Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 19/04-2007, 21:13
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Itras By kampanjewiki oppe igjen.

Jeg vet at det er et par her på forumet som har lurt på hvor Itra-kampanje-wikien min har blitt av. Den har flyttet til:

http://www.draug.no/itraswiki/pmwiki...=Main.HomePage
Gammel 19/04-2007, 21:16
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Itras By kampanjewiki oppe igjen.

Hoseanna! Se også dette.
Svar med sitat
Gammel 20/04-2007, 14:52
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Hui. Hvordan synes du wiki fungerer? Jeg synes teknikkene helt klart er det mest interessante. Bipersoner og sånn har litt for knapp og saklig tekst og få lenker til andre artikler på wikien, dermed blir det ikke så spennende for oss utenforstående å "surfe rundt".

Hvordan har den funket som internt verktøy?
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 20/04-2007, 15:50
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg må bare si at jeg digger bakgrunnsbildet på siden din Håken.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 20/04-2007, 16:09
matthijs sin avatar
Medlem

For meg er wikien uvurderlig. Jeg bruker den til å planlegge sessions (så blar jeg rundt og ser på NPCer jeg hadde glemt, sjekker gamle episode-notater, og skriver notater på de hemmelige sidene).

For spillerne er den av varierende interesse. Ole Peder la inn massevis av setting-info i starten; Morten legger inn litt om rollen sin og hva den gjør underveis; de andre har ikke fullt så mye interesse av den.

For folk utenfra vil jeg tro wikien er interessant på grunn av teknikkene. For de som ikke har lest Itras By, er den jo også kul fordi det ligger ute veldig masse setting-informasjon.
Gammel 27/04-2007, 13:13
Magnus Jakobsson sin avatar
Magnus Jakobsson Magnus Jakobsson er offline
Medlem

Vi forsøkte to av teknikkene fra wikien ved spillstart i går.

"Morgenritualet" funket veldig bra. Ved å måtte tenke på hva rollene gjør om morgenen fikk vi litt klarere inntrykk av dem. Morgenritualene var, ikke overaskende, svært forskjellige. Det hele tok kanskje seks-syv minutter. (Vi spilte det ikke ordentlig ut, men beskrev bare kort handlingsforløpet.)

"Beskriv engasjerende elementer" funket ok. Vi fikk litt klarere inntrykk av hva de andre spillerne syntes var spennende (noe som i teorien burde være verdifullt), men det var ingen store overaskelser og jeg er usikker på i hvor stor grad det påvirket spillingen. (I ettertid ser jeg at vi også gjorde denne litt annerledes: Vi presenterte et element vi syntes var spesielt spennende, ikke nødvendigvis det første elementet som falt oss inn.)

Forøvrig trakk alle spillerne et sjansekort hver i løpet av spillingen, og spillederen snek seg også til et. Jeg syns kortene funket bedre enn ved første episode.

"En dobbel" funket aller best. Det som allerede var en av spillets morsomste scener hoppet i en uventet retning og ble enda bedre.

"Sjenerende hemmelighet" (eller noe slik) tilførte ikke noe nytt spennende (birollen hadde allerede så mange sjenerende hemmeligheter), men hjalp rollene med å løse et problem.

"En god og en dårlig nyhet" ble brukt for å redde et spillelement som dukket opp tilfeldig og ble mer populært enn forventet. Det var alt etablert at den talende fisken Peggy skulle bli middag, men sjansekort ble trukket, and behold: Hun ble spart for kokken.

Til slutt trakk spilleder et kort i siste scene - han tørstet så vanvittig etter at vinden skulle snu under innspillingen av filmen Vrengetryne, men ble skuffet, og kastet i vrede sitt sjansekort fra seg ubrukt. (Som han selv sa senere: "Jeg kunne jo bare bestemt at vinden skulle snu, men det hadde ikke vært det samme.")

Svar med sitat
Gammel 27/04-2007, 13:17
matthijs sin avatar
Medlem

Kastet spillederen fra seg kortet etter å ha sett det? Det syns jeg var et veldig kraftig brudd på reglene! For meg blir det som om en spiller treffer et monster i D&D, og sier til spillederen: "Nei, jeg gidder ikke slåss mot det. Spol videre til neste scene".

Men kanskje spillederen deres er mer bestemmemann enn det jeg er vant til?
Gammel 27/04-2007, 14:54
Magnus Jakobsson sin avatar
Magnus Jakobsson Magnus Jakobsson er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Kastet spillederen fra seg kortet etter å ha sett det? Det syns jeg var et veldig kraftig brudd på reglene! For meg blir det som om en spiller treffer et monster i D&D, og sier til spillederen: "Nei, jeg gidder ikke slåss mot det. Spol videre til neste scene".

Men kanskje spillederen deres er mer bestemmemann enn det jeg er vant til?
Omtrent like mye bestemmemann som du er vant til, tipper jeg. Spillingene til nå har vært sterkt preget av improvisasjon og spillerstyring (og den himmelske fryd som følger med den slags).

Jeg er i bunn og grunn enig i at kortene alltid bør anvendes når de er trukket, men dette er noe vi har diskutert litt, og det er verdt å problematisere. Hva gjør man når ingen kommer på noe bra bruksområde for kortet? Du kan si "du SKAL komme på noe kult", og tvang hjelper rett nok ofte på inspirasjonen, men ikke alltid.

Mine svar:
  • Bruk den første og beste nødløsningen du kommer på og la spillet bevege seg videre.
  • Friser kortstokken litt før spillstart. (Jeg er for eksempel kommet dithen at jeg bare blir irritert når draumlingen kommer, uansett hva han tar seg til, så vi plukket draumlingkortet ut av stokken i går.)

Sist endret av Magnus Jakobsson; 27/04-2007 kl 14:54
Svar med sitat
Gammel 27/04-2007, 15:10
matthijs sin avatar
Medlem

Jeg er oioioi. Dette er veldig in tune med det jeg tenker på for tiden.

Å frisere sjansekortene har jeg tenkt mye på. I essens blir det å velge en slags struktur for spillingen - slik jeg gjør i trekløverscener. Men siden man faktisk må bruke alle trekløver-kortene, mens man bruker ca. fra 0-5 sjansekort, blir strukturen likevel løsere med sjansekortene.

I tillegg har sjansekortene mange funksjoner. Noen av dem sier ting om plottet; noen sier ting om spiller/spilledermakt; noen gir muligheter som passer i spesifikke situasjoner; noen gir påbud. Det burde være mulig å sortere dem i bunker etter funksjon, hvis man ønsker et mer fokusert spill. (Det er for eksempel ikke ofte vi har hatt bruk for "Slipp ut av fengsel"-kortet i praksis).

Hvis man ikke kommer på et bra bruksområde, synes jeg man skal gjøre dette - i prioritert rekkefølge:
- Spørre de andre spillerne om tips. "Hva faen gjør jeg med Draumlingen nå?"
- Ta en pause hvis det passer i spillet, og tenke seg litt om. (Bare hvis det passer! Røykepause-tid, liksom).
- Gjøre det første man kommer på, selv om det er litt døvt.
- Kaste kortet.
- Brenne seg levende i desperasjon.

Et sjansekort er i bunn og grunn en utfordring i improvisasjonsforløpet. På samme måte som innspill/motstand fra spilleder og spillere (f. eks. bangs) fungerer utfordringer best dersom de er matchet til spillerens evner. Når kortene er forhåndslagd, og ikke tilpasset individene, sier det seg selv at de av og til ikke vil matche: Av og til blir de for putesyende ("Gjør akkurat slik og slik, noe som vil hjelpe deg i enhver situasjon"), andre ganger for krevende ("Gjør noe UTROLIG KREATIVT innen disse SUPERSTRENGE RAMMENE").

Kanskje man kunne valgt graden av utfordring? Hvis man hadde forskjellige bunker med forskjellige grader - og spilleder sa: "For å komme deg ut av denne situasjonen, skal du ta en utfordring på 3 eller høyere"? Legge impro-faktoren inn i mekanikken!
Gammel 27/04-2007, 18:24
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Da Martin lanserte ideen om sjansekort på en irsk pub en gang for seks år siden skjønte jeg ikke en dritt av hva han mente, og var veldig skeptisk. Nå er jeg selvsagt veldig glad vi tok dem med. De er en naturlig del av Itra, for meg, og jeg synes ved test de stort sett fungerer ganske godt. De gir rammer for improvisasjon og spillermakt, og jeg tror kanskje de har en oppdragende effekt på sikt. Jeg tror de kan åpne spilleres øyne, på en måte. Litt sånn; hei, jeg kan jo også være med å bestemme. Eller noe.

Mange av kortene er nok også designet med tanke på vanskelige situasjoner, teoretisk ville det kanskje gi spillederen muligheten til å kjøre hardere løp. Dette er vel putesyingstendensen Matthijs nevner. I praksis i våre grupper har vi kanskje mer en samarbeid- enn konkurransetilnærming, så denne bruken av kortene kommer nærmest aldri i spill. Sjansekort jeg har sett i bruk har vel i hovedsak blitt trukket når spillerne kjeder seg, føler at spilleder overstyrer, eller bare føler for litt absurd randomness.

Den stakkars draumlingen var nok overrepresentert i vår første kampanje. Rare greier. Hvem forårsaket det, opprinnelig, uten kausal sammenheng? Eller hvordan det var.

Uansett; ufattelig kult for en ydmyk spillmedskaper at spillet blir spilt, diskutert og videreutviklet med hjemmesnekrede regler av elskelige og dyktige mennesker.

Måtte dere aldri brenne dere levende i desperasjon.

(Forøvrig lo jeg godt av dette: "James forfølges av en flygende giljotin, en ganske klumsete dieseldrevet sak som forsøker å følge etter ham inn i en kafé. ")

Sist endret av Ole Peder Giæver; 27/04-2007 kl 18:38
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:11.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia