Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 5/07-2007, 09:56
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Tradisjonelle rollespill: Gleden ved å spille et spill

Et par strøtanker om tradisjonelle rollespill:

1. Det er viktig at spillet har intuitive, konkrete regler. En rolle har bestemte egenskaper som man skjønner virkningen av: Har rollen min høy Styrke, vet jeg at når vi spiller, kommer han/hun til å kunne løfte tunge ting og slikt. Abstrakte meta-regler passer ikke her.

2. Det er også viktig at spillet har "realisme" - det vil si at man kan forstå hvordan miljøet fungerer, og forutsi konsekvensen av handlinger. Dersom man f. eks. spiller i et miljø hvor magikere styrer verden, er det "realistisk" at mange vil lære seg magi, og "urealistisk" at folk man treffer aldri har hørt om magi.

3. Det er viktig at spillet har en balanse mellom taktikk og tilfeldigheter, slik som mange av de mest populære brettspillene (Carcassone, f. eks.). Det gjør at jeg som spiller kan sitte og fikle litt med tall og verdier, og gjøre valg som har effekt på systemet (jeg velger Fighter, fordi da er jeg flinkere til å sloss). Samtidig gjør det at jeg ikke blir fullstendig danket ut av andre som kan systemet til fingerspissene (fint, du har pugget regelboken, men jeg fikk 20 på terningen, og nå er du en våt flekk på dungeon-gulvet).

4. Det er viktig at spillet gir en økning i effektivitet etterhvert som man spiller, så jeg kan kjenne at rollen min vokser og blir sterkere etter at den har møtt - og overvunnet - motgang. Dette er et belønningssystem for bra spill; jeg vil ha poeng for å få til ting, ikke for å feile eller bare for å møte opp. Effektivitetsøkning kan være bedring av ting rollen allerede kan, eller helt nye regler/taktikker/ferdigheter.

Sist endret av matthijs; 5/07-2007 kl 10:09
Svar med sitat
Gammel 5/07-2007, 10:05
matthijs sin avatar
Medlem

Standard Sv: Tradisjonelle rollespill: Gleden ved å spille et spill

5. Jeg vil ha belønninger ofte, men litt tilfeldig, så jeg hele tiden får forsterket moroa med spillet, men det stadig beholder sin uforutsigbarhet. Belønningene kan være 1) poeng eller annet som øker effektiviteten, 2) kunnskap om/utvikling i plottet, 3) kjennskap til hemmeligheter i settingen (så som ukjente monstre), 4) ressurser i settingen (mer penger, flere tjenere).

Sist endret av matthijs; 5/07-2007 kl 10:14
Svar med sitat
Gammel 5/07-2007, 10:11
matthijs sin avatar
Medlem

6. Jeg vil forstå grunnreglene fort, men kunne bygge dem ut senere. Kanskje skjer det ved at jeg lærer de mer intrikate delene av reglene etterhvert; kanskje skjer det ved at jeg kjøper tilleggssett med nye regler når jeg ønsker meg det.
Gammel 5/07-2007, 10:12
matthijs sin avatar
Medlem

7. Jeg vil konkurrere med andre som jeg samarbeider med. Vi er på samme side i den gode kampen, men vi ønsker alle å forbedre oss, og ansporer hverandre gjennom konkurranse. "Å! Nå har du mer poeng enn meg! Jeg må anstrenge meg litt mer!"
Gammel 5/07-2007, 10:28
matthijs sin avatar
Medlem

Noen andre som har innspill? Hva er det som er viktig å få med når man lager/spiller tradisjonelle rollespill?
Gammel 5/07-2007, 10:36
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Dette er ikke nødvendigvis kun for trad-spilling. Men også en måte å lage indie-spill på.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 5/07-2007, 10:40
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

...for eksempel passer beskrivelsen fint på Søttende Mai.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 5/07-2007, 11:02
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
5. Jeg vil ha belønninger ofte, men litt tilfeldig
Klassisk operant læring. Forsterking med variabel ratio. Det fungerer i hasardspel (med speleautomatar som det ultimate dømet), det fungerer i hundedressur, det fungerer innan psykisk helse, og det fungerer på rollespelarar. (Det fungerer ikkje på fisk, forresten.)

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Belønningene kan være 1) poeng eller annet som øker effektiviteten, 2) kunnskap om/utvikling i plottet, 3) kjennskap til hemmeligheter i settingen (så som ukjente monstre), 4) ressurser i settingen (mer penger, flere tjenere).
Eg trur ein bør skilja mellom desse. 1) og 4) har ein del til felles, 2) og 3) har ein del til felles (2 og 4 kan forøvrig overlappa). Eg er tilbøyeleg til å meina at det er 1) som kan reknast som eit særleg kjennemerke ved tradisjonelt spel.

Det kjære, tradisjonelle GURPSet mitt legg forresten opp til at bortimot alt under punkt 4 kan definerast i form av "poeng" frå punkt 1. Så Raja Patcheesi er ein av dine rivalar, og gjer av og til livet ditt surt, men er samstundes så kjenslemessig knytt til deg at han vil freista å berga deg om du er i livsfare? X poeng. Du vil byrja spelet med ein djinnilampe? X poeng. Du er baron? X poeng.

2) og 4) minner meg forøvrig om tankar eg har sett posta her og der, om drama-munchkins, som vil eiga alle plottlinjene og påverka alle rollene (spelar og bi-) men ikkje for å "vinna" i tradisjonell forstand, det kan like gjerne vera å villa binda opp all handling rundt vampyren Letramix sin dystre tragedie...
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)

Sist endret av Martichoras; 5/07-2007 kl 11:09 Begrunnelse: mangla ein "n"
Svar med sitat
Gammel 5/07-2007, 11:12
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Dette er ikke nødvendigvis kun for trad-spilling. Men også en måte å lage indie-spill på.
Ja, helt enig, selvsagt. Dette er ikke et forsøk på å skildre hva trad gjør som indie ikke gjør. (På samme måte som jeg kan skildre et eple som søtt, rundt, fullt av vitaminer osv, selv om det også gjelder for appelsiner).

Målet mitt er å finne fram til hva som gjør trad-spill morsomme å spille, hva som gjør at vi kommer tilbake til dem så ofte.
Gammel 5/07-2007, 11:15
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martichoras Vis post
Klassisk operant læring. Forsterking med variabel ratio.
We loves it. Dette er sikkert også grunnen til at man står og trykker på heisknappen om og om igjen. Før eller sidene kommer den jo når man trykker.

Sitat:
Eg trur ein bør skilja mellom desse. 1) og 4) har ein del til felles, 2) og 3) har ein del til felles (2 og 4 kan forøvrig overlappa).
Ja, jeg ser poenget: Noen er narrative belønninger ("Nå får vi vite hvem skurken er!"), noen er effektivitets-belønninger ("Nå er vi tøffe nok til å drepe skurken!").

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:09.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia