Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 19/03-2012, 20:28
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Standard Hva gjør du når du spiller et spill du ikke kan?

Maja sin eminente blogg med det rare dype hadde en interessant observasjon (for meg) om første gang man prøver et spill.

Sitat:
Opprinnelig postet av TheOrkInTheWell
Mystics, Pirates and Skyships. Oh my! – Swashbucklers of the 7 Skies (Olav)

After dinner I sat down to fulfill mine and Michael’s great three-month plan: to save the virgin! This, we thought, would be the right game to do that in. Of course we would break the traditional gender patterns and have my female fire witch pirate (yes, you can heap that many tropes on top of each other, apparently) save his male aristocrat bureaucrat swordsman married to another man. And these were just the character outlines – we hadn’t started gaming yet!

Of course we spent the first two-thirds of the game flirting in character and having conversations heavily loaded with innuendo. I was, as usual, a little shy because I get like that when playing games where I’m not feeling confident about the rules. It makes me hesitant to take charge of my character’s actions simply because I don’t wish to be punished for it later by making choices that won’t go with the rules system or the premise for the game.

We did some whacky fun adventuring as a group, but at the end it turned into more of a pissing contest between two players over “The Great Thingamajig” which in the end was pretty boring for me, playing a girl of action. I think I encountered more blocking of play in those last 30 minutes than in most other games I’ve played, but I also just think that’s “beginner’s sickness” for a group not entirely familiar with the game.

All in all I loved the premise and would like to try the game again at some point. Maybe Arcon, or summer?

8d6: 37
(min utheving)

Så, litt siden vi hadde en slags systemdiskusjon her, og mest fordi jeg har tenkt mye på den første setningen jeg uthevet.

Jeg har en helt annen holdning til ukjente spill. Jeg vil teste grensene med en gang, både teknisk og i litt mindre grad temamessig. Jeg er veldig klar over tekniske variasjoner i spill ellers, og er ikke glad i å "gjøre feil" med vilje, men jeg synes jeg lærer veldig fort av å hoppe i noe med begge bein. Om jeg gjør en feil uten kart, synes jeg det ikke er så ille. Jeg tror vel også at jeg stoler på at spilleder/gruppen velger å si ifra om jeg bryter noen konvensjoner.

eksempler:

Første gang jeg spilte AD&D ville jeg spille en småklisjeisk kriger med hest, med et ubesvart religiøst opplegg (jeg kom jo fra CoC). Det endte med at jeg tilba en demon resten av spillet...

Første gang jeg spilte Fabula beskyttet jeg lederen med stokken min istedenfor å slåss, og nå har jeg brukt ferdigheten Verge med minst to anledninger. Nå bruker jeg gjerne skjold for større plusser.

Når jeg spilte Swashbucklers of the 7 skies, så tok jeg og max'et angrepet i en duell for å avvæpne min motstander. Det fungerte utmerket, bortsett fra at jeg fikk et banesår. Det hadde nok fungert utmerket med å legge en terning igjen til forsvar også... da hadde jeg kanskje unngått å havne såret i briggen i en ungmøys pleie, heldigvis kom Maja og reddet meg før noe gikk galt..!

1) Så hva er dine grunntanker når du spiller et spill du ikke kan så godt. Er det forskjell på 1nattsopplegg og kampanjer?

2) Hvorfor tror du du har det sånn.

3) Hva er kule ting med en spillgruppe som ikke kjenner et system?

4) Hva er de kjipe tingene med å spille et system som er ferskt for en gruppe?
Svar med sitat
Gammel 19/03-2012, 21:04
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Hva gjør du når du spiller et spill du ikke kan?

Spør Magnus om reglene.
Svar med sitat
Gammel 20/03-2012, 09:40
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

1) Så hva er dine grunntanker når du spiller et spill du ikke kan så godt. Er det forskjell på 1nattsopplegg og kampanjer?
Som det sikkert går an å lese av bloggen min, så blir jeg veldig forsiktig. Jeg vil gjerne skjønne altpåengang og ikke litt og litt, lizm. Stykkevis og delt gjør meg ukomfortabel og jeg føler meg dum og teit. Det er godt mulig det slett ikke stemmer (altså at jeg er dum og teit), men det er en følelse det er vanskelig å shake. Som regel gir deg seg etter de første par feilstegene, men jeg husker at jeg ble med og spilte Pendragon en gang selv om jeg ikke er så glad i settingen, men at jeg tabba meg ut på noe og følte meg så teit at jeg slutta i kampanjen.

Men det er forskjell på regeltunge og regellette spill. Eksempler som dere på forum kan relatere til: På fjorårets HolmCon spilte jeg Trudvang sammen med bl.a. Tomas, Håkon, og Magnus, og der skjønte jeg så lite av systemet at jeg nesten ikke gjorde noe i det hele tatt. Da jeg derimot spilte Jegerne sammen med (jeg tror det var) Olav, Erling, og Michael (eller blander jeg sammen to ganger nå?) så gikk det bedre fordi det liksom ikke var så mye regler å sette seg inn i.

Dette er en av grunnene til at jeg synes D&D (enn så mye jeg liker det) ikke egner seg som nybegynnerspill. Da må man i tilfelle bruke rules-light-utgaven.

Enkveldere er annerledes enn kampanjer, for i kampanjer har man god tid til å bli kjent med reglene og settingen, mens i enkveldere så har man litt mer press på seg. For min del har det også noe med hvem jeg spiller med, og jeg syntes det var veldig behagelig at Torgrim var med og spilte Sky Pirates, fordi jeg vet nøyaktig hvor jeg har Torgrim som medspiller etter å ha spilt med ham i mange år.

Presisering: Regeltunge spill har ikke nødvendigvis mange tall og regler, typ Burning Wheel og D&D, men jeg regner herunder spill som krever kjennskap til hvilken "dramatisk bredde" en enkel regel har (as opposed to en vanskelig eller inviklet regel). Jeg hadde store problemer med å skjønne hva alle "skillsa" i Sky Pirates faktisk kunne brukes til og ikke.

2) Hvorfor tror du du har det sånn.
Jeg er en innadvendt og forsiktig person (skulle man ikke tro når man kjenner meg), jeg er utrolig lett å distrahere, og jeg har kronisk prestasjonsangst. Jeg har prestasjonsangst når jeg skal bestille pizza over telefonen. Grow up, lizm. Joda, jeg jobber med saken, men jeg tror ikke det finnes noen mirakelkur.

3) Hva er kule ting med en spillgruppe som ikke kjenner et system?
At de kan gjøre det til sitt eget.

4) Hva er de kjipe tingene med å spille et system som er ferskt for en gruppe?

Misforståelser som fører til en feilaktig innlæring. Dette er et syndrom også i skolen, for (typisk) matematikkopplæring der man innlærer en gal "formel" for problemløsning i et tidlig stadie og deretter har problemer med å avlære det igjen. Det samme gjelder for pugging av tekst: mange ganger har jeg øvd inn teaterreplikker uten å bruke manus godt nok, hvilket fører til "følgefeil" der andre skuespillere ikke får med seg nøkkelordet i min replikk som cuer dem til å si sin egen replikk, fordi jeg har endret ordene.

I vår sju år lange D&D-kampanje endret vi en regel for 5-ft-step som siden har fulgt meg inn i evigheten. Jeg klarer ikke å avlære den. Så selv om den regelen er FEIL i f.eks. Pathfinder og alle andre skrevne publikasjoner av D&D-varianter, så spiller vi fremdeles med denne sær-regelen.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 20/03-2012 kl 09:43
Svar med sitat
Gammel 20/03-2012, 15:34
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg sitter og sier "I attack the darkness" med en nasal stemme mens noen forklarer reglene. Jeg hater regler (jeg ikke kan.)
Gammel 21/03-2012, 01:15
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Spiller ei rolle!

Ser på hva de andre gjør. Følger med på spillederen eller den som forklarer reglene. Prøver å finne ut hva slags rolle jeg har, og hvordan den kan brukes i spillet. Er praktisk og positiv, og ruller gjerne terninger om det kan hjelpe.
Gammel 21/03-2012, 09:26
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg prøver å unngå å spille spill hvor jeg som spiller må kunne reglene for å få utbytte av det. Det er jo derfor man har SL. Så svaret er: jeg gjør som vanlig.
Gammel 21/03-2012, 15:36
trellian trellian er offline
Medlem

Hvis jeg GM-er for spillere som ikke er kjent med systemet, pleier jeg å oppmuntre spillere til å ikke tenke så mye regler, men bare si hva han vil at rollen skal gjøre. Da kan jeg og/eller andre spillere finne den regeltekniske ekvivalenten.

Eksempel 1 - D&D: Ny spillers rolle vil dytte orken bakover i bålet. Greit, det veit jeg er en Bull Rush, så jeg ber bare spilleren rulle et angrepskast og deretter en styrketest.

Eksempel 2 - Savage Worlds: Ny spillers rolle vil sette seg i respekt hos orken, og brøler ut en kommando. Jeg vet dette er en Test of Wills, og ber ham kaste en Intimidate. Rollen har ikke Intimidate, men har Taunt. Jeg sier til spilleren at det kan være lettere å erte på seg orken, og at det regeltekniske er det samme (-2 på neste kast).

Hvis jeg er spiller, tror jeg det blir mye som Maja. Jeg liker å kunne reglene. Hvis jeg skal spille i en kampanje, skaffer jeg meg regelboken og prøver å lære meg dem. Hvis det er con-spilling eller one-shot, er det ikke sååå nøye.
Gammel 21/03-2012, 16:16
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av trellian Vis post
Hvis jeg GM-er for spillere som ikke er kjent med systemet, pleier jeg å oppmuntre spillere til å ikke tenke så mye regler, men bare si hva han vil at rollen skal gjøre. Da kan jeg og/eller andre spillere finne den regeltekniske ekvivalenten.
Sånn har jeg hatt det som spiller i flere Drakar...- og KULT-kampanjer. Nå foretrekker jeg nok spill hvor spilleren også belønnes for å beherske systemkrav. (Ja, også inkludert alt som Forge-gjengen la innunder "System", som uutalte regler og sosial dynamikk. Jeg tror dog rollespill er et lagspill.)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:08.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia