Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 22/09-2010, 19:49
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Stæsj

This.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 23/09-2010, 14:23
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard Sv: Stæsj

Skrev dette, og i påvent av sensuren så legger jeg det ut her.

Sitat:
Heh,

jeg tror det er en normal respons indikativ av kondisjonering mot skilpadde rollespilling. Eksempelet ovenfor er et klokke eksempel:
Sp: Vi forventer bråk og om vi ikke beskytter rollene våre får vi det opp baken av Spillederen.
Sl: Hvorfor er dere så defensive, her er et eksempel på hvor dumt det er ut i fra sånn jeg ser verdenen.

Det å alltid ha NM i stæsj lett tilgjengelig handler ubevist om beskytte det projekterte selvet, aka rollen.

Trur det handler lite om hvilke sjanger eller hvilke univers man spiller i. Det handler om hvilke forhold man har til rollen og utfordringer den kan motta. I en spillmodus hvor “det er et våpenkappløp i mellom spillere og GM” faller man lettere i denne formen for beskyttelse tankegang (jeg gjør det selv).

Eksemple:
Vi spiller tidvis Song of Fire and Ice. Et regelsett som ikke belønner det å være på mottakersiden. Med en flink, dog av og till for fokusert på realistiske konsekvesner, Spilleder. Min ridder tilbringer dermed mesteparten av dagen i rustning. Troverdig, nei, men når det å spille troverdig mest sannsynlig straffes med et øksehugg i bjallårna, så er ikke det særlig motivasjon å gjøre seg sårbar.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 23/09-2010, 15:43
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Heh, ja, sensuren er der for å sile spam.

Men ja, jeg synes det er like fjollete å la rollene gå rundt med rustning ved alle døgnets tider, som med maskingevær på ryggen når de skal innom kiosken og kjøpe røyk. Det kommer selvsagt an på hva som er vanlig i settingen, men det må være opp til spillederen å ikke "straffe" sunt bondevett (mao at rollen går vanlig kledd og ubevæpnet når han ikke forventer bråk) med å gjøre rollen til kastratsanger.

Det blir for dumt.

Sett at jeg er spilleder for en D&D-gruppe som er glad i en kamp i ny og ne. Den dagen en av rollene skal tusle på romantisk tur i skogen med en annen rolle, vil jeg formane spillerne om å ikke kle rollene i full pigget platerustning med tohåndsøks og ha med hele arsenalet av potions og wands. Men da slenger jeg ikke på dem en horv med superdrager heller - jeg lar dem kanskje møte noen litt svake gobliner som heltene kan banke opp litt for å redde et barn som har gått seg vill eller noe. Det handler om å se på stemninga, og om å se på hva spillerne vil spille på.

Dersom spillederen benytter seg av en situasjon der rollene er uforberedt, til å få rollene kidnappet eller jult opp, kommer aldri spillerne til å stole på spillederen igjen - de kommer alltid til å gå bevæpnet fra da av. Trist, men sant. Dette er en trend jeg mener er usunn. Man bør godta at man ikke alltid kan være på "red alert".

Sist endret av Gru; 23/09-2010 kl 15:44
Svar med sitat
Gammel 23/09-2010, 20:45
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Dersom spillederen benytter seg av en situasjon der rollene er uforberedt, til å få rollene kidnappet eller jult opp, kommer aldri spillerne til å stole på spillederen igjen - de kommer alltid til å gå bevæpnet fra da av. Trist, men sant. Dette er en trend jeg mener er usunn. Man bør godta at man ikke alltid kan være på "red alert".
Tja, de jeg spilte Warhammer med snakker fortsatt om fyllekulene de hadde som endte med at de ble splittet, ranet m.m. De stoppet ikke med å ta seg ville varianter, men var fokusert på å spille sin naivitet også neste gang vi startet med ferske karakterer.

De snakker nå om en spilleder som gjør ting vanskelig og vrient (eksempler er byvakter og kjøpmenn), så jeg vet ikke helt hva som er greia. De snakker litt om at de ikke liker at spilleder "yter motstand for å yte motstand", men strengt talt er det jo hva en spilleder gjør. Min teori er at (visse?) spillere takler alt bare de føler at setting/spill/sjanger/karakterer gis verisimilitude. Hvis de føler at det er logisk at de blir angrepet av en drage på deres rustningsløse kjærlighetssti blandt Dragefjelllene så synes de det er fint. De er blir vel også glad for at spillederen sier at det skjer ved det vakre vannet (som det er mye buskas rundt).

Et viktig poeng er vel at ting ikke må skje hver gang!!
Gammel 23/09-2010, 23:12
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Hvis de føler at det er logisk at de blir angrepet av en drage på deres rustningsløse kjærlighetssti blandt Dragefjelllene så synes de det er fint. De er blir vel også glad for at spillederen sier at det skjer ved det vakre vannet (som det er mye buskas rundt).

Et viktig poeng er vel at ting ikke må skje hver gang!!
Viktig det, ja. Det er klart at når man går i "monsterskogen" så kommer det monstre. Men hvis man går i "koseskogen" så bør det ikke dukke opp drager bare fordi rollene er så lette å drepe når de går uten rustning på romantisk spasertur. Det finnes jo GMer som gjør slikt!

Jeg synes ikke man skal det. Men samtidig så blir det så teit at folk går på "red alert" likevel, med full mundur konstant, at hvis folk gjør det i mine kampanjer, så føler jeg en irrasjonell trang til å "straffe" dem ved å slenge på dem et farlig encounter når de minst aner det. Usunt.

Svar med sitat
Gammel 24/09-2010, 01:25
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Det er jo en naturlov at når du ikke har med deg våpen og rustning kommer du til å trenge det. Det vet jo alle Spilledere med respekt for seg selv.
Gammel 24/09-2010, 09:18
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

En av de mest kampene jeg husker best fra siste Shadowrunkampanje skjedde da spillerne nettopp hadde tatt inn på hotell i Bagdad og tok en dusj. Minneverdige scener av rollepersoner som holder opp håndkleet med én hånd og skyter med den andre. Spillederen skal jo ikke prøve å drepe rollene, men lage interessante utfordringer for dem. Å måtte slåss under sub-optimale forhold er interessant.
Svar med sitat
Gammel 24/09-2010, 09:57
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Even Tømte Vis post
Å måtte slåss under sub-optimale forhold er interessant.
Gammel 24/09-2010, 10:53
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Even Tømte Vis post
Å måtte slåss under sub-optimale forhold er interessant.
Et av poengene mine er jo at (mange) spillere gjerne ikke synes det, og tar alle mulige forhåndsregler for at slikt ikke skal skje.

Svar med sitat
Gammel 24/09-2010, 12:39
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Et av poengene mine er jo at (mange) spillere gjerne ikke synes det, og tar alle mulige forhåndsregler for at slikt ikke skal skje.
Du trenger nye spillere.
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:43.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia