Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 31/01-2008, 14:14
Mountainshadow Mountainshadow er offline
Medlem

Standard Hva skjedde med det norske kånnet?

Hva skjedde med det norske kånnet?

De norske kånnene er ikke hva de en gang var. De er blitt en parodi på seg selv. De er blitt hegelianske, for de tror de blir bedre og visere for hvert år som passerer, og de søker vel mot det endelige kånnet, eller den enedelige visdom? Historien er en ruin, og ting faller av etter hvert som tiden går.

Undertegnede var for første gang på Arcon i 1994. Den gangen begynte køen nesten utenfor UiO sitt område, i nærmere fire timer sto vi i denne Leviathanen av en kø. Det var den gangen folk spilte Magic på fortauet slik barna i dag spiller Pokemon. Men hvem skremte vekk Leviathanen? Hvilket uhyre, hvilket beist har evner til å skremme Leviathanen ut på en slik vill flukt slik vi opplever i dag?

Min påstand er at det i dag finne flere rollespillere enn noen gang! Aldri har markedet opplevd en slik strøm av musikere som livnærer seg på å lage musikk kun for rollespill. I 1994 var det bare Alex Otterlei. I dag har vi Midnight Syndicate, Erdenstern, Za-Frumi, Abnocto, Dronolans Tower for å nevne noen. For å nevne noe annet har vi fått en rekke radiostasjoner som spiller slik musikk 24/7 over internett, Radio Rivendell er ett av mange eksempler.

Kjære rollespillere, se dere rundt, se på Warhammer, Magic og LAIV miljøet. Legg merke til hva de gjør, for de gjør noe riktig som rollespill miljøet ikke gjør. Se også til kånner i utlandet, legg merke til hvordan disse rollespillerne dyrker hobbyen sin på en annen måte enn her i Norge. De er for eksempel villige til å bruke noen flere ”credits” på selve kånnet, og da kan de også kreve mer av arrangøren.

Rollespillere burde rett og slett arrangerer rollespillkånns! Ikke noe mer, ikke noe mindre, for det er hva de andre miljøene gjør. De bryr seg rett og slett ikke med hva rollespillere gjør, eller hvor de er, eller om de er. Hva skal et slikt kånn inneholde tenker du kanskje, et slikt utopisk kånn for oss rollespillere? Om jeg skal være noe mer enn en diagnostiker burde jeg vel ha noen ideer om dette. Det har jeg! Men først trenger jeg å høre fra rollespill miljøet at det jeg sier har rot i virkeligheten.
Svar med sitat
Gammel 31/01-2008, 14:31
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Hva skjedde med det norske kånnet?

En spennende tanke. Det er i hvert fall sikkert at det finnes flere potensielle rollespillere enn noen gang - hobbyen er for ung til at alle de gamle har dødd ut; de fleste som en eller annen gang har spilt rollespill, finnes enda et sted, selv om de har sluttet å spille.

Det fysiske møtet er noe jeg har blitt veldig opptatt av i det siste. Det å samle folk til spilling er mye viktigere for miljøet enn å lage og utgi spill.

Og lokale conner er nok veldig viktig. Om ikke folk vil komme til festivalen, får festivalen komme til dem.

Men hva tenker du videre?
Gammel 31/01-2008, 14:44
Medlem

Jeg tenker for det første at de tre store kånnene i de tre store byene har et kollektivt ansvar, nærmest en plikt, og møte opp hos hverandre. Felles togtur eller lignende. Dette må gjøres slik at kånnene vokser igjen, vi er nødt til å sette av tid til hobbyen. Hvis vi ikke gjør det, sammarbeider mye mye tettere, kan vi bare glemme å fylle kånnene med noe annet en de få folkene og det lille innholdet de allerede har. Er ikke miljøet enig om dette trenger vi ikke tenke på dette lenger, da får det bare være som det er.
Svar med sitat
Gammel 31/01-2008, 14:51
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
En spennende tanke.Og lokale conner er nok veldig viktig. Om ikke folk vil komme til festivalen, får festivalen komme til dem.
Dette er en spennende tanke! Et omreisende kånn til de mindre byene som ikke har kånns. Vi prater Tromsø, Bodø, Tønsberg, Fredrikstad, Stavanger f.eks..
Svar med sitat
Gammel 31/01-2008, 14:51
matthijs sin avatar
Medlem

Mmm... "Miljøet" vil nok aldri bli enige om noe som helst, det er jo noen tusentalls enkeltpersoner. Så ja, jeg hadde syntes det var fint om alle Arcon-gjengerne dro på Regncon og Hexcon, og omvendt; det hadde nok arrangørene også likt. Men hvordan tenkte du å få dette til rent praktisk? Hvordan skal du verve folk til å dra på togtur to-tre ganger i året?
Gammel 31/01-2008, 14:53
Medlem

Om folk ikke er villige til det, vil det heller ikke skje. Men har styrene i de store kånnen tatt dette opp på årsmøtene? Hvis ikke, kanskje de burde gjøre det?
Svar med sitat
Gammel 31/01-2008, 14:59
matthijs sin avatar
Medlem

Arrangørene har jo allerede ganske mye jobb med å få folk til å komme på sin egen con, om de ikke skal få det til for andre også. Men det er jo ingen skade i å foreslå det for dem. Kanskje du skal gjøre det? Mailadressene deres ligger jo ute på hjemmesidene deres.
Gammel 31/01-2008, 15:03
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Grunnen til at cons mister deltagere har blitt diskutert en del tidligere, sist i denne tråden.
Sitat:
Opprinnelig postet av meg selv
Jeg tror hovedgrunnen til at færre drar på cons enn for ti, femten år siden er at internett gjør at det har blitt færre ting som man kun kan oppleve på con. Da jeg var fjortis dro jeg på Arcon b.la for å se film. I dag kan fjortisene kjøpe DVDer eller laste ned alle disse filmene fra nettet. Spillbutikker finnes også på nettet og for de som er ute etter rare ting er det lettere å finne det på ebay enn på arconauksjonen.

I tillegg har man sånne ting som World of Warcraft, Facebook og annet fjas som gjør at noen folk heller vil sitte foran skjermen enn å dra til eksotiske Blindern for å drepe orker.
Det er forsåvidt interessant å diskutere. Men viktigere er hvordan man kan få opp deltagerantallet igjen. Derfor er det fint du starter denne debatten.

I grunn burde Arcon, Regncon og Hexcon sette opp gratis bussturer til hverandre. Når man tenker på at økt deltagertall fører til økt statsstøtte via Hyperion kan dette kanskje til og med lønne seg økonomisk.

Men da må noen fremme disse sakene på foreningenes årsmøter. Representanter fra Arcon og Regncon møtes jevnlig i Hyperionsammenheng. Hexcon er for tida ikke representert med sentralt tillitsvalgte, noe som er synd, for det er visst mange oppegående og flinke folk i Bartebyen også.
You have been pwned by a grue.

Sist endret av Håken; 31/01-2008 kl 15:05
Svar med sitat
Gammel 31/01-2008, 15:48
Medlem

Jeg tror vel at inneholdet på kånnene må ha en høyere kvalitet, og da vil det komme flerer folk.

Kånnene må myntes på voksne men være tilrettelagt for ungdom. I dag er de, slik jeg opplever det, kun tilrettelagt for ungdom, de er faktisk ikke laget for ungdom. De er ikke laget for noen grupering i det hele tatt, de er kunn fjorårets kånn omigjen, akkurat som kånnet før det igjen bare var enda et foregående års kånn omigjen.

Viderer mener jeg at kånner skal rendyrkes rollespill. Skal man ha med Magic eller Warhammer ol bør man gå i dialog med respektive miljøer og spørre om de er int i å kjøre et opplegg på kånnet, hvis ikke, glem de.

Overnatting og mat må gjøres slik at "voksne" folk også "gidder" å komme. Jeg sover ikke i en gymsal og spiser grandiosa i 2 eller 3 dager, det var moro da jeg var yngre.

GM "konkuranser", slike som finnes på mange andre kånner, danmark f.eks. GMer samles rundt et bord, pynta og fine, og gir de andre en scene, slik går det rundt bordet.. Hvem er fargerik nok til å gå av med seiren? Som et eksempel på noe som norske kånner ikke har.

Spillskapere må inviteres. Selskaper må innviteres. Medlemsavgiften må bli høyere.

Sist endret av Mountainshadow; 31/01-2008 kl 15:52
Svar med sitat
Gammel 31/01-2008, 15:56
Medlem

Angående besøksantall, når jeg skummer gjennom postene på dette forumet er det jo ikke akkurat så mange forskjellige mennesker som starter poster eller poster her, det er mye den samme gjengen Så det burde jo ikke være så vanskelig å arrangere tur til Trondehim, Bergen og Oslo dere imellom her på forumet. Dere er en buss, kanskje ikke så mange fra Trondheim men.. for det er mest folk fra Oslo og omegn her, eller? 10 mil + - ...?

Sist endret av Mountainshadow; 31/01-2008 kl 15:58
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:18.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia