Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 5/10-2010, 13:19
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Lightbulb Utfordrende oppgaver for spillskapere

Vi kan se spillskapere som leverandører av rammer og premisser for interaktiv utforskning av menneskelige tilstander, livsvilkår og "alternative virkeligheter" (som i bunn og grunn er kommentarer til vår virkelighet).
(jada, vet dette var en tørr måte å si det på)

Om vi ser det slik, er det avgjørende hvor mye vi spillskapere vet om menneskene og verden. Det er avgjørende i hvor stor grad vi utfordrer oss selv;
- hvor mye vi suger til oss av innsikter
- hvor dyktige vi er på å bruke innsiktene i våre rollespill
- hvor modige vi er i valg av tema

Når det gjelder valg av tema, er det modig å gå utenfor det man kjenner, og lage noe helt nytt.

Spørsmålet mitt er hvordan en spillskaper ser fremover;
- hvordan han/hun skjerper design-evnene sine?
- hvordan han/hun utforsker visse temaer i sine spill?
- om han/hun kan sies å ha et definert kunstnerisk prosjekt?

Jeg stiller disse spørsmålene i forhold til vår plass i samfunnet, som skapende kunstnere med en målsetting og et publikum.

Noen tanker?

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 5/10-2010 kl 13:22
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 20:53
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Utfordrende oppgaver for spillskapere

Jeg er litt usikker på hva du mener.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 22:12
Medlem

Det er helt greit.

Jeg skjerper design-evnene mine ved å lage spill, tenke spill og ikke minst; ved å strekke min form for design lenger og lenger, inntil den bryter sammen. Og jeg skjerper design-evnene mine ved å utføre design på forskjellige måter;
- å skrive spillet fra a til å
- å lage mange elementer, som jeg så fletter sammen
- å følge rammer andre har satt

Jeg utforsker temaet alminnelige mennesker ved å lage mange spill om dem. Ved å fokusere spillene på livet slik vi kjenner det. Ved å fremheve de spennende, interessante og/eller morsomme sidene av våre liv, forsøker jeg å få spillere til å se hvor bra slike rollespill kan være.

Jeg har et definert kunsterisk prosjekt; å gi mine spillere enkle midler for å utforske alle mulige menneskelige tilstander. Hensikten min er at spilleren skal kunne bruke mine rollespill som verktøy for å øke sin innsikt i mennesker generellt, og i seg selv spesielt.

Gammel 7/10-2010, 22:18
Draxion Draxion er offline
Medlem

Er det noe særlig da...?

Er det ikke bedre å lære mer om mennesker, seg selv og tilværelsen ved å leve fremfor å spille spill om det?

Sitat:
Players may blunder through dialog with shocking ineptitude, forget the name of the country they are in, or get confused about which side they are on, but once it comes time to roll for initiative they all turn into Sun Tzu.
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 01:04
Medlem

Den kommentaren virker veldig lite gjennomtenkt.

Først og fremst; JA, det er virkelig noe særlig! Jeg har flyttet ut fra Jante for lenge siden.

Dernest; Det er selvsagt bedre å leve enn å lese bøker også, eller å se en film, eller spille fotball, eller hva som helst ... om jeg følger ditt resonnement til dets triste ende.

Men hva blir da igjen av livet? Det vi deler med dyrene; foring og formering. Jeg sier nei takk til å redusere menneskelivet slik. Det tror jeg ikke du ønsker heller.

Vi mennesker ønsker å leke, å fantasere, å drømme oss bort. Noen ganger tuller vi bare, og noen ganger er det alvor i leken. Og uansett så lærer vi. Min målsetting er altså å lage rollespill som gir folk muligheten til å spille med og lære helt særegne ting, på samme måte som en regissør ønsker å fortelle en helt spesifikk historie med sin film, eller en forfatter skriver si bok med helt spesifikk tematikk.

Det er ikke noe problem for dem, og ikke for meg.
Gammel 8/10-2010, 01:28
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg tror bare det er snakk om forskjellige målsetninger med å spille og skape spill.

Jeg foretrekker å erfare det jeg erfarer på egen hånd, og deretter bruke spill til å reflektere over slike erfaringer. Dernest vil jeg oppleve ting gjennom spill, men må også vite at spillet kun er en emulering og ikke en "sann" erfaring - dvs læringen man får ut av det blir annerledes enn den man ville fått ut av virkeligheten.

Selv er jeg ikke så interessert i det direkte virkelighetsnære når jeg spiller. Jeg er ute etter en distraherende simile. Et hederlig unntak er "I min skygge", men jeg er fremdeles usikker på hvor bra et spill det egentlig er.

Når jeg tenker spilldesign, tenker jeg "hvordan kan jeg få mest mulig gøy ut av dette", ikke "hvordan kan jeg lære noe". Mulig det ikke er verdens verdigste mål, men underholdning er jo også viktig.

Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 10:41
Medlem

Ja, jeg snakker om at folk har forskjellige målsettinger. Men det er ikke "bare". Det har avgjørende innvirkning på hva slags spill man lager, og hvordan de virker.

Jeg skjønner ikke hvorfor du presenterer din målsetting i noe som ligner på en unnskyldning, Maja; "Mulig det ikke er verdens verdigste mål, men underholdning er jo også viktig".

Tror du vil vinne på å formulere din målsetting positivt, ved å legge til side alle innvendinger andre måtte ha mot den og fokusere på hva du kan oppnå med en slik målsetting.

Men siden du nå ikke har gjort det, og heller har invitert meg til å mene noe om viktigheten av underholdning, så ...

- Jeg syns virkelig ikke underholdning er viktig. Når ble det å underholde folk viktig? Det høres egentlig ut som man er ute etter å hjelpe folk med å tråkke vannet, når man skal "underholde dem". Det virker passivt og nedlatende.

- Men jeg oppfatter "underholdning" som en problematisk merkelapp. Denne merkelappen er alt for trang til det den forsøker å dekke. Den er så trang at den blir helt meningsløs, mener jeg. Mye av det vi kaller underholdning, er langt mer enn det. Når jeg foreksempel ser på NYPD Blue, en amerikansk TV-serie som sitter midt i underholdnings-sfæren, får jeg servert skarpøyd kunst om kompliserte mennesker og konflikter, ikke en reindyrket action uten mening. Og jeg vet at den lykkes nettopp fordi den går lenger enn det som ligger i det reduksjonistiske underholdnings-premisset. Det gjelder for en hel mengde vellykkede TV-serier. Informasjon og kritisk journalistikk er langt bedre merkelapper på Dagsrevyen, dokumentarer, naturprogrammer og en mengde andre programmer på TV. "Underholdning" er en merkelapp som passer på lite annet enn spørrekonkurranser og reality-show, og på kjendis-reportasjer i ukepressen.

Så hvorfor vil du Maja ha dette som din målsetting? Hva oppnår du med det? Er det for å senke ambisjonsnivået, og dermed presset, eller er det for å virke folkelig, og dermed inviterende? Er det en blanding, eller noe helt annet?

Jeg er kritisk til din bruk av underholdnings-begrepet, Maja, men jeg spør fordi jeg virkelig vil vite hva du mener.

Jeg holder det selvsagt også åpent at du kanskje ikke er klar for noen kunstnerisk målsetting i din spillskaping, fordi det er en hobby for deg, noe du driver med bare for gøy. Det er i tilfelle helt greit, men vil gjøre det mindre interessant å diskutere kunstneriske målsettinger med deg, selvsagt.
Gammel 8/10-2010, 10:49
Draxion Draxion er offline
Medlem

Referanser til Jante og Reductio ad absurdum...

Du synes ikke du skyter spurv med kanon her?

Sitat:
Players may blunder through dialog with shocking ineptitude, forget the name of the country they are in, or get confused about which side they are on, but once it comes time to roll for initiative they all turn into Sun Tzu.
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 12:10
Red Megaman sin avatar
Red Megaman Red Megaman er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Draxion Vis post
Er det noe særlig da...?

Er det ikke bedre å lære mer om mennesker, seg selv og tilværelsen ved å leve fremfor å spille spill om det?
Som på mange andre områder kan det være at bruk av flere forskjellige læringsmetoder gir større innsikt i et felt enn ved å begrense seg til kun én metode. Erfaringsbasert læring (leve livet) er vel og bra, men har den svakhet at du kun utsettes for dine egne erfaringer og dermed kun et relativt snevert utvalg av hva livet kan by på.

Min erfaring er at rollespilling fungerer litt som laboratorieforskning ved å fjerne en del variabler fra en situasjon, men samtidig bringe resultater fra en sosial utveksling på en raskere og mer poengtert måte. I seg selv er dette mindre verdt, men ved å la disse kontrollerte erfaringene møte virkeligheten blir man kanskje i stand til å lære mer fra virkeligheten enn man ellers ville gjort.

For min egen del har rollespilling bragt meg veldig fokusert læring innen kommunikasjon, bl.a.

Når det er sagt er læring på ingen måte hovedgrunnen til at jeg spiller, men en fin ekstrabonus. Større innsikt i hvordan et hvert medium kan brukes til læring kan ikke være negativt.
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 12:49
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Ja, jeg snakker om at folk har forskjellige målsettinger. Men det er ikke "bare". Det har avgjørende innvirkning på hva slags spill man lager, og hvordan de virker.
Jaeh... jeg brukte nå begrepet for å prøve å bagatellisere det relativt uskyldige spørsmålet til Draxion. Jeg synes kanskje du var litt vel defensiv da du svarte ham. Jeg er rimelig sikker på at spørsmålet var relativt uskyldig og stilt i beste mening.

Sitat:
Jeg skjønner ikke hvorfor du presenterer din målsetting i noe som ligner på en unnskyldning, Maja; "Mulig det ikke er verdens verdigste mål, men underholdning er jo også viktig".

Tror du vil vinne på å formulere din målsetting positivt, ved å legge til side alle innvendinger andre måtte ha mot den og fokusere på hva du kan oppnå med en slik målsetting.

Men siden du nå ikke har gjort det, og heller har invitert meg til å mene noe om viktigheten av underholdning, så ...
Igjen; jaeh... underholdning ses på negativt nettopp på den måten du fremstiller det i din post (se også sitat under). Jeg føler at jeg må understreke at jeg ikke er i denne "bransjen" for å bryte alle grenser og bedrive sosialpsykologi - dvs. om jeg så gjør, så er det en (heldig) bivirkning.

Sitat:
- Jeg syns virkelig ikke underholdning er viktig. Når ble det å underholde folk viktig? Det høres egentlig ut som man er ute etter å hjelpe folk med å tråkke vannet, når man skal "underholde dem". Det virker passivt og nedlatende.
Det er din mening. Ikke tillegg den andre.

For å svare på spørsmålet "Når ble det å underholde folk viktig?" så er svaret: Til alle tider har dette vært viktig. Mer om dette under neste sitat:

Sitat:
- Men jeg oppfatter "underholdning" som en problematisk merkelapp. Denne merkelappen er alt for trang til det den forsøker å dekke. Den er så trang at den blir helt meningsløs, mener jeg. Mye av det vi kaller underholdning, er langt mer enn det. Når jeg foreksempel ser på NYPD Blue, en amerikansk TV-serie som sitter midt i underholdnings-sfæren, får jeg servert skarpøyd kunst om kompliserte mennesker og konflikter, ikke en reindyrket action uten mening. Og jeg vet at den lykkes nettopp fordi den går lenger enn det som ligger i det reduksjonistiske underholdnings-premisset. Det gjelder for en hel mengde vellykkede TV-serier. Informasjon og kritisk journalistikk er langt bedre merkelapper på Dagsrevyen, dokumentarer, naturprogrammer og en mengde andre programmer på TV. "Underholdning" er en merkelapp som passer på lite annet enn spørrekonkurranser og reality-show, og på kjendis-reportasjer i ukepressen.
Igjen; din personlige oppfatning, som er greit nok, men vi er vel egentlig inne på å kalle en spade for et ekskavasjonsinstrument. Underholdning er ikke bare spørrekonkurranse. Begrepet ble til lenge før reality-TV.

Underholdning har til alle tider hatt dobbelt bunn, særlig for de som vet å se etter den. Jegere i oldtiden gjenskapte jakten de hadde vært på den dagen, rundt leirbålet om kvelden. Dette hadde både en religiøs, en pedagogisk, og en underholdende faktor. Mysteriespillene i middelalderen var laget både for underholde, og for å lære folk om scener fra Bibelen. Igjen, flere bunner. Selv et reality-show kan ses på som en sosialpsykologisk greie, man kan lære om hvordan folk oppfører seg når de filmes, og hvem som setter samspill over solospill i det "sosiale spillet" som ofte oppstår under show som Big Brother eller Robinson.

Men det viktigste er kanskje dette: Underholdning skaper glede.

Det er ikke noe galt med underholdning. I så fall, hva er galt med det? Men den diskusjonen er kanskje ikke noe å ta akkurat nå.

Sitat:
Så hvorfor vil du Maja ha dette som din målsetting? Hva oppnår du med det? Er det for å senke ambisjonsnivået, og dermed presset, eller er det for å virke folkelig, og dermed inviterende? Er det en blanding, eller noe helt annet?

Jeg er kritisk til din bruk av underholdnings-begrepet, Maja, men jeg spør fordi jeg virkelig vil vite hva du mener.

Jeg holder det selvsagt også åpent at du kanskje ikke er klar for noen kunstnerisk målsetting i din spillskaping, fordi det er en hobby for deg, noe du driver med bare for gøy. Det er i tilfelle helt greit, men vil gjøre det mindre interessant å diskutere kunstneriske målsettinger med deg, selvsagt.
Tjah. Hvorfor driver vi egentlig med noe som helst?

Jeg er utdannet i et yrke som krever at jeg engasjerer meg empatisk, psykologisk, og sosialt på jobb. Faget mitt går på kommunikasjon av og med disse tingene, på en didaktisk metode, osv. osv. Når jeg kommer hjem og skal spille rollespill med gruppa mi, så vil jeg ikke konsentrere alt fokus om hverdagslige tema i en hverdagslig drakt. Jeg er ikke interessert i å utforske menneskesinnets irrganger gjennom å spille ut en søndagsmiddag hos en norsk kjernefamilie. Jeg er interessert i å "ta fri", spille Star Wars, kjøre romskip, og skyte (onde) folk med laserpistol. Om vi, i løpet av dette, kan utforske den ulykkelige barndommen til en av rollene, er dette er heldig bivirkning som vi kan reflektere over hvis vi vil.

Det verste jeg vet er kunst/media som trer budskap ned over ørene på folk. Nå sier jeg ikke at du gjør det, Tomas, jeg tror tvert imot du har evnen til å være ganske flink og subtil med det, men det jeg sier er at jeg foretrekker ikke å spille den typen spill - og da heller ikke å lage det.

Det er litt som med alle andre leveringsmetoder innen kunst/media: Å pakke det inn i noe mer spennende gjør at vi reflekterer over budskapene underbevisst. Om vi velger å plukke litt på lagene, kan vi også gjøre det bevisst, men det ligger en frivillighet i det.

I Star Wars kan Imperiet symbolisere all slags fascisme og gi oss et annerledes, mer absolutt perspektiv på hvordan det føles å være wookiee/jøde under imperietiden/andre verdenskrig. Som et eksempel. Noen ganger, når vi ser oss i speilet, må vi skjære en grimase for å virkelig se hvor stygge/fine/rare vi kan bli. Grimasen er ikke det hverdagslige ansiktet vårt, men en forvrengning som tydeliggjør det som kan være stygt, rart, eller fint med det, på en annerledes måte enn ellers. Avstand fra virkeligheten kan faktisk tydeliggjøre virkeligheten, hvis du skjønner hva jeg mener.

Når det gjelder kunst, så er jeg ikke fremmed for at rollespill kan være kunst. Men det ikke være det. Noen ganger er et feriefotografi bare et feriefotografi, laget for å titte på og kose seg med minner fra ferien, og ikke for å stilles ut i et galleri og anmeldes av en avis. Hvis du, Tomas, vil lage kunst, så er det kjempefint - men jeg har ikke noe lyst til det, jeg. For meg blir det for ambisiøst. Om noe jeg lager skulle kunne karakteriseres som kunst, ser jeg det som en (igjen) heldig bivirkning.

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:57.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia