song of Ice and Fire
Anbefales
Steven Erikson - A tale of the Malazan book of the fallen
Jeg kan garantere at disse bøkene eier mye
Helt enig Magnus! Dette er de to beste fantasyforfatterne for tiden og absolutt noe av den beste fantasyen jeg har lest noensinne! Eneste jeg har å si negativt er at Eriksons første bok er litt tungrodd men resten av serien er helt glimrende. Det morsomme med dem er at begge spiller rollespill i disse verdene. (George R.R. Martin spiller GURPS, hva Steven Erikson spiller er jeg ikke sikker på).
Haakon
Svar med sitat
Gammel 12/07-2004, 22:21
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Jeg har en stor forkjærlighet for Guy Gavriel Kay (eller Guy Kay som han er kreditert som i Silmarillion).

For de som har sine tvil, les "Tigana" Og deretter alt det andre han har skrevet.
Svar med sitat
Gammel 13/07-2004, 13:01
Herman sin avatar
Herman Herman er offline
Medlem

Egentlig foretrekker jeg Space Opera, så jeg har egentlig mest lyst til å anbefale Elisabeth Moon (Speed of Dark er den beste beskrivelsen jeg har lest av hvordan "an alien mind" egentlig fungerer), men hvis vi skal diskutere Fantasy, så vil jeg anbefale Diana Wynne Jones.
Eller Diane Duane, for "Urban Fantasy".

Herman
Svar med sitat
Gammel 16/07-2004, 14:32
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Jeg elsker Neuromancer av William Gibson. Noe utdatert, men fortsatt vital i problemstilling. Herlig. Den eneste boka jeg har lest to ganger, en gang på engelsk og en gang på norsk.

Oops dette var kanskje om Fantasy. Sorry! Men da vil jeg anbefale....Å ja, du likte ikke den boka.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Final Fantasy - Hvilken er best? Regnbue Andre diskusjoner 19 7/05-2004 16:20
Fantasy Bøker Gandalv Andre diskusjoner 59 9/04-2004 18:12

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:26.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia