Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 13/04-2009, 23:23
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Standard Mine tanker om ting.

Jeg har en del tanker jeg har lyst til å lufte, bare for å få dem ut.

Jeg har en del tanker og holdninger som jeg bruker å kalle "nazi-meningene" mine. Ikke fordi de er så forferdelige, men fordi jeg alltid får skjeve blikk når jeg yttrer dem.
Det gjelder spesielt mitt forhold til psykisk og fysisk utviklingshemmede. Jeg har absolutt ignenting imot mennesker med slike tilstander (slik starter all hatpropaganda forresten, noe som også gjør meg veldig forsiktig), men jeg mener de ikke burde få lov til å formere seg.
Det hele munner ut i mine tanker om evolusjon i forhold til mennesket. Jeg tror jeg har nevnt dette før, men jeg mener i alle fall at evolusjonen har stoppet opp for mennesket. Alt som heter naturlig utvelgelse har forsvunnet helt for menneskeheten, siden vi i stedet er i stand til å forandre miljøet etter våre behov i stedet for det motsatte, altså å forandre oss til miljøet. Den naturlige utvelgelsen, den sterkestes rett og alt det der, er ikke lenger en faktor for oss. Dette gjør oss spesielt utsatte for arvelige belastninger og sykdommer, siden de som lider av disse ikke lukes ut men får tvert imot lov til å leve og formere seg som alle andre "friske" individer.
Jeg mener blant annet at det er en naturlig årsak til at vi finner mennesker med en god del psykiske funksjonshemninger lite tiltrekkende. Ta mennesker med Downs syndrom for eksempel. De er flotte, livsglade mennesker med mye å tilføre samfunnet, men de er ikke fysisk attraktive for de aller fleste av oss. For meg betyr dette at naturen prøver å fortelle oss at vi ikke skal få barn med slike mennesker, men tvert imot holde oss unna dem.

Ganske klart hvorfor jeg kaller dette "nazi-meningene" mine, ikke sant?

Så er det en annen ting jeg tenker mye på, nemlig verdens undergang. Jeg tror ike at vi har mer enn toppen 30 år igjen å leve på kloden slik vi gjør nå. I løpet av de 30 årene vil en eller flere av følgende katastrofer utslette sivilisasjonen slik vi kjenner den:
Naturkatastrofer som følge av global oppvarming.
Tredje verdenskrig, motivert av økonomiske hensyn.
En global økonomisk kollaps.

Disse er ikke gjensidig utelukkende, en kan føre til en annen eller forsterke en tredje og så videre. Resultatet er uansett at verden kommer til å være ugjenkjennelig om 30 år.

En annen ting jeg tenker mye på er det jeg kaller "det sosiale maskineri."
En sosial applikasjon av kaos-teori. Se for deg at du går ut en morgen med et smil om munnen. Folk du passerer ser deg smile, og reagerer enten bevisst eller ubevisst på dette. De tenker tanker de ikke ville tenkt hvis de ikke hadde sett deg, og gjør ting de ikke ville gjort fordi de tenkte disse tankene. Bagatellmessige små ting. Folk ser dem gjøre disse tingene, og tenker tanker de ikke ville tenkt og gjør ting de ikke ville gjort. Og slik sprer ditt smil seg over hele kloden. Alle påvirker alle, alt du gjør blant folk får ringvirkninger. Sansynligvis mye større ringvirkninger enn man skulle tro. Det er samme prinsippet som sommerfuglene og orkanene. Alle hendelser på gjorden påvirket av mennesker er et produkt av alle menneskers tanker og handlinger. Vi er alle knyttet uløselig sammen av dette enorme nettverket av sosiale ringvirkninger.

En ting til jeg tenker mye på er vår teknologiske fremtid. Hvis vi ser bort fra dommedagspessimismen min så ser jeg faktisk veldig lyst på fremtiden. Jeg tror at enorme fremskritt innenfor nano-teknologi vil påvirke alt vi gjør og alt vi er. Fattigdom utryddes når man kan replisere enhver ressurs med enkle, billige midler. Alle er rike, og fattigdom mister sin mening.
All sykdom utryddes. Alle kan få implantert en nano-fabrikk i kroppene sine ved å ta en pille eller en sprøyte, og disse fabrikkene kan disseminere medisiner og reparere skader på kroppen. Aldring opphører, vi lever evig takket være teknologiens vidunder.
Alle vil være i stand til å koble hjernene sine opp mot internett, og slik vil en ny æra av verden innledes, en æra av AR, Augmented Reality. Det virtuelle og det virkelige smelter sammen. menneskelignende programmer kan kommunisere med deg ved å komme opp og snakke med deg. Klær kan endre mønster og trykk ved en tanke. Alle verdens bøker og litteratur er tilgjengelig for alle. I storbyene blir vi bombardert med reklame rett til sansene våre.
Ved å påvirke sansesentrene i hjernen kan du ta og føle på virtuelle gjenstander som om de var ekte.

Slik ser fremtiden ut i mitt hode, i alle fall.
Gammel 13/04-2009, 23:34
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Mine tanker om ting.

Det med å rense bort uønskede gener er en komplisert greie. Hva med depressive eller bipolare folk, for eksempel? Kan det være arvelig? Bør de da ikke få unger? Hva med folk med diabetes?

Angående det sosiale maskineri: Holdning er magic stuff. Dette blir nok et av temaene på agabadan (følg på twitter).
Gammel 13/04-2009, 23:40
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg vil gjerne presisere at jeg ikke snakker om etnisk (genetisk?) renskning eller noen Endelig Løsning eller noe sånt. Mennesker som er født, uansett hvilke defekter, sykdommer eller lidelser de har, fortjener å bli tatt vare på og inkludert i samfunnet vårt. Jeg tenker bare på hvilke konsekvenser det kan få hvis defekte gener eller uønsket genetisk materiale får lov til å forbli en del av arvematerialet vårt.
Godt poeng med mentale lidelser forresten!
Gammel 13/04-2009, 23:46
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Downs-syndrom er forøvrig ikke arvelig, i de fleste tilfeller. Det er tre forskjellige sykdommer (hvorav trisomie 21 er den vanligste og står for så godt som alle tilfellene). To av dem er ikke arvelige, mens den minst vanlige formen kan være arvelig i noen tilfeller. Det er ihvertfall det jeg klarte å forstå av den researchen jeg gjorde på det.

Problemet med den slags tanker er at det fort kan bli et problem hvor man trekker grensen for hva som er ønskelig og ikke ønskelig, selv om man starter med ganske klare kriterier.

Jeg har selv et, la meg si, nogså misantropisk syn på menneskeheten. Jeg ytrer ofte slike ting som at ingen med IQ under 120 burde ha lov til å formere seg, og at folk som blir fratatt barn burde bli tvangssterilisert som en naturlig konsekvens. Kort og godt synes jeg at mennesker ofte er ganske så avskyelige og fortjener ikke herske over planeten. Men så blir jeg minnet på at de tingene jeg hater mennesker for er akkurat de metodene jeg så gjerne skulle brukt mot dem selv...
Misantropi blir fort selvutslettende på sin egen måte.

Naturen fikser ting på egenhånd. Utsletter menneskeheten seg selv, så gjør den det. Enten det eller så klarer vi strabasene. I det store perspektivet har det lite å si. Balanse og sånn.
Gammel 13/04-2009, 23:53
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg er faktisk veldig enig med deg på alle punkter Jimi.
Gammel 14/04-2009, 00:21
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Forresten; evolusjon har nok ikke stoppet opp, den raser raskere enn noen sinne. Ikke minst fordi vi er så mange, slik at mer marginale egenskaper/mutasjoner får anledning til å prøve seg.
Vår evne til å fordøye melk i voksen alder fx, det er en evolusjonsmessig nyvinning. Man kan også se for seg "genetiske kurer" til mange av dagens lidelser som diabetes og mange typer kreft osv. I en befolkning så stor som vi har, så vil individer bli født med mutasjoner som gjør dem motstandsdyktige, tilnærmet imune, mot den ene tingen eller andre.
Tror ikke du skal bekymre deg for at vi "forsøpler" "genedammen" Skjalg.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 00:25
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg skjønte vel at det kom til å bli "nazimeningen" som opptok folk flest.

Poenget ditt er for øvrig veldig godt Njordi, og jeg er enig i at enkelte deler av evolusjonen fremdeles humper og går. Melketoleranse er et glimrende eksempel!

Maleficum: Du har en mengde flotte poenger, og jeg er enig i at et samfunn som diskuterer slike ting åpent er et sunt og dynamisk samfunn.

Debatten om barnemishandling i forhold til hvem som burde vært foreldrer og ikke er litt på sidelinjen, men er en flott debatt.
Jeg er hjertens enig i at enkelte mennesker ikke burde få barn. Som far vet jeg godt at barn trenger trygghet under oppveksten mer enn noe annet, og det er mange, mange der ute som behandler barn (sine egne eller andres) forferdelig. Jeg husker en sak fra nord-norge om barn som ble holdt innelåst i et skapstort rom med to sinte hunder utenfor. Slike tilfeller skader barn for livet, og her er det skammelig at lista for intervensjon fra barnevernet ligger såpass høyt som den gjør.
Men så har du også saker som Svanhild (?) saken, hun som fikk barna fratatt fordi hun angivelig var for dum til å ta seg av dem. Nå skal ikke jeg uttale meg om den saken, fordi jeg rett og slett ikke vet nok om den, men generelt kan jeg si at jeg undrer litt på om barnevernet fungerer som det skal i alle tilfeller. Det er jo tross alt mennesker som jobber der, og mennesker er som kjent feilbarlige.

Sist endret av Temple; 14/04-2009 kl 00:33
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 00:23
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Du (og andre!) burde se åpningssekvensen på "Idiocracy"...

Jeg er rimelig pessimistisk selv, men tror vel at inkluderingen av "annerledes" er noe av det som kan redde oss. Jeg har selv opplevd elever med spesielle behov i skoleverket, både som elev ved og som ansatt på forskjellige skoler, og har vel opplevd det som nesten udelt positivt. At barn og voksne lærer seg å ta hensyn er absolutt et gode, mener jeg.

I tråd med tråden vil jeg vel si at det også sluker store ressurser, ikke minst i helsevesenet, selv om også både helsevesenet og de som jobber der får igjen mye. (...men alt er ikke rosenrøde downskinn og eplekake...leste nylig kommunal rapport eller et lignende blad med statistikk over rapportert vold på omsorgsinstitusjoner.)

Det er mulig du ikke ønsket at noen skulle svare på tråden, men jeg synes at det er viktig med dialog, også når det kommer til meninger. Hun FrP-dama som uttalte at "foreldre som valgte å frembringe mongoloide barn utsatte samfunnet for belastning" (parafraset) er i sin fulle rett til å gjøre det, og jeg mener det er sunnere for samfunnet om slikt blir diskutert (hvor-enn-"naziaktig"-meningene er) offentlig, enn hostet opp rundt kafèbord og på vorspiel.

link her og her ... søk selv på Finnesand+Frp+downs (de jeg viste frem var svært tilfeldig, eller øverst på google... ikke annet agenda enn meg enn å minne folk på saken, siden jeg nevnte FrP.

Det er altfor mange som får barn i dag, som ikke skulle få barn, men det har i mine øyne ingenting med genetikk å gjøre. Folk som slår ungene sine*, lar tiårige sønner henge med kriminelle på kveldstid og gjøre 'ærrend' for dem, drikker tett under svangerskap/oppvekst eller en multitud av andre ting er mye verre for samfunnet enn de som velger å ta vare på et barn med "spesielle behov", og de belastningen det medfølger. Belastningen foreldre til barn med downs er også betydelig, må vites.

* beklager, men det var en rystende Agatha Christie - Poirot - film på fjernsyn i kveld... jeg fikser av en eller annen grunn ikke filmer med overgrep mot barn, men ler rått av zombier som spiser opp eplekjekke atleter, sveklete nerder eller nettforumpostere med skrivekløe....det finnes mye verre ting å gjøre med barn enn å slå dem, og av mulighetene som skjer daglig vil det ikke være plass her på forumet, men det var svært høyt i bevisstheten.

Jeg må dessverre si at jeg har ingen tro på at teknologien vil forandre urettferdighetene og spesielt den skjeve ressursfordelingen i verden. Legemiddelvitenskapen viser dette nærmest daglig. Jordbruksområder ligger brakk mens folk sulter. I Norge kaster vi i snitt over 50 kilo mat i året. (Denne artikkelen peker på at det kanskje er litt under 50 kilo per nordmann i året.) Vi har per nå de globale ressursene, inkludert kunnskapen som skal til for å sterkt begrense dødsfall grunnet underernæring og AIDS, for å ta to populære problemer å diskutere, men det er jo ikke en gang bare vår induviduelle og kollektive grådighet som hindrer det...

Selv om nano-robotceller som koster minimalt og som holder et legeme friskt ville bli produsert snart, tror jeg ikke det *gratis* ville distruberes til alle i hele verden. (og for å være ærlig så er det vel ikke alle jeg ville at skulle hatt dem, les tyranner, men de ville vel vært av dem første som fikk nanocellene implantert etter at det var uttestet.
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 00:35
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Ojsann, mange poster i mellomtiden...

Matthijs nevner mentale lidelser spesifikt, så jeg vil bare si at mitt inntrykk er at folk med mentale diagnoser, spesielt depresjoner, er svært tilbakeholdne med å føre gener videre.

I samme teoriånd: Voksne som har opplevd overgrep som barn, har lettere for å bli overgripere selv, bør de forbys å få barn?

Jeg er også svært misantropisk, men jeg anerkjenner jo at mennesker også kan ha noe godt i seg. Scoren på IQ-tester mener jeg ikke er noe kriterium for å velge ut "gode" personer som kan føre slekten videre. Uansett så har jeg, til tross for interesse for biologi i barndommen og litt ut i ungdommen, mer tro på miljø enn arvemateriale. At samfunnet burde være flinkere til å frata foreldre barn som vanskjøttes er min mening.

EDIT:

Angående saker som involverer barnevern og andre institusjoner må man huske at den ene parten ikke har tilsvarsrett. Om en sier at "de tok barnet mitt fra meg fordi jeg scoret 84 på IQ-testen" så behøver ikke det være den hele og fulle sannhet.

Sist endret av Maleficum; 14/04-2009 kl 00:46
Svar med sitat
Gammel 14/04-2009, 09:58
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Hei Skjalg og dere andre!

Handikappa kjærlighet
Dersom handikappa mennesker virker lite tiltrekkende, får de nødvendigvis mindre unger, og så fikser dette seg på en naturlig måte. Og det tror jeg gjelder folk med depresjoner og andre "skavanker" også. De sunne har alle fordeler, egentlig. Evolusjonen har slett ikke stoppet opp.

Og når folk viser kjærlighet, og får unger som de elsker, ser jeg bare glede i å hjelpe dem med det. Veldig mange av oss er tross alt ganske handikappa når det gjelder å dyrke kjærligheten, så la oss ikke stå på noen pidestall av normalitet i så måte.

Alternativet med aktiv knullekontroll er ganske skrekkelig i alle sine implikasjoner, så bare kvitt deg med den tanken du. Den er motbydelig, og den trengs ikke.

Dommedagsprofetien
Vi har nok langt mer enn tredve år igjen å leve her, og nettopp derfor trenger vi å gjøre vårt for å skape ei bedre verd. Det er ingen vei utenom håp og kjærlighet om vi vil virke for bedre samfunn og sunnere livsførsel på jorda. Jeg vil anbefale deg å undersøke disse to begrepene; håp og kjærlighet. Se særlig på kjærlighetens tre klassiske aspekter; agape, filia og eros (de to første er ofte oversett som kraft i våre liv).

Og se gjerne disse to fenomenene i forhold til det du selv skriver om smilet. Det ligger både håp og kjærlighet i et smil, og smilet vandrer fra hjerte til hjerte med en styrke som er vanskelig å avvise. Selv ideer om dommedag kan få problemer når de møtes med et smil.

Smilets kraft
Sett i forhold til dommedagstroen din virker tankene om smilet som vandrer verda rundt ganske malplassert. Jeg lurer nesten på om du vet hva du sier, når du snakker om det sosiale nettverket som binder oss alle sammen. Det du snakker om er en ytring av den positive krafta som vil holde oss alle i live, som vil få oss til å ta de rette beslutningene på vegne av oss selv og jorda. Ingen liten ting, og litt i motsetning til det du ellers snakker om.

Teknotro
Teknologitroen din minner meg om futuristenes ideer før første verdenskrig; de trodde maskinene ville utrydde all sult og fattigdom, og skape universell fred ... men så kom redslene i den første store verdenskrigen. Etter den ble futuristene merkelig stille ...

Internett er en luksusartikkel som først og fremst berører hvordan vi kommuniserer. Det finnes intet bredbånd til universell lykke. Den gode maten og stoffene vi trenger lages på jordene til bøndene i verda, og det langt fra internettet eller nanoteknologiens virkelighet.

Alternative dyrkingsmetoder (veksthus og kulturgjødslet bomullsvekst) viser seg å være blinde forsøk på å skape voksesyke som gjør grønnsakene næringstomme og kyrne ute av stand til være kyr (stå på beina, føde unger, beite).

Til tross for dette er det klart at internett gjør ting med oss. Det skaper for eksempel grunnlag for andre måter å virke som fortellere på (jfr: nettrollespill o.l.), og gir grunnlag for et mer levende folkestyre for større deler av verda. I den utviklingen ligger det håp om at vi lettere kan skape ei bedre verd, om vi tar kloke politiske valg som faktisk blir fulgt opp med handling.

Nøkkelen til ei god fremtid
Internett og nanotek vil ikke utrydde noenting for oss. Det er ikke der nøkkelen til ei god fremtid ligger. Sult, fattigdom og annen urettferdighet er først og fremst et produkt av våre politiske systemer. Det er der verda trenger å skjerpe seg.

Den samfunns-modellen vi har i Norden er kommet lengst i kampen mot disse farene, først og fremst fordi vi har et parlamentarisk folkestyre der balansen mellom frihet, likhet og brorskap står sterkt. Det politiske spekteret vi finner i våre demokratier er vanskelig å finne andre steder på jorda, og det har ikke vokst frem tilfeldig.

Våre forgjengere har tatt kloke politiske veivalg for å skape den velstanden vi lever i. Disse valgene handler i stor grad om fornuft og balanse i den politiske forvaltningen av folk og land. Mangelen på forståelse for den viktige balansen mellom prinsippene om frihet, likhet og brorskap fører til veldig mye av den nøden vi ser rundt i verda i dag.

Kommunismen er død, og kapitalismen er grusom, men den politiske pragmatismen som har lagt grunnlaget for Nordens velstand fungerer fremdeles veldig, veldig godt. Syns det gir litt håp jeg, for verda.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 14/04-2009 kl 10:07
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:56.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia