Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 14/04-2004, 21:26
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av noen
HOT:
Jeg snakker ikke om det Norske språkrådet nå Exar, men det som dessverre er moderne engelsk talemåte.

Exar skrev bl.a.
Og språkrådet tilpasser språket til moderne norsk talemåte (sier de). Det er to alen av samme stykke....Aktuelt i denne saken fordi det ikke er meningen at man skal skrive nøyaktig slik man snakker på hverken norsk eller engelsk (engelsk er det aktuelle), og hvis det ikke er tatt opp i skriftsspråket er det faktisk direkte feil å skrive dice når man skriver om entallsformen.

Sitat:
(...)kan denne tråden låses e.l. og sidemente kan splittes ut
Exar:
Ingen grunn til låsing. Splitting kunne være en idé, men det kommer an på hvordan man tolker temaet, samt hvorvidt man mener at noen av disse spørsmålene er store nok til at de ikke kan dele tråd.
Okai, grov klipping og liming fra en annen tråd dette her, men det ble brakt opp et poeng som har blitt snust på tidligere, og som jeg forventer kan skape en livlig debatt. Jeg har jo skjønt at det eksisterer sterke meninger om dette.
Og saken er selvsagt at norsk språkråd tidligere i år foreslo å forandre skrivemåte på en rekke låneord. Jeg tror alle har hørt om det, dere kan uansett lese om det her
Jeg har inntrykk av at det eksisterer bred motstand mot disse nye skrivemåtene. La meg bare si såpass at jeg synes det hadde vært positivt. Talespråket vårt er tydligvis i utvikling, og hvis ikke skriftspråket til en viss grad skal ta høyde for dette så vil det etterhvert bli ganske irrelevant i forhold til hvordan vi snakker.
Jeg tror jeg nøyer meg med den påstanden foreløpig, men håper på respons. Hva synes dere?

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 14/04-2004, 23:03
Regnbue sin avatar
Regnbue Regnbue er offline
Medlem

Standard

Hadde jo vært fint og det vi skrev ihvertfall ligna litt på det vi sier...
Må faktisk si det hadde vært litt fint
Svar med sitat
Gammel 14/04-2004, 23:13
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Og saken er selvsagt at norsk språkråd tidligere i år foreslo å forandre skrivemåte på en rekke låneord.
Det jeg never i den andre tråden er eksempelet catering->keitering. Det er MYE eldre enn fra tidligere i år, det var snakk om det mens jeg fremdeles hadde norsktimer på skolen. Jeg visste sant og si ikke om at det var blitt gjort noe i år.

Forøvrig, for å komme med en veldig på-spissen ytring for å lage litt debatt (står NESTEN bak den): Når jeg sier catering så bruker jeg ikke et norsk ord. Jeg bruker et engelsk ord. Det burde ikke engang vært i den norske ordboka.
Gammel 14/04-2004, 23:24
Regnbue sin avatar
Regnbue Regnbue er offline
Medlem

Standard

Et annet eksempel er vel service...
Som blir sørvis.

Eller champange = sjampanje

Greie nok egentlig, men det er vel en vanesak.
Svar med sitat
Gammel 14/04-2004, 23:38
Postbud sin avatar
Postbud Postbud er offline
Medlem

Standard

Man kan vel se det på flere måter. Man kan bruke den engelske varianten, svært oppmerksom på at det er et låneord.

Man kan oversette det til norsk, og komplisere forholdet til det engelske opphavet, men gjøre det enkelere (?) for dem som skal lære og aktivt bruke ordet i sitt skriftspråk.

Ser ikke helt poenget i og med at det er et direkte låneord i utgangspunktet, og det er ikke bare bacon som ikke skrives sånn det uttales. (Kommer an på norsk dialekt også). Jeg sier BEiHkn, ikke beiken. (Lamt forsøk på lydskrift, men asså: engelsk uttale. )

Jeg er for et språk i utvikling, som tilpasser seg brukerenes behov. Men siden dette ble en sånn småvittig nyhetssak som mange ikke er enige i, er det kanskje kunstig utvikling. Men hvis kidsa ( ) ikke klarer si "kj", så får det bare bli "sjøttkake". Større forandringer har skjedd tidligere, som i dag ikke ofres en tanke.
Gammel 15/04-2004, 00:00
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard

Jeg har utrolig nok sett på NRKs språkprogram Typisk Norsk og det er faktisk både underholdende og lærerikt. I første program tok han bl.a opp det å finne norske ord som kunne brukes istedenfor engelske. Heve-bh istedenfor pushup-bh er en foreløpig favoritt. Språkrådet arbeider med å finne norske ord for det meste og du kan være med. Uff så tørr og professoraktig jeg høres ut.
Gammel 15/04-2004, 02:45
Diacon sin avatar
Diacon Diacon er offline
Medlem

Standard

mange sånne ord er allerede godkjent av norsk språkråd men det er lovlig å skrive de gamle skrivemåtene også..kan ikke ta noen eksempler men norsk læreren har dradd en god del eksempler...
Svar med sitat
Gammel 15/04-2004, 04:00
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Standard

Spraakraadet er for meg en ansamlig diabolske skapninger

For aa si det paa en litt mer serioes maate : aa forvrenge stavingen paa ord er for meg helt absurd og feil.

Jeg innroemmer at jeg bruker de forvrenginger som er foregaatt foer min tid, mest fordi det ville vanskeliggjort kommunikasjon og ogsaa fordi jeg ikke paaberoper meg aa ha full oversikt over tidligere feilsteg.

Skal man foerst ikke bruke ordet i sin opprinnelige form, mener jeg Island har valgt riktig framgangsmaate. Ikke gjoere ordet til en kvasi-variant som verken egentlig tilhoerer sitt spraak eller det man har hentet det fra, men aa bygge et nytt ord ut fra eksisterende uttrykk.

Naar jeg ser stavinger som keitering, pøbb beiken og andre vederstyggeligheter gjoer det nesten vondt i sjelen.

Og jeg mener utvikling av skriftlig spraak, med unntak av skapelsen av nye uttrykk(Island-style), boer vaere reaksjonaer. Dvs, skal vi evt. en gang gaa over til sjoettkaker, saa boer det skje saapass sent at mange mener det burde skjedd tidligere
Svar med sitat
Gammel 15/04-2004, 10:23
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard

Joda, folk står ikke av veien for å levere littegranne krutt her.

Sitat:
Opprinnelig postet av Exar
Forøvrig, for å komme med en veldig på-spissen ytring for å lage litt debatt (står NESTEN bak den): Når jeg sier catering så bruker jeg ikke et norsk ord. Jeg bruker et engelsk ord. Det burde ikke engang vært i den norske ordboka
Dette er faktsik å gå rett til sakens kjærne. Og det som står på spill er faktisk språket vårt. Vil vi at det skal finnes et språk som kan kalles norsk i framtiden, eller er vi istand til å akseptere at det dør ut. Jeg synes det er verdt å ta sikte på å bevare språket vårt ihvertfall en stund til. Jeg vil forøvrig referere til denne denne artikkelen

Sitat:
Opprinnelig postet av Postbud
Ser ikke helt poenget i og med at det er et direkte låneord i utgangspunktet, og det er ikke bare bacon som ikke skrives sånn det uttales. (Kommer an på norsk dialekt også). Jeg sier BEiHkn, ikke beiken. (Lamt forsøk på lydskrift, men asså: engelsk uttale. )
Jeg mener at hvis man aksepterer slike direkte låneord, som du kaller dem, uten i det minste å norvagisere dem(gi dem norsk skrivemåte), så kan vi vinke hadet til vårt norske skriftspråk innen 50 år.

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT
Jeg har utrolig nok sett på NRKs språkprogram Typisk Norsk og det er faktisk både underholdende og lærerikt. I første program tok han bl.a opp det å finne norske ord som kunne brukes istedenfor engelske. Heve-bh istedenfor pushup-bh er en foreløpig favoritt. Språkrådet arbeider med å finne norske ord for det meste og du kan være med. Uff så tørr og professoraktig jeg høres ut.
Dæven, nå mista jeg smilefjesene, var ikke meningen. Men hvis du høres tørr og professoraktig ut, så er jeg det og. For det programmet er jo hysterisk kult. Spesielt kick'a jeg da han i siste program rettet på skrivefeil på dovegg tagging, og skrev typisk norsk og pil til en penis tegning.

Sitat:
Opprinnelig postet av Sciurusaurus Rex
Skal man foerst ikke bruke ordet i sin opprinnelige form, mener jeg Island har valgt riktig framgangsmaate. Ikke gjoere ordet til en kvasi-variant som verken egentlig tilhoerer sitt spraak eller det man har hentet det fra, men aa bygge et nytt ord ut fra eksisterende uttrykk
Der er jeg faktisk enig med deg, det står respekt av islands spenstige språkpolitik.
Sitat:
For aa si det paa en litt mer serioes maate : aa forvrenge stavingen paa ord er for meg helt absurd og feil.
Så du ville ha foretrukket å skrive bureau, chocolade, jaloux, neutral, mlieu, plateau, sergeant, saison(sesong) og terrain(terreng) istedenfor den norske skrivemåten? Det finner jeg i tilfellet helt absurd.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 15/04-2004, 10:39
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi
Så du ville ha foretrukket å skrive bureau, chocolade, jaloux, neutral, mlieu, plateau, sergeant, saison(sesong) og terrain(terreng) istedenfor den norske skrivemåten? Det finner jeg i tilfellet helt absurd.
Ideelt sett, ja. Er ikke noe jeg planlegger aa gjennomfoere, baade pga at jeg er vant til den vanlige formen, og at det ville skapt et spraakmessig skille mellom meg og resten av folket som jeg mener er uhensiktsmessig. Men hadde det vaert opp til meg hva som skulle vaert normen... da ville jeg gaatt for original stavemaate.

Og jeg deler ikke din pessimisme for framtiden ang. det norske skriftspraaket. Har vi sluttet aa bruke norske ord fordi det har kommet inn laanord? Ville vi sluttet med dette i noe stoerre grad fordi laanordene fikk staa i sin opprinnelige form?

Jeg tror faktisk at man ville faatt stoerre bevissthet rundt det norske spraaks saeregenhet ved aa beholde fremmed staving, bl.a. fordi man kjapt ville sett hva som er "norske" ord og hva som ikke er det.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia