Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/10-2010, 18:39
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Underholdning skaper glede?

Maja Kvendset skriver slik i en annen tråd:
Sitat:
Opprinnelig postet av Gru
Underholdning skaper glede!
(les gjerne hele hennes innlegg i den tråden for sammeheng)
Dette mener jeg er en tvilsom påstand.

Underholdning er ikke et begrep som kan utvides til å inkludere alt mulig positivt, bare fordi det er knytta til det vi noe slumsete kaller "underholdnings-industrien". Om man skal se på dette, på hva som kommuniseres og hvilke virkemidler som brukes, og hvordan det virker på mottakerne, må vi nesten tillate medie-virkeligheten å være mer sammensatt enn det underholdnings-begrepet kan dekke. En diskurs rundt forholdet mellom skapende virksomhet og publikum må nesten inneholde flere nyanser; kunst, visjoner, målsettinger, dokumentarisme, informasjons-virksomhet, osv. I et slikt sammensatt bilde er "underholdning" en begrep som dekker visse typer mediebruk, ikke hele spekteret.

Jeg mener altså Maja misforstår underholdning som begrep. Det har veldig liten hensikt å bruke det som Maja gjør. Hun slår det sammen med veldig mye annet, som er laget med helt andre målsettinger og som derfor engasjerer sitt publikum på måter underholdning slett ikke kan gjøre. Det Maja oppfatter som god underholdning, mener jeg er kunst og/eller informasjon, og jeg mener at det er nettopp det kunstferdige eller informative som gleder.

Hva mener du?
- og: hvorfor mener du det?

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 9/10-2010 kl 00:43
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 18:59
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Underholdning skaper glede?

Det må presiseres at jeg ikke mener at underholdning skaper glede alene. Det må nok flere ting til (jmf. Mazlovs behovspyramide). Dette er tatt ut av kontekst. Vennligst se denne tråden for kontekst.

I tillegg synes jeg det er en veldig rar ting å tvile på. Med mindre man ser på svært isolerte saker, f.eks. den der folk fikk epilepsi av å se på Pokemon, skjønner jeg ikke helt hvorfor.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 19:04
Medlem

Postet en litt mer utdypet versjon av første innlegg.
Gammel 8/10-2010, 19:06
Questor Questor er offline
Medlem

Dersom underholdningen innehar kvalitet, og treffer riktig (altså jeg er i målgruppa for nevnte underholdning) er glede en av mange følelser den kan frembringe hos meg.

Noen ganger søker man underholdning for at man vil bli glad (ser en film, hører på en cd, leser en bok, går på teater/kino/konsert osv), andre ganger er det andre følelser man vil frembringe (bli litt skremt med en god skrekkfilm, engasjert i et sterkt drama, bli litt melankolsk med en trist cd osv).
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 19:36
Medlem

Rune; jeg tror man søker glade filmer for å bli glad. Hvorvidt en film klarer å gjøre oss glade, kommer an på filmkunstneren, og hans kollegium av andre skapende og utøvende kunstere. Glede er ikke underholdning. Glede er en kunstig fremmant tilstand, skapt i samforstand mellom kunstneren og hennes publikum, gjennom film-mediet.

Og så søker man sterke filmer for å bli utfordret, og når man faktisk får en sterk utfordring i filmen, blir man glad over å ha opplevd noe sterkt. Men samtidig blir man kanskje provosert, eller forbanna, eller trist ...

Kall det heller filmkunst.

Poenget er at "underholdning" ikke sier noen ting, bortsett fra å plassere alt i samme uforpliktende bås. Det plasserer en film som Hjortejegeren og ei bok som Skallagrigg i samme bås som Big Brother. Å sette slike ytringer i samme bås er, med respekt å melde; helt håpløst!

Big Brother er underholdning, slik mye TV er (absolutt ikke alt). De to andre er sterke kunstverk innenfor hvert sitt medium.
Gammel 8/10-2010, 19:49
Medlem

Hvorfor er det så mange som må bruke begrepene underholdning og gøy som store trumfkort på slike fora? Svaret er både enkelt og komplisert; vi lever i ei tid der frihet og uforpliktende livsstil står i høysetet for veldig mange (særlig unge, urbane mennesker).

Veldig mange tviholder på dette, som egentlig er en arv fra åttitallet, mens verden er i ferd med å gå til helvete. De dyrker barnslig ego-realisering, mens verden nå trenger ansvarsbevisste voksne som er villige til å gjøre store offer for medmennesker og etterkommere.

Jeg tror dette vil endre seg; at tidsånden er i ferd med å bevege seg mot vilje til ansvar og en anerkjenning av behovet for fungerende fellesskap. Det betyr at de mest ihuga frihetsapostlene snart kommer til å få det mye vanskeligere i slike fora også. Så kanskje det er like greit å komme over til den mørke siden allerede nå ...

Pssh! Pssh! I am your father, Maja! Pssh! Take my hand! Pssh! Let us make a better world together! Pssh! Pssh!
Gammel 8/10-2010, 20:09
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Det kan godt hende at verden går til helvete. Det betyr ikke at underholdning er mindre viktig, det betyr vel igrunn bare at å ta ansvar for en del andre ting er mer viktig.

Det jeg ikke forstår, er hvorfor det betviles at underholdning er en av mange ting som skaper glede. Og da inkluderer jeg glede over å se noe vakkert, eller føle en bestemt følelse, eller få en tankevekker - alt dette er ting jeg personlig kan glede meg over i alle fall.

Du spør hvorfor gøy er et argument, Tomas. Vel, jeg spør hvorfor det ikke er det. Hvis vi skal gå rundt og være gravalvorlige og ta alt superhøytidelig hele tiden - hvis alt skal handle om spebarnsdødelighet, omskjæring, depresjoner, ozonlaget, selvmord, sult, fundamentalisme, eller ... noe annet alvorlig, hva gjør det med oss? Jeg ville gått og hengt meg i desperasjon og fortvilelse om det ikke fantes noe annet, eller om det ikke fantes noen roundabout måte å komme inn på de alvorlige temaene på.

Underholdning er en avslappende måte å ta innover seg slike temaer på. Skal man gå rundt og være bevisst på alt det fæle i verden på en direkte måte hele tiden, ville vi blitt gale. Vi trenger filtre å prosessere ting igjennom, og disse filtrene kan ikke bare være superrealistiske og gravalvorlige. Nå som jeg er arbeidsledig, trenger jeg ikke å ta innover meg masse input som handler om det å være arbeidsledig - det forverrer den mentale tilstanden min og gjør meg fortvilet, så i stedet søker jeg å bearbeide dette gjennom noe annet, som underholder meg samtidig. Det gjør meg mer oppstemt og klar til å ta fatt i problemene etterpå.

Eksempel: Harry Potter-serien tar for seg vanskelige og kjipe tema som rasisme og korrupsjon, men de gjør det på en måte som bringer meg glede: gjennom trylling og drager og flyvende spøkelseshester. Det er underholdning, og det bringer glede, men det bringer også noe annet.

Slik det fremstår for meg, er kritikken i denne tråden rettet mot "hjernedød underholdning", altså det som er ment å underholde uten å tilføre noe annet enn tidsfordriv. Fører den til glede? Ikke nødvendigvis. Men den kan gjøre det også - poenget er at det aller meste som kan klassifiseres som underholdning bidrar til å skape glede.

At "glede" skal være oppkonstruert og kunstig, skjønner jeg ikke. Hvis jeg er glad, og føler glede, er det "falskt"? Å kalle det "filmkunst" er ikke mer riktig, for det er et begrep som ikke sier noe som helst. Da er vi tilbake på "hva er kunst".

Forsåvidt, selv om jeg lar meg frustrere av slike debatter som denne, så deltar jeg i dem. Hvorfor? Det er underholdning. Blir jeg glad av det? Njæ. Men jeg føler en slags tilfredsstillelse (eller da også glede) i å krangle litt av og til også.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 8/10-2010 kl 20:10
Svar med sitat
Gammel 9/10-2010, 01:20
Medlem

Sitat:
Det kan godt hende at verden går til helvete. Det betyr ikke at underholdning er mindre viktig, ...
Det høres bare rart ut.

Sitat:
Det jeg ikke forstår, er hvorfor det betviles at underholdning er en av mange ting som skaper glede. Og da inkluderer jeg glede over å se noe vakkert, eller føle en bestemt følelse, eller få en tankevekker - alt dette er ting jeg personlig kan glede meg over i alle fall.
Nei, du forstår ikke at når du sauser alt dette sammen under begrepet "underholdning", da blir begrepet fullstendig meningsløst. Det er komplett bortkastet å gjøre et slikt begrep til et sentralt prinsipp i rollespill, eller i hva du ser på TV, eller i alle andre medier, eller i livet. Det som er gøy er ikke automatisk underholdning.

Sitat:
Du spør hvorfor gøy er et argument, Tomas.
Nei.

Sitat:
Hvis vi skal gå rundt og være gravalvorlige og ta alt superhøytidelig hele tiden - ...
Her bedriver du stråmanns-argumentasjon; ingen har sagt at vi må være gravalvorlige hele tida.

Men flere har underholdning og gøy som sine slagord, og er uten evne til å diskutere seriøse temaer knytta til rollespill. De bare si at seriøse greier er absolutt ikke det de driver med! Det har skjedd her så lenge dette forumet har eksistert, hver gang vi forsøker å holde en seriøs debatt. Det er som om gøyerne ikke kan la en slik debatt gå av seg selv, uten at de må si GØY-GØY-GØY!

Sitat:
Underholdning er en avslappende måte å ta innover seg slike temaer på. ... Vi trenger filtre å prosessere ting igjennom, og disse filtrene kan ikke bare være superrealistiske og gravalvorlige. ...
Å på stå at underholdning er viktig for folks mentale helse, og vår evne til å ta innover oss virkeligheten, det blir bare for drøyt.

Sitat:
Slik det fremstår for meg, er kritikken i denne tråden rettet mot "hjernedød underholdning", ...
Jeg kritiserer din bruk av begrepet underholdning.

Og jeg kritiserer de som forsvarer sitt "uforpliktende gøy" så sterkt at det blir enøyd.

Sitat:
poenget er at det aller meste som kan klassifiseres som underholdning bidrar til å skape glede.
Du må gjerne vise noen eksempler her, og du må gjerne tilbakevise noe av det jeg har skrevet om at glade filmer skaper glede, på grunn av en kunstnerisk intensjon.

Sitat:
At "glede" skal være oppkonstruert og kunstig, skjønner jeg ikke.
Når vi opplever glede over en film, Maja, er den fremmant ved hjelp av filmkunstens verktøy. "Kunstig fremmant" var en uheldig formulering. Gå tilbake og les det på nytt. Kanskje du forstår det bedre nå.

En slags konklusjon
Grunnproblemet med "underholdning" som begrep er at det er så ubegripelig stort blitt, at det ikke lenger har noen egentlig mening i dagligtale, annet enn å si at vi ikke vil bli utfordret det vi deltar i; vi vil bare underholdes.

Du kan ikke bruke et slikt begrep om kunst-uttrykk innen TV, film, litteratur og rollespill, som ønsker å gjøre noe mer enn å underholde. Det gir ikke mening, og virker bare fordummende.

Dersom du ønsker å bruke dette begrepet i saklige og seriøse diskusjoner om rollespill, må du nesten omdefinere det. Og ikke minst så må du gå inn i materien som omgir dets nåtidige bruk; vi vil bare underholdes (mao; her skal vi ikke få mer enn vi ønsker, og vi ønsker avslapning og gøy). Hva gjør det med spillernes innstilling til spillet? Hva slags muligheter kan spillskapere finne i en slik spillerholdning?

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 9/10-2010 kl 01:22
Svar med sitat
Gammel 9/10-2010, 04:29
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

-

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 9/10-2010, 09:15
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Her bedriver du stråmanns-argumentasjon; ingen har sagt at vi må være gravalvorlige hele tida.

Men flere har underholdning og gøy som sine slagord, og er uten evne til å diskutere seriøse temaer knytta til rollespill. De bare si at seriøse greier er absolutt ikke det de driver med!
Jeg føler ikke for å ta stilling til debatten i sin helhet, men her kaster du sten i glasshus. Først anklager du Gru for stråmannsargumentasjon, så har du et helt avsnitt fullt av stråmenn selv. Uncool.
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:03.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia