Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/02-2011, 17:42
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Standard R.I.S.K Runde 07 - Aggressiv

Kandidat 5 Aggressiv
Her kan du lese bidraget http://risk07.nocturnia.be/#post2
vennligst diskuter under.

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS http://www.vox.no/templates/CommonPage.aspx?id=2677
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde

Sist endret av lost and lonely; 8/02-2011 kl 17:44
Svar med sitat
Gammel 8/02-2011, 22:35
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K Runde 07 - Aggressiv

Likte denne lille, onde saken!
Gammel 8/02-2011, 22:55
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Vet hvem som har skrevet dette og bakgrunnen for dette. Ser frustrasjonen dette skal skape. Ser ikke helt gleden med å spille det.

Men det er kanskje ikke meningen.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 8/02-2011, 23:35
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Det første jeg tenkte var at dette var en ganske stereotyp og platt måte å snu et rådende narrativ. Og det tenker jeg vel igrunn fortsatt.

Jeg tror tematikken og spillet kunne fungert hvis det åpnet for flere nyanser.

Nå er det bare en fremstilling av "mannen som offer". Og det er han sikkert av og til, men jeg tror det kan sies på fyndigere vis.
Svar med sitat
Gammel 9/02-2011, 16:49
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Eh... fikk liksom inntrykket av at dette handler med om å ta ut frustrasjonen over en (kvinnelig) eks, enn om noe annet. Ble litt irritert av å lese det.

[EDIT]

Leste det på nytt, nøyere. La fordommer til side (forsøksvis).

Det gode med spillet er at det er åpent, systemløst, dramatisk basert på en veldig effektiv måte - hvem som får snakke når og om hva, er forhåndsbestemt.

Konflikten er åpenbar, og man inviteres nærmest til å være urimelig. Eksen blir gjort til offer allerede før spillet starter, ved måten rollen er definert på. Dette kan være et veldig sterkt virkemiddel for å skape en opplevelse av dette å ikke bli sett/hørt, og falske anklager. Det er forsåvidt litt originalt å sette mannen i offerrollen, selv om situasjonen spillet er basert på ofte er smertelig reell og vond for nettopp (uskyldig) anklagede fedre.

Kudos også for å ta så innmari hardt i. Seksuelt misbruk og vold! Det er litt guffent, og det trengs. For det ER guffent på ordentlig.

Men!

Problemet er at situasjonen i spillet blir veldig ensidig (hvor er eksens sympatisører, for eksempel?). Rollen som eksen får lite han skal ha sagt og lite i spillet å gjøre annet enn å plages. Dette kan dog være et poeng i seg selv, men jeg tror spillet kan tjene mye på å endre premiss fra denne ene situasjonstypen til flere typer konfliktsituasjoner der en av partene ikke blir hørt.

Sannheten er at det finnes mange slike situasjoner i virkeligheten. Det kjennes viktig å sette fokus på det. Samtidig blir det lett en hekseprosess som slår to veier - menn blir hundset i spill og får sympati utenfor spill, mens kvinner blir parodiert i spill og mister sympati utenfor spill. Det er småskummelt, for det blir så generelt.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 10/02-2011 kl 13:59
Svar med sitat
Gammel 13/02-2011, 15:08
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Dette likte jeg ikke.

Når jeg spiller rollespill, er det enten for å ha det gøy, eller for å utforske nye sider ved meg selv. Dette spillet oppleves som et surt oppgulp og et personangrep.

Det har en slags struktur, som føles både alt for stram og innholdsløs på samme tid. Alt handler om å finne en rettferdiggjøring av kvinnens raseri mot eksen, mens eksen er totalt ute av stand til å forsvare seg. «Tilbakeblikkene» skal vise om det er hold i anklagene eller ikke, men uansett blir eksen tiltalt og dømt, med bare en marginal sjanse til å få et minimum av besøksrett.

Nei, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Dersom tiltale var et mulig utfall, og dersom det var åpent fra starten av hvem som var den «skyldige» av kvinnen og eksen, da hadde jeg kanskje fått en bedre følelse, men slik det står nå, er spillet lite tiltalende for meg.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 13/02-2011, 20:03
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Det sagt synes jeg dette spillet er viktig i det at det for engangs skyld tar eksen sin side. Det er en myte at det finnes noen som helst rettferdighet i barnefordelings saker.

At spillet virker bittert og unyansert er vel litt av formålet. Å skape en følelse av å sitte fanget i en prosess, hvor en har lite mulighet til påvirke, og hvor ens føleleser brukes i mot en. Det synes jeg spillet klarer.

Men det virker som en utvidet rollespillposei, og underholdningsverdien for meg ser jeg ikke.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 13/02-2011, 23:27
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K Runde 07 - Aggressiv

Platt og trist. Eg kjenner gode menn som har born med vanskelege eksar, og tykkjer eit slikt spel trekk dei i gjørma.
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)
Svar med sitat
Gammel 14/02-2011, 00:21
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Artig. Hvorfor føler du at spillet trekker "gode menn som har born med vanskelege eksar" ned i gjørma. Det er jo nettopp disse mennene spillet handler om, sånn jeg tolker det i allefall.

Så siden min oppfattning er den rake motsetning av din så er jeg genuint nysgjerrig. Ikke på en barnefordelings debatt, eller en diskusjon om kjønnsrolle mønster, men rett og slett hvor ditt intrykk kom fra

Svar med sitat
Gammel 14/02-2011, 22:58
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Det er noe ektefølt og nakent ved dette spillet. Dette er kunst.
Jeg tror ikke det er ment å skulle spilles. Layout og menyen understreker reglenes kalde og oppramsende tekst opp mot det alvorlige temaet. Flott!

Firetop Mountain
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:56.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2017 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia