Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 15/02-2011, 14:54
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Løse tanker om fremtidens R.I.S.K.

Jeg merker at selv om jeg syns R.I.S.K. stadig er ett av årets forum-høydepunkter, er det ikke heeeelt samme snert og driv som det engang var. Det sees vel også på antall deltakere og slikt.

For min del sitter jeg ofte igjen med snåle små spill, idéer som jeg syns er morsomme å lage, men som få eller ingen faktisk spiller. Mitt eget "Drømmehaugen" fra i fjor syns jeg er et fint spill - men har stadig ikke prøvd det.

Det konkurransen mangler, er et eller annet insentiv for å gå videre med spillene. Få det ut i spilltest, og skrive det om så det blir i hvert fall litt mer ordentlig.

Hva med en konkurranse, workshop eller lignende, hvor målet var å videreutvikle konseptet sitt - fra i år eller nårsomhelst! og andres konsepter, hvis man vil det - med sikte på en utgivelse, kanskje i en Lulu-publisert antologi? Et Nørwegian Style II, for eksempel?
Gammel 15/02-2011, 16:28
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard Sv: Løse tanker om fremtidens R.I.S.K.

Tror mine personlige ønsker i sjangeren "dette kunne akkurat *jeg* ha bruk for" drar i to retninger. En mot mer produktutvikling, fokus på det kommerse, poppise og salgbare. En annen mot noe som er mer (urgh) undergravende, som forholder seg mer til tradisjonelle spill, og forsøker å kødde med dem, i stedet for å gå indieveien og finne opp nesten alt fra bunnen av.

Det perfekte kompromisset må vel bli å tillate remiksinger, reskins, supplementer, plugins og slikt til eksisterende spill, men ha dem i en egen kategori, slik at det blir plass til de kule, ubehagelige kunstspillene også.
Svar med sitat
Gammel 15/02-2011, 16:30
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Mmm... Nørwegian Style II...

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 15/02-2011, 17:29
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg mener at brorparten av de siste års bidrag er av såpass uferdig stand at de vil svekke merkenavnet Norwegian Style. Sånn liten Heads up fra en som ikke er involvert i porsjektet.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 15/02-2011, 17:30
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

I seg selv, kanskje. Ikke når bearbeidet og ordnet opp. Mine bidrag er ikke perfekte, og trenger arbeid. Man lager ikke et spill FULLKOMMENT på en uke, selv vinnerne har tidvis trengt oppussing etterpå.

Svar med sitat
Gammel 15/02-2011, 17:35
matthijs sin avatar
Medlem

Helt enig, Kaare. Jeg snakker om et prosjekt hvor folk utvikler, spilltester, renskriver osv for utgivelse. En motivasjon for å jobbe med spillet sitt.
Gammel 15/02-2011, 17:51
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Hva med en mindre intensiv konkurranse?
Ikke gonzospill, men litt mer gjennomarbeidet rett og slett.
To måneders frist?

Uten å si noe stygt om RISK som konsept så er det litt som onanere. Det er ganske gøy, men det blir litt kjedelig i lengden. Nå tramper jeg på noen tær, siden jeg aldri har bidratt selv. Men jeg har hatt lyst, og jeg merker at lysten har avtatt med årene.

Hva med tilogmed å åpne for samarbeid?

RISK var en jævlig kul ide da den kom, men jeg merker på både meg selv og forumets interesse at det nok er litt slitent som konsept nå..

(Flame i vei, jeg skal tåle det.)

Sist endret av krhip; 15/02-2011 kl 17:51
Svar med sitat
Gammel 15/02-2011, 17:56
matthijs sin avatar
Medlem

Ja, nei, jeg er jo i grunnen dønn enig. Det har mistet litt av sjarmen. Og, for å trekke metaforen videre, kanskje samarbeid med andre vil gjøre det hele både morsommere og mer produktivt?
Gammel 15/02-2011, 18:11
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Forslag: Skrive en spillskisse på en uke, sende til en (anonym?) med-deltaker som gjør forslag til tillegg/endringer. Gjerne i en sirkel. A sender til B, B sender til C, C sender til D, osv. Deretter bruke to uker på å viderearbeide spillet, før man sender andreutkast til respons i motsatt retning. D sender til C, som sender til B, som sender til A, som sender til Å, osv. Jobb deretter i nye to eller tre uker med spillet. Osv.

Veldig ungdomsskole. Men det er faktisk relativt nyttig, om enn bare for å få påpekt åpenbare hull som du selv stirrer deg blind på. Byttet er for å få respons som ikke er ensidig.

Svar med sitat
Gammel 15/02-2011, 19:19
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Føltes litt pinlig å levere et bidrag som mange ikke forsto bæret av, ja. Men føltes allikevel bedre enn å melde seg på og ikke levere.

For min del tror jeg det ville øke kvaliteten å få litt tid til å tygge på ideen. Men den intensive biten er også god å ha med, for å presse frem de ville ideene. Så jeg tror jeg godt kunne tenke meg en eller annen form av Majas forslag. Kanskje en hvor man begynner med tidspress, men får en periode å bearbeide på etterpå.

På en annen note - bedre reklame, litt bakterieutveksling gjennom fysiske møter i forkant og slikt kan kanskje dra inn litt flere bidrag, og være en naturlig del av etterarbeidet. Outland, spillklubbene og de fanniske orgene er vel de naturlige kontaktpunktene i alle byer.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:59.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2017 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia