Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21/12-2012, 09:55
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Hobitten

Vil bare si at mesteparten av det du skriver om denne filmen, er akkurat de problemene jeg hadde med Jacksons LotR. Spesielt "Det var noe fundamentalt galt med rytme og stemning i denne filmen. Den hang ikke sammen, og føltes ikke Tolkiensk." Det virker altså som at mange av de tingene jeg ikke likte med LotR, gjør seg enda tydeligere i Hobbiten.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 24/12-2012, 23:18
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Standard Sv: Hobitten

Det blir jo mye mer av den samme måten å fortelle ting på. Så hvis man ikke likte LotR-filmene så er det nok ikke så mye bedre her.

For min egen del så likte jeg godt de filmene, og synes at de hadde klipt bort mye riktig for å få en film ut av det. I hobbitten så blir det litt mye.. Og jeg ville gjerne ha mere av humoren som ble vist i trollscenen. Dette er en barnefortelling, og jeg hadde lyst å sett den mer vinklet den veien.
Svar med sitat
Gammel 25/12-2012, 11:50
Kaptajn_Congoboy sin avatar
Kaptajn_Congoboy Kaptajn_Congoboy er offline
Medlem

Den var ok. Det er ikke riktig noen barnefortelling lenger, men akkurat det er ok. Den kunne vært god om de ikke hadde følt behovet for å trekke den ut til nær 3 timer med actionscener som er flotte i starten men som etterhvert bare føles som om de fyller tidshullet. Starten er bra, trolla er bra, den hvite orken Azog er der bare for å ha en slemming gjennom alle tre filmene siden de kverker Smaug i neste (og er forøvrig ikke en særlig vellykket figur rent generelt), Rivendell var litt keitete, steinkjempene er bare teite og tidsfyll, goblin town er bra, men lider skikkelig under for lange actionscener, Gollum er kjempebra og sluttactionscenen ville vært bra om de ikke allerede hadde hatt ørti runder med warger og orker-action tidligere i filmen. Som det er blir det bare hult. Ørnene var bra gjennomført (om enn ikke særlig nødvendige for plottet, men de er de ikke i boka heller) men vi har allerede sett dem i LotR.

Gleder meg dog litt til Beorn og Smaug og Lake Town og la oss smadre Dol Guldur og tuppe Sauron ut-fanfic i kommende filmer.

Sist endret av Kaptajn_Congoboy; 25/12-2012 kl 11:50
Svar med sitat
Gammel 31/12-2012, 13:47
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Jeg likte ikke Ringenes Herre-filmene, men jeg likte Hobbiten. Synes ikke en gang action-/kampscenene ble for mye. Azog var grei nok.

Høydepunktet var dvergenes sang i Bilbos hobbithull!
Svar med sitat
Gammel 31/12-2012, 21:29
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Strålende fornøyd med hele filmen egentlig
Gleder meg til "Desolation of Smaug" som bare det
Noen synes den var lang, aldri i livet har 2T45min blitt ferdig så raskt!

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 1/01-2013, 06:04
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Jeg synes filmen var... grei nok. Den kunne vært så mye bedre, men men.
Det jeg forøvrig har mest problemer med i Hobbiten er dvergene.
Hvorfor er det sånn at dverger i fantasy alltid må ha en irsk/skotsk aksang?
Og hvorfor må de være slike breiale, fjollete og brautende oppkok av alle fantasy klisjeér man kan komme på? Den eneste dvergen med litt dybde jeg kan komme på å ha sett i filmatisert fantasy er Tyrion Lannister i Game of Thrones, og han er ikke egentlig en dverg (rase) som sådann, men kortvokst, (eller hva nå PK termen for det er).
Gimli var ille, men i LotR var han den eneste dvergen, og lettere å overse. Og litt fantasy klisjeér er greit. Men når det er tolv av dem, så blir det klisje overload.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 7/01-2013, 22:53
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Thumbs up Re: Hobitten

Eg likte filmen ganske godt. "Hobitten" er jo på mange måtar ei tøysete bok, som heng lite i saman med "Ringenes herre", og Tolkien gjorde jo sjølv endringar for å minska diskrepansen... Det ser ut til at dei seks filmane vert ein form for heilskap, og det ville vera litt tøft, i seg sjølv. Vonar også på å få langt meir Dol Goldur enn det er i boka.

Syns det var mykje halv- og heilteit action, og irriterer meg over at scena der Gandalv sprenger tussebålet under berget og drep masse tussar på den måten, er borte. Kvifor kunne ikkje Jackson behalda den mest pyrotekniske magien i heile boka!?

Likevel, eg har bladd litt i boka igjen, og tykkjer ofte at dvergane er for tøysete, småborgarlege og hjelpelause til å vera "sons of Durin", så det er heilt greit at dei er meir "rollespeldvergar" i filmen...
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)
Svar med sitat
Gammel 8/01-2013, 00:38
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Hobitten

Da Tolkien skrev om disse dvergene, fantes de jo ikke klisjé. Disse dvergene er jo opprinnelsen.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 8/01-2013, 02:47
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Hobitten

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Da Tolkien skrev om disse dvergene, fantes de jo ikke klisjé. Disse dvergene er jo opprinnelsen.
Njaaa... du har jo Brødrene Grim da; Snøhvit og de syv dverger?
(Også norrøn mytologi såklart, som Tolkien sikkert tok inspirasjon fra)

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica

Sist endret av Njordi; 8/01-2013 kl 02:51
Svar med sitat
Gammel 8/01-2013, 08:36
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Re: Hobitten

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Tja, han hadde jo skrive om onde (og forholdvis norrøne/germanske) dvergar tidlegare, før dei i The Hobbit vart "occasionally comedic and bumbling, but largely seen as honourable, serious-minded, but still portraying some negative characteristics such as being gold-hungry, overly proud and occasionally officious."

I fylgje Wikipedia er det framfor alt jødane som er grunnlaget for Tolkien sine "gode" dvergar. Alt er utvikla frå noko anna.
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:49.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia