Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 9/02-2012, 23:56
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Lightbulb RISK designtråd: ESKAPADE

Jeg velger denne utfordringen:
Jeg vil at noen skal lage et spill som handler om store eventyr, barnslig naivitet og svart-hvitt moralforståelse, hvor man spiller 13 år gamle barn.

Spillet skal hete Eskapade. Det er synonymt med eventyr, men inneholder også elementer av dumdristighet og ville tilstander ...

Jeg har ikke mange dagene på meg til å gjøre dette, siden jeg skal reise bort på slutten, og har lovt meg bort i jobb på midten, men håper jeg skal klare å snekre sammen et morsomt spill for det.

Alle ideer og kommentarer, til alt jeg skriver her, er mer enn velkomne!

Gleder meg!
Gammel 10/02-2012, 08:21
Medlem

Standard Sv: RISK designtråd: ESKAPADE

Tre karaktertrekk:

Sensualitet - kan brukes til å lokke og skape bånd, men er samtidig ei ny kraft i kroppen som rolla ikke har kontroll over

Intelligens - kan brukes til å gjennomskue og avsløre, men er samtidig ei evne som kan gjøre rolla upopulær

Egoisme - kan brukes til å bygge viljestyrke og løsrive seg, men er samtidig en holdning som kan skape sterke konflikter

.
Gammel 10/02-2012, 09:20
Medlem

Så ... vi har tre karaktertrekk, tre akser å sy samspill og konflikter rundt.

Vi spiller trettenåringer, første året på ungdomsskolen, i ferd med å oppdage seg selv, sin egen seksualitet, og sin egen intellektuelle kapasitet. Livet er ei smørje av åpne muligheter, forelda avgrensinger og skremmende emosjoner.

Inn i denne smørja kaster vi en god dose monstre som trykker på alle de såre punktene til rollene.

Mulige monstre:

Dryaden - kommer svevende ut av skogen med en kropp alle vil ha, og ei stemme som kjæler med alle lystpunkter et ungt menneske besitter ...

Dryaden speiler mor di, og skogen er livmora du er kommet fra.

Trollet - sprenger seg ut av steinen, kraftfullt og brutalt, og insisterer på å prøve seg mot alle unge mennesker det kan lukte ...

Trollet speiler far din, og steinen er arven du bærer med deg.

Skyggen - sniker inn under huden, og skaper unge sjeler om til vesener av natt og tåke ...

Dette er Gud eller Djevelen, som vil opplyse eller forlede deg.

.
Gammel 10/02-2012, 09:24
Medlem

Ser for meg at vi har et spill som veksler mellom den virkeligheten som ligger i dagen, og det underjordiske. Alle elementer i rollenes virkelighet har sine motstykker blant de underjordiske. Eskapaden er det som skjer når rollene begynner å leve på begge plan samtidig, og det de gjør på ett plan får konsekvenser for det andre ...
Gammel 10/02-2012, 09:37
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Speilingen høres veldig spennende ut!
Gammel 10/02-2012, 10:08
Medlem

Spillerne setter alle hverdags-scener selv, fra tre arenaer:
- Skole: en av de andre spillerne må ta rolla som lærer (hver spiller lager seg si spesielle lærer-rolle). De andre spillerne spiller seg selv i klasserommet eller på skolegården.
- Familie: de andre spillerne tar rollene som far, mor og søsken, enten hjemme i huset eller på tur/ferie.
- Venner: alle spillere er si eiga rolle, og utgjør vennegjengen. De er enten på rommet til rolla, på en fest, eller på en fritidsaktivitet.

Når en spiller setter ei scene, velger han samtidig et trekk for scena; Sensualitet, Intelligens eller Egoisme. Dette er et signal om hva scena handler om (forhold, konflikt eller ego). Man er ikke begrenset til å bruke bare dette trekket i scena, men det er kun dette trekket som vil endres som følge av scena.

I innledningen av spillet sette hver spiller tre scener fra rolla sin hverdag. Dere skifter på å sette scener, i runder rundt bordet, inntil alle har satt tre innledende scener. Pass på at disse settes i tre forskjellige arenaer, og med tre forskjellige trekk. Spilleren kan kombinere arenaer og trekk som han vil, men alle arenaer og trekk skal aktiviseres i innledningen.

Når innledningen er over fortsetter dere å sette hverdags-scener fra rollene liv. Nå vleger dere fritt blant arenaer og trekk, hele tida. Men nå begynner eskapaden; dere begynner å få kontakt med det underjordiske ...

Når hverdags-scena er over trekker spilleren et kort fra den bunken som hører til trekket han valgte. Dette er et scenekort som hører til det underjordiske, og det spilles ut umiddelbart. Det angir ei scene, og muligens et monster, som rollene må forholde seg til, og som på en eller annen måte er forbundet med det som har skjedd i rolla si hverdags-scene.

Når denne scena er utspillt, er det neste rolle sin tur. Slik fortsetter spillet, med skiftende scener i hverdag og det underjordiske.

Det underjordiske
Det underjordiske er tre bunker med kort i spillet;
- SEX (sensualitet)
- VOLD (intelligens)
- MAKT (egoisme)

Som du ser er hver bunke er knytta til et av rollenes trekk. Når ei hverdags-scene er over, og det er tid for det underjordiske (etter innledningen), tar du et kort fra den bunken som hører til det trekket du har valgt for hverdags-scena di. Du leser dette kortet høyt for de andre spillerne, og så går dere inn i denne scena. Noen scener gjelder alle. Noen scener har ei spesiell monster-rolle til en spiller. Noen har monster-roller til alle spillere utenom deg selv.

Kortet beskriver hvordan rollene kommer i kontakt med det underjordiske, monstre de kan møte der, og spesielle regler for samspillet i scena. Hvert kort har også et "tankekorn", som er ment å peke tilbake på rollenes vanlige liv. Det er opp til dere å tolke dette tankekornet sammen med det som skjer i scena, og det som har skjedd før.

.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 10/02-2012 kl 18:29
Svar med sitat
Gammel 10/02-2012, 10:11
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Speilingen høres veldig spennende ut!
Takk! Håper speilingen skal aktivisere spillerne på et personlig plan, slik at spillingen blir litt hudløs, samtidig som den blir spontan og spennende.
Gammel 10/02-2012, 11:56
Medlem

Noen kort:

SEX

(les høyt)

Jeg drømmer, og alle drømmer sammen med meg, og drømmen er våt, våt, våt.

Vi ligger i brenningene og flyter, mens vannet strømmer inn og ut av alle kroppsåpninger, og samtidig synger vi for full hals.

- Vi må alle synge i denne scena, så pent og høyt vi kan
- Sangen må være spontan, med egen melodi og egne ord
- Det er bra å synge svar til hverandre
- Jeg starter scena, med å synge om å gynge, og å kjenne kroppen min bli renset og våkne ...

TANKEKORN: Er vannet en tilstand som vi prøver å skape i kroppen?

(start å synge)

VOLD

(les høyt)

Plutselig raser fortauet sammen under oss! Vi faller rett ned på magen til et digert troll som ligger og sover. Det stinker intenst av troll her!

- Vi må alle vise at det stinker i denne scena
- Trollet vil våkne om vi begynner å krangle om noe, eller snakke høyt
- Trollet har 3 skattekister ved veggen langt der nede

- Spilleren til venstre for meg skal være trollet (og får ikke spille rolla si i denne scena). Du må lage troll-lyder hele tida, og snakke med trollstemme om det våkner
- Trollet er dumt og godtroende, men veldig, veldig stort og sterkt!

TANKEKORN: Er trollet noe i oss selv som må drepes?

(nå starter scena)

MAKT

(les høyt)

Jeg stenger meg inne på rommet, og slenger meg på senga, men så kjenner jeg vind i håret ...

Jeg ser at veggen åpner seg mot en skoglysning med mange små figurer. De er knehøye mannslinger med rare pelsklær. Jeg går gjennom veggen og inn mellom de små jordgammene deres. Gammene er så små at jeg knapt kan åle meg inn gjennom åpningene, og akkurat det frister ikke.

- Dere andre spillere er mannslinger som bor i gammene
- Dere vil veldig gjerne være venner med meg, men jeg er stor og kan lett knuse en av dere med føttene, eller rompa eller armene mine
- Dere svermer rundt meg, henger i armene og klærne mine, og er veldig nysgjerrige
- Jeg føler meg kongelig, fin og stor og viktig, og er veldig, veldig sulten ...

TANKEKORN: Hva har jordgammene med min personlighet å gjøre?

(nå starter scena)

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 10/02-2012 kl 12:06
Svar med sitat
Gammel 10/02-2012, 12:59
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Oi, nå fikk jeg også lyst å bruke kort.
Gammel 10/02-2012, 14:10
Medlem

Flere kort:

SEX

(les høyt)

Scena vil starte med at vi dulter borti hverandre på veien, men så plutselig gir jeg DEG (pek på annen spiller) en skikkelig KLEM, og da endrer knuffe-leken seg ...

Du (den spillere du har pekt på) blir til ei dryade, ei vakker skogånd, og du begynner å danse for meg og de andre. Vi følger etter deg inn i skogen like ved veien, og skogen blir stor og mystisk, med mose og grønt lys og store, røde leppeblomster ...

- Når dryaden lager lokketoner, MÅ vi gjøre det den lokker oss til
- Spilleren kan fortelle oss hva dryaden lokker oss med på
- Dryaden er veldig kroppslig, og vil være nær oss
- Spilleren viser at dryaden er tett inntil ei rolle ved å ta en spiller i hånda
- Spilleren viser at dryaden elsker med ei rolle ved å stryke armen til spilleren

- Roller som blir elsket av dryaden må lage godlyder
- Roller som blir forlatt av dryaden blir fulle av lengsel
- Roller som prøver å få dryaden bare for seg selv får dryaden til å forsvinne
- Om dryaden forsvinner blir alle sinte og/eller lei seg

- Etter reaksjonen på dryadens forsvinning er scena over

TANKEKORN: Er kjærlighet noe vi kan eie?

(nå starter scena)

VOLD

(les høyt)

Scena vil starte med at vi stormer ut og klatrer opp i klippene! Vi ler og jager hverandre, og alt er topp! Men så plutselig faller DU (pek på spiller) ned fra et stup, og blir liggende på en stein. Vi klatrer fort ned, men når vi kommer bort til deg er du anderledes ...

- Du er blitt en levende del av steinen
- Du kan ikke snakke, men du kan fortelle oss hva du, den steinharde, gjør
- Du er utrolig hard og sterk, og beveger deg mot huset der jeg og familien min bor
- Du vil knuse det huset, og spise det

- Vi forstår ikke hva som har skjedd med deg først, vi prøver snakke med deg
- Snart vil vi se at du går mot huset mitt, og bli redde
- Vi vil forsøke å stoppe deg, men for å gjøre det må vi ofre 3 intelligens tilsammen, og gjøre noe smart for hvert poeng vi ofrer

TANKEKORN: Må vi frigjøre oss fra hjemmet for å vokse opp?

(nå starter scena)

MAKT

(les høyt)

Jeg har en stort og tung klump i magen over det som har skjedd, og føler meg ikke bra. Klumpen vokser og stiger opp i halsen min. Jeg kjenner den komme frem baki munnen, og åpner kjeften for å spy den ut, men den glir opp i de bakre nesegangene, og begynner å sive inn i hjernen min ...

Denne scena starter dagen etter, når vi møtes og dere merker hvor intens jeg er i blikket ...

- Dere andre er deres egne roller
- Dere er mien venner, men noe ved meg skremmer dere litt

- Jeg vil veldig gjerne bestemme over dere alle, så jeg vil lokke dere til å snakke om det jeg føler skremmer dere
- Den som kommenterer intensiteten min, eller blikket mitt, eller innrømmer å være litt skremt av meg, er i mi makt
- Når du er i mi makt, vil du gjøre alt jeg sier

TANKEKORN: Hvordan vil mitt ego like ei verd uten andre ego?

(nå starter scena)

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 10/02-2012 kl 14:12
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:58.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2017 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia